Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 3635 ggr
[MiniPim]
0

Smal

Blir så arg!

Folk säger ''jag vill ju vara lika smal som dig''. Det är ju som att säga ''jag vill vara lika tjock som dig''!
Jag tycker det är jobbigt, jättejobbigt.

En gång åkte jag till doktorn för att kolla hjärtat, då dem hade hört konstiga ljud på vårdcentralen. Men vad hände då? Dem tyckte mitt hjärta lät bra, och struntade i det och började tjata på min vikt: ''du mååååste gå upp några kilo'', ''du är alldeles för smal''!

Kan ni förstå hur jobbigt det är?

För ett ganska kort tag sen åkte jag till doktorn för att jag har haft ont i magen i 2 år, dem kom fram till att jag är laktosintorellant. Sen så struntade dem i det och började tjata på min vikt IGEN..

Jag mår ju bra, jag har inga problem.. Så släpp mig liksom! :/ 
I oomklädningsrummet skäms jag, för jag är smal. Alla kommer fram och bedömer min smalhet. Och när någon är tjock blir den mobbad..

Är bara arg på sånt folk som ska hålla på, jag mår bra, bry er inte om mitt liv!

BlackandBlue
0

för mig är det nästan likadant. är väldigt smal, har varit laktosintolerant och mina läkare säger att jag har dålig muskelstruktur i ryggen o så :/ jag kan verkligen inte gå upp i vikt hur mycket jag än försöker. alla säger bara att jag har hög ämnesomsättning. men jag kan heller inte gå ner i vikt om jag inte äter… fast jag älskar ju mat så jag äter så att di/ ni inte tror att jag har anorexia eller nått..

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

[_hsleiufhbtv]
1

Är man smal naturligt är det inte så mycket att göra.. Säg att du inte tycker om att bli kallad smal hela tiden, förhoppningsvis respekterar alla det.

Det enda du kan göra är väl att se till att äta ordentligt. Bra mat och regelbundet Glad

[MiniPim]
0

#1 Är så jobbigt :(

#2 Tydligen är jag inte det! :/

Ja, jag ska försöka. Har gått upp 1 kilo under sommarlovet och ska på besök hos läkaren i september igen! :)

Behövde bara skriva av mig lite!Vissa förstår ju inte!

[_hsleiufhbtv]
1

#3 Men om du äter som du ska så borde du ju va det? En i min förra klass äter MÄNGDER av mat och godis men är sjukt smal ändå.. Ibland blir man smått avundsjuk, speciellt på godisfronten Oskyldig

Hoppas du kan gå upp lite mer då!

[MiniPim]
0

#4 Jag äter inte som jag ska….

Haha, jo det är klart. ^^ Mamma lagar ju till och med mina favoriträtter, ändå efter några skedar så blir jag mätt. :(

Wreade
0

Jag har lite av samma problem, jag får inga kommentarer - utom några skämtsamma från kompisar ibland, men dom är lika dana - och har inte gått till en läkare på jag vet inte hur lång tid, även om jag kanske skulle behöva det av andra skäl, bla min förbannade rygg.

Jag kan äta i stort sett hur mycket som helst, godis, mat, chips, what so ever, och jag går inte upp i vikt, tränar heller inte särskilt mycket, är "naturligt smal" helt enkelt, då det går i släkten. Problemet är väl då att jag nästan skulle VILJA gå upp lite i vikt, men jag klarar inte av det, men försöker att inte tänka på det då jag inte mår dåligt utav det, vilket är det viktigaste :)

Så lyssna inte på dom, så länge du inte mår dåligt och har dålig hälsa för att du är smal så spelar det i min mening ingen roll. Så länge man inte är ohälsosamt underviktig/överviktig så tycker inte jag att det ska spela någon roll!

[_hsleiufhbtv]
0

#5 Ah :( men försök ändå, det blir alltid bättre. Trots att du är mätt så ät lite till, för då töjs magsäcken successivt ut desto mer du äter. Till sist blir dem större och du blir inte mätt lika snabbt :)

batong_elvis
1

Jag var innan väääldigt underviktig, var 160 cm & vägde 32 kilo i början av sjuan. Vet hur jobbigt det är & jag var då verkligen inte nöjd med min vikt heller, jag ville gå ner hela tiden då jag ville kunna rida mina små hästar. Fick hela tiden höra hur smal jag var & så, var hos ett x-antal psykologer och sånt skit. Men jag lyssnade inte på dem, för huvudsaken var att jag var nöjd med min kropp tyckte jag.

Så jag tycker du ska stänga ute allt annat så länge du är nöjd med sig själv. Jag vet att det är jäkligt svårt för du vill höra att du är bra från andra också. Sedan om du är vääldigt underviktig så borde dem ge dig piller. För jag fick några piller som jag skulle ta för att gå upp i vikt, men jag sket i dem & tränade & tränade hela tiden utan att äta. Bara du äter rätt så ska det ju inte vara några problem.

Simon Lindbäck
SimonLindback.se

[MiniPim]
0

#6 Tråkigt att folk är så :(

Preciss :3

Jag ska försöka! Tack för rådet.

Sen måste jag även gå hos en sjukgymnast för att ''komma igång'' ..

BlackandBlue
0

#6 jag är precis likadan som dig.  tränar inte kan äta hur mycket som hällst av dåliga saker men ingenting händer med min vikt. Min mamma var lika smal som mig och vägde 47 eller 48 efter att hon hade fått två barn. Men jag känner mig ändå för smal o för liten. vill gå upp jag med. dock har jag inte orken eller viljan till att träna oc bygga upp muskler då jag tycker att det är så sjukt tråkigt x)

// Claudia Bertheau

[MiniPim]
0

oj missade #6 och #7 helt, förlåt.. xc

Wreade
0

#10 På träningsdelen är vi precis lika dana där också, är ju så otroligt tråkigt att träna! :O
Även om det faktiskt händer att jag gör det, förutom mina små joggingrundor i skogen som är ganska härliga och det lilla jag är i stallet och rider. Men men, har bestämt mig för att försöka bygga lite mer muskler, måste bara finna motivationen och komma igång!

BlackandBlue
0

12# jag rider även jag men . ska komma igång nu o göra det 2 gånger i veckan. att simma är även lite småkul om man har någon som gör det med en . ett tips där är ju att göra det väldigt sent på kvällen då det inte är många där (då ska du ha någon med dig) vattnet känns även varmare då , då det värmts upp hela dagen och det är kallare i luften.

du kan PMa mig om du vill snakca vidare om detta^^

// Claudia Bertheau

[MiniPim]
0

Orkade inte svara igår!

#7 Japp! :) Jag ska försöka så gott jag kan.

Det är precis så. Jag ska börja sexan och är 34 kg! Var så att i 2an så gick jag ner massa kilo för jag var sjuk, jag va 18 kilo och det var jobbigt, jag ät ingenting och det. Sen det värsta jag visste va att vi skulle väga oss i skolan, en tjej i 1an vägde 25 medans jag 18. Det var jobbiga tider, då mådde jag inte bra men nu gör jag det. Jag ska försöka! :)

Cazzos
1

Alla ser olika ut och vissa har svårt att förstå det.. Tänk "I don't give a fuck" ;)

Luisa
0

Har inte läst alla inlägg men jag tänkte att jag ska skriva ändå, för jag har varit i samma sits som du, där folk hela tiden ska bedömma mig och hur smal jag är. Jag hörde hur smal jag är typ varje dag i skolan, hörde det hemma och av mammas kompisar osv.

Det är många som inte förstår att när man säger till en person att den är för smal är det samma sak som att säga till någon att person att hen är tjock.

Här kommer min lilla viktresa

Förra året i juli vägde jag 45 kilo, detta var pga att jag dels inte ville äta pga problem i familjen så jag var ute typ all min vakna tid och åt knappt något. Sedan åkte vi och hälsade på min släkt som bor i ett annat land och jag gick upp till 50 kg. Redan på väg hem tillbaka till sverige tappade jag 2 kg (2 dagars resa på tåg) och väl hemma i sverige blev jag sjuk och gick tillbaka till 45 kg. Sedan gjorde jag upp ett mål, att jag skulle gå upp i vikt! minst till 50 kg. Jag började se till att äta minst 5 mål om dagen, dvs frukost, lunch, middag + två mellanmål. Dessutom såg jag till att dricka minst 8 glas vatten per dag och detta hjälpte mig jätte mycket. Nu väger jag 52,5 och är jätte nöjd med min kropp.

Om du vill gå upp i vikt, se till att göra det på ett hälsosamt sätt, du kommer att komma långt om du bara ser till att äta 5 mål om dagen samt 8-10 glas vatten per dag.

Tyvärr har jag blivit sämre på att dricka vatten men jag kan säga att det verkligen är jätte bra att göra det. Jag märkte att jag hade inte längre lika torrt hårbotten, min hud blev inte lika torr, fick mindre finnar osv.

Men det jag vill också säga dig att du ska vara stolt över din kropp! strunta i vad alla säger för det får dig bara att må dåligt. Såg nu att du bara var 11 år, vänta tills du kommer upp i pubertetet, då kommer du att växa åt alla håll ;)

Sorry för mitt långa inlägg men var tvungen att skriva det eftersom jag kände igen mig så mycket i vad du skrev att du upplever.

[MiniPim]
0

#15 Ojdå :( riktigt jobbigt!

Vatten dricker jag, riktigt mycket det va det doktorn ''störde'' sig på också.. Sen dricker jag ju mjölk osv. Läkaren sa ''köp havregrynsgröt och ät 1 gång om dagen''… :(

Unicorns And Rainbows
5

Fuck folket ! Alla är ju fan dumma i huvudet. Är man smal blir man mobbad  & är man tjock blir man mobbad.. Vart fan är världen på väg egentligen ?

Unicorns And Rainbows

Kramisar Kyss

[alisja]
2

Precis, jag hade aneroxi när jag gick i 7an 8an och halva nian. Och ibland fick jag höra att dom ville vara lika smala som mig.. Det är precis som att säga till en överviktig att man vill vara lika tjock som den. Så j*vla inte okej. DU bestämer själv hur du ska ha det, inte dom.. Pma om du vill, okej? Kram

[MiniPim]
1

#18 ellerhur! gah! vad är detta för ställe? ibland vill man flytta till månen :(

#19 stackars dig :( ellerhur!! när man är tjock så är det tydligen fel, men folk fattar ju inte hur jobbigt det kan va att va smal också! 
tack! :) vad snäll du är!

alla är snälla :3

NelliZ
1

#20 Eller flytta til mars….*blink blink* ;D

Du vet att jag finns. <3

//Julia

[MiniPim]
0

#21 …… och låta ailena ta Albin xD hahah

Tack :3 <3

NelliZ