gravid??
Hej, googlade och hittade hit å gjorde en användare så jag kan skriva. Behöver råd, ja har haft oskyddat sex, och nu är min mens 9 dagar sen, de är den aldrig annars.
Vet inte va jag ska göra om ja är gravid, men tror inte jag vill göra abort. Har alltid varit emot de, och tycker att jag är tillräckligt mogen för å vara mamma. Men vill inte tänka för myck på det när jag inte vet säkert…
hjälp!!!!
Oansvarigt, om du nu inte ville bli gravid så kunde du ju använt skydd. Är ju liksom ditt ''fel'' :P
Men hur gammal är du? har du berättat för dian föräldrar?
#1 Ja har inte blivit gravid förut men nu blev ja de och va ju liksom inte planerat så de e ju inte mitt fel. Är 13, men vill inte prata me dom för dom e bara fosterföräldrar
#1 är killens fel också ;) det är delat ansvar. Men säger samma, vet dina föräldrar om det? Hur gammal är du?
#2 prata med någon annan du känner förtroende för! Någon kompis föräldrar kanske? 13 år känns kanske lite väl ungt för att bli gravid :/
jösses, 13 år bara.. man ska ju inte ha sex förrän man är 15. använde ni inget skydd är det visst ert "fel", man använder skydd om man inte vill bli gravid, det borde alla som börjar med sex förstå INNAN.
#4 litar inte riktigt på mina vänner, men ska göra de. vill inte ha rykten bara.
fixa ett graviditetstest. finns o köpa på affärer och finns på ungdomsmottagningen, och om de nu visar att du är gravid, snacka me dina föräldrar/foster föräldrar.
sen borde du verkligen tänka över beslutet noga, ett barn kräver grymt mycket, vilket kan bli jobbigt i längen, särskilt om man är så ung som dig.
hoppas iaf de går bra! c:
Förstår att du känner så, och att du tror du är redo för barn. Men det är ingen som är i våran ålder.
Vi förstör så mycket mer för oss själva och för barnet än vad vi någonsin tror. Det är "egoistisk" att skaffa barn i din ålder. Hur ska du någonsin kunna ha råd eller tid till barnet? Du är bara ett barn!
Vet att du tror du är redo, men du kommer inte kunna gå klart skolan, resa, var tonåring, festa, gå högstadie, skaffa jobb, ha killproblem osv.
Allt behöver vi för att växa upp!
Det är absolut för mycket för en 13 åring att kunna hantera vare sig det är fysiskt eller psykiskt.
Jag är 15 år nu. Och jag vet att jag även om jag skulle bli gravid skulle klara av att leva med mig själv om jag lät embroyet bli ett barn. Barn ska komma till världen när man är redo för det. Inte för ett "misstag".
Du måste prata med dom vare sig du vill eller inte..
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..
#5 finns inget som säger att man inte ska ha sex förrän man är 15, men har man det vare sig man är 13 eller 15 bör man ju va medveten om att skydda sig m.m..
#5 gjort e gjort behöver inte dina elaka ord.
#7 tack så mkt!! det värmer verkligen… ska köpa test imon.
#8 ja vi får ju se om ja e gravid till å börja med… men känns som jag behåller isåfal.
#9 Lagen.
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#11 är det inte att dom över 15 inte ska ha sex med någon under 15? ^^
#12 ja visstja, så är det ju. förlåt då. tycker ändå inte att man har oskyddat sex som 13 åring när man absolut inte är redo för ett barn eftersom man är bara barnet själv.
#13 håller helt klart med dig om att man inte ska ha oskyddat sex som 13 åring, men som hon sa gjort e gjort.
#13 ja precis.. 13 år, då har man knappt inte ens blivit tonåring ännu! Sjukt att man isåfall är barn, och själv väljer (bara för att man tror man är redo) att skaffa ett eget barn.
Du kommer få så många tillfällen i framtiden.
Varför "förstöra" för ett till liv när ditt eget inte ens är format ännu?
Du kommer aldrig kunna bli av med barnet, h*n kommer alltid finnas där.
Som Linnea säger, prata med någon du känner dig trygg hos. Försök prata med någon vuxen! Och dina foster föräldrar ställer säkert upp för dig, dem har ju ansvaret för dig. :)
Om det nu visar sig att du är gravid, tänk igenom vad du sätter högst, ditt liv eller barnets.
Har man sex så har man ett ansvar också för vad som händer. Blir man gravid så får man stå för det, men att behålla det innan man ens har hunnit bli en tonåring tycker jag itne är smart. I resten av ditt liv så ska du ta hand om ett barn fulltid. Det blir ingen bio med vänner eller utefester för man ska inte räkna med att ens föräldrar ska ta hand om barnet hela tiden.
Det rä itne bråttom med barn och barnet förtjänar en pappa som finns där. Inte bo ensam med sin mamma hos sin mormor där det är brist på pengar och glädje.
Nu säger jag inte att det kan hända så för dig, men så fort du har fött barnet så måste du bli vuxen vilket är jäkla tråkigt. Skolan blir åt h-vete och du kommer inte få något jobb = du försörjer dig på …. ja mamma?
Tänk igenom flera års ansvar, ja i 19 år till.
#15, exakt! man är inte redo för barn i den åldern, jag är inte ens det som fyller 18 om ca 2 veckor och bara har ett år kvar i skolan.. så då tror jag knappast hon är det som har några fler år i skolan att klara av. :/ sen ekonomin kommer ju inte att hålla.
jag håller iallafall tummarna att hon inte är gravid.
#8,15 Man kan visst klara av det som 13-åring. Men man behövewr mycket stöd av sina föräldrar så man kan ju be de att hjälpa till att ta hand om barnet första tiden tills man blir äldra nästan som om det vore deras barn. Bryr sig föräldrarna om en tillräckligt så skulle de acceptera det och hjälpa till och då kan man mycket väl klara sig igenom livet som vem som helst :)
Hur går det? :) Jag förstår hur du känner skulle oxå behålla om jag var du :/ hehe ( inte nått jag rekommenderar! )
Det vore oansvarigt att behålla ett barn när man själv är 13 och tror att man är mogen. Säger du att du är 13 och mogen att bli mamma för att du råkat bli gravid så bör du förvänta dig hårda och elaka ord, pga av att det är oansvarigt och elakt mot barnet som du inte kommer att ha råd att försörja. Alltså får hon/han ingen bra uppväxt.
Du har inte ens börjat ditt liv. Jag hade gjort abort om jag nu hade blivit gravid.
MEN, med tanke på att du bara är 13 så kan din mens flytta på sig lite hur den vill, min flyttades med 20dagar en gång.
#20 Det är ju inte säkert att föräldrarna vill ta hand om ett barn, och det är inte deras skyldighet att göra det heller.
#23 Nej men man kan ju fråga dem och hoppas på det bästa och nej det är inte deras skyldighet det vet jag men man kan hoppas att de ställer upp :)
#20 Näe, jag håller verkligen inte med dig där. En förälder klarar inte av hur mycket som helst och har inga skyldigheter att acceptera att hon "glömt" skydd. Hade jag varit förälder hade jag varit pissed som bara den.
Så mycket hjälp ska en förälder inte behöva erbjuda och kanske inte ens har ekonomin till att försörja ännu ett barn.
Det bästa man kan hoppas på är att föräldrarna inte kastar ut en.
#20 håller med.
#25 Nej de har inga skyldigheter jag vet men man kan ju fråga om det verkligen är så att TS vill behålla barnet så kan det ju vara bra att fråga föräldrarna om det är okej :)
#27 Det är inte okej med tanke på att hon är 13.
#28 Det blir ju hennes föräldrar som beslutar det :)
#29, Vadå hennes föräldrar som beslutar det? förlåt, men får man fråga om du möjligen inte fattar detta?! Hon är 13 ÅR! 13! hon är ett barn!
det är då de precis slutat kolla på bolibompa och leka med bratz!
De tror att de är mogna! Men av egen erfarenhet vet jag att jag var allt annat än mogen!
INGEN ska ha barn vid 13 års ålder. Det är så sjukt det bara kan bli.
Det är som att ta självmord, vart tar ens fritid, hopp och drömmar vägen? Man lever bara en gång! Vuxen kommer man vara så många år, men tonåring? nej, det är snart över innan man vet ordet av.
Om hon nu tror att hon är mogen, då kan hon börja med att fatta ett livsavgörande och moget beslut - att inte föda barnet.
var inte så orolig om du e det kommer alla "symptomen" och mensen blir sen det har hänt mig x antal gånger, men e du osäker ta ett test och fortsätt därifrån om du gör det på en ungdomsmotagning får du desutom hjälp av en kurator om hur du ska göra och hantera det känslomässigt.
har alldrig själv blivit på smällen men misstänkt det ett par gånger och varjegång har det blivit som jag beskrivit.
#30 Bästa hittills, du fattar!
#30 Var inte meningen att folk skulle bli irriterade :c Men jaja jag lämnar den här diskussionen nu, jag är verkligen inte i ett läge då jag kan diskutera sånt här :(
#32, ja! hur kan man tänka annat?
vad händer när hon sitter med skiten upp till axlarna och inte kan ta sig ur? När hon är 30 år och då inser att hon aldrig fick vara tonåring eller växa upp - tror ni alla då allvarligt talat att hon inte kommer ångra sig?
#30 Precis håller med. Är man så pass mogen som man påstår så ska man göra ett moget beslut att inte föda det. Vill man behålla det är man troligen inte mogen nog.
#30, superbra sagt.
#0 Du bör nog lyssna på de andra här då de har en poäng. Du kommer kanske lyckas ta hand om barnet men du kommer få offra ditt tonårsliv och är det verkligen värt det ? Du kan bli mamma om flera år.
Nr 2 : Detta är riktat till alla er andra här. Visst chansen är hög att hon är gravid. Men hon är ju inte det ännu vad någon vet och att alla tjafsar om något som inte har hänt ännu är lite unikt…
Vänta och se och är du gravid så är det mest mogna beslutet att göra abort och det går snabbt och enkelt dessutom desto tidigare desto bättre. Du dödar inget liv för inte blir du ledsen av att döda en myra och en myra har mer liv än det du kommer ha om 2 veckor om du skulle visas vara gravid.
Vad gör hon när hon har soc efter sig och hennes familj? Jag är 17 år snart 18 och känner mig allt annat än mogen för att ha ett barn, visst alla är olika.. Jag är mållös.
**** vill att tråden ska låsas!
sry vill TS också det? :)
Låser tråden på TS begäran!
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!