Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2273 ggr
Carlo
0

Gymnasiet + Distansutbildning?

Hej!

Nu är det så att jag har kommit in på Naturvetenskapliga-programmet och den ska jag studera på engelska.

ÖVER till min fundering, efter mina gymnasiestudier så kommer jag inte ha möjligheten att ha ett jobb (Som t.ex. de praktiska studenterna, de kan ju jobba direkt!). Jag kommer ju att få studera på universitet istället & det vill jag!

Men jag vill ju ha ett jobb också, vill inte leva som en fattig student haha :)  Så kan jag läsa naturvetenskap OCH läsa till ex. undersköterska FAST på distans samtidigt?

Tacksam för svar, (Ops jätte konstigt skrivet men jag är stressad! )

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

Carlo
0

Buu ingen svarar ! -.-'

Hälsningar,
Carlo

Carlo
2

HAHAHA den var bra den! Nämen seriösa svar tack

Hälsningar,
Carlo

oh-la
1

jag tror faktiskt inte att du får studera på det viset, och helt ärligt se jag ingen anledning till att du ska göra det heller… helt ärligt kommer du ha att göra ändå :P jag har gått natur också, fast inriktining natur, och jag har inte haft några större bekymmer att hitta jobb. vårdbiträde får du exempelvis bli inom hemtjänsten utan utbildning och där skriks det efter folk. jag har jobbat både i butik, som vikarie i skolan och lite allt möjligt efter studenten. var duktig och försök få tag på ett helgjobb istället nu under gymnasiet så har du något att sätta i ditt cv när du ska hitta nått mer permanent. jag lyckades få fast jobb något år efter gymnasiet, så det går även om man inte har en praktisk utbilldning. helt ärligt känenr jag ingen som efter gymnasiet gick helt sysslolös…

Carlo
1

#4 Inte för att vara tjatig eller jobbig- min mamma är sjuksköterska och våran kommun är i alla fall jätte jobbiga nu med vårdarbeten. Numera kräver kommunen att man är utbildad Uska. Jag har haft mycket jobb faktiskt, flera prao och 2 sommarjobb med goda arbetsbetyg- men saken är att de flesta arbetsgivare föredrar "utbildad" personal framför oerfaren och icke-utbildad personal..

Men nu när du ändå har varit Naturare så litar jag på dej haha Glad

Hälsningar,
Carlo

oh-la
0

min sambo är syrra, och har tack och lov aldrig haft problem att få jobb, inte ens när han pluggade. nu läser han till läkare och jobbar som sjuksköterska på astrid lindgrens barnsjukhus :) när det kommer till sommarvick är det i princip omöjligt att täcka upp med utbildad personal. speciellt i hemtjänsten och på äldreboenden där det inte är så högt personaltryck. är inte så många som vill jobba där tyvärr… min syrra fick jobb som vårdbiträde i hemtjänsten efter gymnasiet och trivs kanon.

jag tycker verkligen inte att du ska utbilda dig till uska om det inte är det du vill bli. det är tid rakt i sjön för din del, och som sagt, jag tror faktiskt inte att du får läsa en vuxenutbildning som studerande på gymnasiet. lägg den tiden på att få riktigt bra betyg och ta dig in på läkarprogrammet.

ge dig ut med cv i affärer till nästa sommar istället och hitta sommarjobb som kan generera lite helgtimmar då och då så får du förhoppningsvis stanna. det gjorde jag, och klarade mig jättebra på pengarna jag fick in på det.

Carlo
0

#6 Haha, ville bara läsa USKA deltid för att vara mer attraktiv i arbetsmarknaden :P Barnsjukhuset? Vad roligt, jag vill ju bli Barnläkare Skrattande

Hälsningar,
Carlo

oh-la
0

#7 fast du är ju bara attraktiv som uska, och helt ärligt, ska du läsa till läkare kommer du inte ha några bekymmer att få jobb som vårdbiträde alternativt uska under studierna. från någon termin får du också gå ut och jobba som uska. har en annan kompis som läser läkare i Linköping (jag är omgiven av läkarstudenter :P) och hon har jobbat som vårdbiträde varje termin fram till nu, när hon kan få jobb som undersköterska, tror det är termin 5?

min sambo vill egentligen inte jobba med barn, utan ambulans, men nu pluggar han ju så han får ta vad han kan. han jobbade i ambulansen i Göteborg innan vi flyttade upp hit. tror det är narkos han vill inrikta sig på sedan. någon kirurgisk inriktning i alla fall, och patienterna ska vara så sjuka som det bara går :P jag läste till syrra i ett år innan jag insåg att sjuka människor inte var min grej alls, så jag tycker ni som har ambitionen är grymma.

Carlo
0

#8 Ja, har läst att man kan jobba som USKA redan efter den femte eller sjätte terminen :P

Själv vill man jobba med cancersjuka barn Glad Hur var det med Syrra-utbildningen? Har det i baktankarna-  alltså att bli SSK.. Annars så ska jag studera läkarprogrammet utomlands. Helst i ett engelsktalande land då jag har ju en internationell profil i gymnasiet :P

Hälsningar,
Carlo

oh-la
1

#9, läs inte till syrra… nu kommer jag säker trampa någon på tårna, men jag har mycket sjukvårdspersonal runt mig med tanke på sambons jobb, och det är ett skitjobb. det är massa ansvar för en dålig lön. det är tungt och väldigt påfrestande och ofta får du inte ett skit för det. otroligt otacksamt, med mycket sjukskrivningar. utbildningen var ganska kul det året jag läste, men jag tackar alla högre makter för att jag hoppade av efter ett år. jag och min sambo har jobbat ungefär lika länge. han är utbildad syrra med erfarenhet både av vuxen akutvård, ambulans, psykiatri, barn och gereatrik. jag har ingen eftergymnasial utbildning, inga lån ingenting och jag tjänar ändå ganska mycket mer än vad han gör som syrra. han har ansvar för folks liv, jag blir i värsta fall utskälld av en kund :P

jag har en annan kompis som pluggar till läkare i Polen, och hon tycker det är grymt kul. det man ska tänka på är att det kan var alite svårt med AT och liknande när man kommer hem och har pluggat utomlands, samt att studietiden kan skilja sig lite mellan länderna.