Hjälp
Hej!
Någon här som har tips på hur man kan bli av med ångest, frustration och att känna sig ensam på ett enkelt sätt.
Jag har fattat att mitt självskadebeteende bara löser problemet för stunden och jag har nyligen fallit tillbaka helt och självskadar minst en gång om dagen. Förut hade jag lite kontroll och gjorde bara någon gång i veckan.
Så tips på hur man blir av med det med kanske. Jag har prövat gummiband, the butterflyproject och att nypa mig själv men inget har fungerat speciellt länge.
Grejen är att jag inte riktigt vill sluta och jag har inte modet till mig att slänga alla mina verktyg än. Just för att jag inte hittat något att ersätta det med.
Men jag vill ju sluta för jag vet att det är fel och jag vill inte att mina nära och kära ska behöva vara besvikna på mig.
Jag ska få profisionell hjälp när jag börjar skolan igen och kanske få gå på DBT. men det kommer nog dröja flera månader och jag behöver hjälp NU.
Du kanske gillar att rita? Eller att skriva dikter eller spela något instrument? Det är bra att få ut tankarna på ett annat sätt än att skada sig själv.
Försök att minimera självskadorna lite i taget, sätt upp mål för att sluta och belöna dig själv när du klarar målen! T.ex, att minska det från flera gånger varje dag till en gång varje dag, sen till 3 gånger i veckan osv. Det går ju inte att bestämma när du känner att du måste göra det, men det kan ju iaf vara värt ett försök 
Jag har aldrig varit självdestruktiv (aldrig ens velat mig själv något ont), utan när jag har känt mig nedstämd och så, så har jag ritat, skrivit eller vikt origami :) Alltså har jag tagit ut mina känslor på ett kreativt sätt. Man kan också sporta eller liknande… Kanske installera en boxningssäck någonstans?? Bättre att ta ut sin ilska och ledsamhet på något som inte blir påverkat….
#1 Mjo jag älskar att rita men jag är inge bra på det, det är sällan jag lyckas med en teckning, Jag brukade skriva dikter och noveller om mina problem. Jag har även en blogg där jag skriver när jag mår dåligt.
Jag brukar ibland ta kontakt med människor på internet för att prata av mig. Men det är inte alltid någon har tid eller orkar lyssna liksom.
Mjo det kan ju vara en grej jag kan göra. Skriva upp några mål. Jag ska fråga om min pojkvän vill hjälpa mig med det.
#2 hmm då kan det ju vara ganska svårt för dig att förstå. Jag och sport går inte bra ihop alls. Jag har en gammal idrotts-skada som gjorde att jag slutade träna och nu har jag inget sug alls att börja träna. Det är inget jag njuter av så att säga. Jo jag vet ju att det är bättre att ta ut det på något som inte blir påverkat, Men det är ju väldigt svårt att hitta något.
Förut tog jag ut allt på kompisar och familj vilket resulterade att jag blev helt ensam. Och då tog jag ut det på mig själv. En grej som jag älskar är att ta sönder saker, kasta saker i väggen eller sparka allt jag har på något föremål. Men jag kan ju inte direkt ta sönder glas varje gång jag vill skära mig och sparka på saker är inte en sådan bra idé då jag bröt lilltån sist jag gjorde det.
Jag behöver något som har samma värde som självskadebeteendet. Men jagska nog fixa så att jag ahr ett ritblock med mig vart jag än går. Det verkar som en bra idé. Att skriva ner eller rita mina känslor när jag behöver!
Jag finns här om du vill skriva av dig! Det är bara och PM:a om du vill prata!
#4 tack så jätte mycket!
#3 Då är det ju ett perfekt sätt att bli bättre på det (att rita alltså)! 
Det är jättebra att du har flera olika sätt att uttrycka dig! Du kan ju också börja skriva och rita när du mår bra också, så kan du kolla på det när du mår dåligt och så kan det kanske hjälpa lite.
Att blunda och räkna till tio kanske låter lite knas, men det skulle kanske kunna vara ett sätt att "tygla" ilskan istället för att slå sönder saker.
#6 men grejen är att varje gång jag misslyckas med något så mår jag ännu sämre. Så därför har jag slutat rita helt. Jag blir ännu mer förbannad på mig själv liksom. Men kan ju alltid testa igen c:
Jag har svårt att vara kreativ när jag är lycklig tyvärr. Jag håller på mycket i photoshop och alla bilder är gjorda när jag mår som dåligast.
Just det ha rjag inte testat, men när ajg blir irriterad på mina kompisar brukar jag bra stänga av eller gå därifrån utan att säga någonting. Och så hittar jag någonstans att lugna ner mig och sen går ajg tillbaka. huhu.
#7 Tänk inte på att teckningen blir misslyckad, tänk att den blir unik, haha
Personligen tycker jag att abstrakta bilder är riktigt fina, och de behöver ju inte vara helt perfekta. Kombinera konsten med att få ut ilskan och bara måla utan att det ska föreställa något. Det låter konstigt när jag försöker förklara det, men du kanske förstår haha 
Du kanske kan hitta någon fin video på youtube om något du tycker om och sen spara länken för att kolla på när du mår dåligt, så den kan muntra upp dig. Kanske på djur eller på filmbloopers eller roliga stunder med din favorit-kändis 
Dina kompisar kanske tycker det är lite udda om du sitter där och blundar haha, men allt är ju värt att testas! (Okej inte allt hehe ;))
#8 det har jag aldrig testat. Jag brukar alltid ha en bild i huvudet och det är inte ofta jag kan få teckningen att se ut precis som i huvudet.
Är jag arg och målar brukar det oftast gå hål i pappret eller sluta med att jag river sönder och spottar på pappret. Men jag tänker faktiskt ta ditt tips och pröva att rita nästa gång.
jag har några roliga youtubeklipp men man tröttnar ju efter ett tag. Jag har dock försökt distrahera mig genom att kolla på film och sådär. Jag har kolla tpå säsong 1 av True Blood på två dagar men det hjälpte ju bara lite.
hehe mina kompisar är långt mycket mer udda än vad jag är, de skulle förstå. c:
#9 Distrahera dig själv så mycket som möjligt. Du kanske kan börja med en ny hobby, typ måla naglarna eller spela datorspel (okej, inte världens bästa förslag, men ändå).
Haha, det är bra med udda vänner 
#10 spelade gjorde jag mycket förut. Skyrim, Assasins creed, Dragon age osv. Spelar med min pojkvän då och då. Men nu klarar jag inte av det längre. Jag känne rmig så ensam när jag spelar så ångesten blir ännu värre då.
Jag ska se om jag kan hitta en ny hobby, kanske börja med scrapbooking. Jag har precis gjort kalrt en låda med massa minnen, saker från min uppväxt osv.
mjo dem får mig alltid att skratta. Men jag kan inte umgås med dem så ofta dock :c
#11 Scrapbooking låter jättekul :D
#12 jaa jag vill ju ha kvar alla bra minnen liksom, vad är inte bättre än att sammla alla på ett och samma ställe?