Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsex-och-samlevnad
Läst 12435 ggr
[marion69]
3

Byxmyndighet

Det sägs ju att man är "byx-myndig" vid 15 år, men jag undrar, är det OK för er föräldrar som har tonåringar under 15 att deras debut skett innan 15?

Personligen tycker jag väl att man ska vänta så länge som möjligt tills man hittat någon man verkligen tycker om och blir bra behandlad utav, så man inte bara gör det för att bli av med oskulden eller pga grupptryck eller så.

Vad tycker ni?

Kisemisen
0

De är många som gör det bara för att få det avklarat, och även pg.a grupptrycket.

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Linn
1

Jag förlorade oskulden precis efter jag fyllt 14. Och jag var i då i ett förhållande där jag tyckte väldigt mycket om killen. Och jag kände mig inte tvingad eller pressad på något sett.

Men det beror ju på hur man är som tonåring. Jag var tidigt sexuell.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

nagini
0

jag var oxå 14.. hade vart ihop med min pojkvän i 9 månader.

jag gjorde det varken för att bli av med oskulden eller pga grupptryck.

utan helt enkelt för att jag älskade honom och kände att det var dags ^^

däremot blev jag gravid andra gången vi gjorde det :/
jag berättade för min mamma, jag kände att jag behövde hennes stöd..
i början va hon väl inte så glad, väldigt arg och besviken, men hon stöttade mig och hjälpte mig att gå igenom aborten..

nu pratar jag å mamma väldigt mkt om sex osv…

jag pratar med min mamma om nästan allt ^^

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Stephanie
3

Själv tycker jag inte att åldern är det viktiga… Det viktiga är att förstå vad det innebär och vänta på sig själv! Så att man inte, som någon skrev, gör det för att få det överstökat. Utan gör det för sin egen skull.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Crowone
0

Håller med #4

Jag var inte så gammal första gången jag gjorde det (13 år), men jag ville själv och var inte på några sätt påtvingad av grupptryck.

Det viktiga är att det inte blir påtvingat.

Sen är det stora problemet hur man ska få en tonåring att förstå att man måste ha skydd. Pinsamt för vem som helst att prata kondom med någon då man är en jungfrulig liten blyg viol. (egen erfarenhet som talar).  *ler*

emma071
0

putt :)

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

Ekorren-perro
1

att ha sex med någon annan är ens privata sak, om man nu vill säga det till sin mamma eller pappa så ska det vara ett val inte ett tvång. att lägga sig i om ens barn har haft sex eller ej innan eller efter dom har blivit "byx-myndiga", är inget av föräldrarnas ensak. det är barnet/tonåringen som bestämmer om dom vill berätta, och jag kan tänka mej att dom kan tycka "det har inte du med att göra" om ni skulle fråga. så om dom vill ha sex så ska föräldrarna inte lägga sig i det.

~Perro "Ekorren" Kalevra~

~Sajtvärd~Svåra Tider.ifokus~

~The Life Is Full Of Shiit - Dont Be In It~

~Livet Är Aldrig Lätt När Det Är Svårt!~

Rubiinen
1

Åldern tycker inte jag spelar någon roll. Tonåringar mognar i olika åldrar. Jag blev av med min när jag var 15. Det var inte pga grupptryck el. liknande, det bara blev så. Det var min första pojkvän, det höll dock inte så länge och jag ångrar det verkligen. Men det är klok att vara eftersmart!

[mingdie]
0

#7 Allt går två vägar. Naturligtvis är det bra om kontakten mellan föräldrar och barn är sådan att man kan vara öppen om det.

Du säger att föräldrar inte skall lägga sig i. Då menar du också att barnet inte skall komma till föräldrarna om dom blir gravida, får könssjukdomar eller om det blir andra problem.

Tycker du att dom flesta 15-åringar är tillräckligt mogna att skydda sig mot graviditet och könssjukdomar? Tror du att dessa barn är tillräckligt mogna att klara av om dom blir gravida eller får några andra problem.

Att vara mogen för något betyder att man också skall vara mogen att ta konsekvenserna av sitt handlande. Så naturligtvis är det föräldrarnas ensak, Det är dom som får hjälpa till med konsekvenserna om något går fel.

Ekorren-perro
0

Om barnet vill komma till sina föräldrar så är det okej, men om föräldrarna kommer till barnet och frågar , så ska dom EJ räkna med ett ärligt svar.

hade inte du hjälpt dina ungar om din dotter hade blivit gravid, elelr din son hade fåt en könssjukdom? men det är barnets engna val vad dom vill göra, det ska ingen annan ha med att göra alls…

ALLA ungdomar har Sexualkunskap i skolan, där man lär sig om olika skydd och även könssjukdomar, ungdomar är mogna när dom själva vill ha sex, inte om dom blir våldtagna elelr tvingade på något sätt.

föräldrarna har inget med barnets sexliv att göra om inte barnet vill det.

skulle du tycka det va kul om din pappa/mamma skulle komma fram till dej oh fråga:

har du en könssjukdom? har du svamp? har du haft sex? har du skyddat dej med kondom? är du homosexuell?

skulle det vara kul att få dom frågorna av sina föräldrar när man är mellan 13-18?

skulle inte tro det nej..

Tonåringar mognar i olika åldrar som#8 sa. och det är sant, en tjej kan få sin mens när hon är 11, elelr kanske när hon är 17. det är helt olika, och har man fråger som man kan tänka sig ställa till sina föräldrar, så ska man kunna det, det är inte föräldrarnas sak.

[mingdie]
1

#10 Jag har inga roblem att prata med min 14-åriga son om sådant. Det bästa är att dom flesta föräldrar jag känner har heller inga problem att prata med sina barn om sådant.

föräldrarna har inget med barnets sexliv att göra om inte barnet vill det.

Det kan du ge dig på att dom har. Det blir naturligtvis barnets val om dom har sex men dom skall också veta konsekvenserna och det är föräldrarnas plikt att prata med dom om det. Inte skolans.

Ja mina föräldrar pratade med mig om sex precis som jag pratar med min son om sex och konsekvenser. Om man är mogen för att ha sex så är man också tillräckligt mogen att kunna prata med sina föräldrar om det.

[marion69]
0

Det är ju en förälders ansvar när man är under 18 att dom har försörjningsplikt och även att barnet ska må bra på alla sätt och vis.

Håller med om att det framförallt är föräldrarnas plikt att prata om blommor och bin.

Det kan säkert vara pinsamt, men nödvändigt. Visst, man kan lära sig en massa ändå genom vänner, media och annat, men det är ändå viktigt för en förälder (och barn) att ha den kontakten, så att man kan prata med varandra om allt.

Sen är det ju upp till en själv hur man agerar, men faktum är också att man som förälder kanske vill vara vaksam så att man inte har tendens att bli promiskuös, vilket faktiskt kan vara väldigt vanligt, speciellt ifall man haft en jobbig uppväxt.

Föräldrar är ju så, man vill lära sitt barn. T ex att inte begå samma misstag som man själv gjort som ung.

Titta bara på fåglarna Glad Dom har flygträning för sina små!

Ekorren-perro
0

barn måste ju få lära sig av SINA EGNA MISSTAG?……

man kan ju inte "LÄRA DOM ALLT MAN KAN" , för då försöker ni göra livets mening till en liten pratstund :S:S

föräldrarna kanske vill lära känna sitt barn, men tonåringen vill ej lära känna sina föräldrar. ser ni attt det inte passar?

Blommor & Bin är från 50-60talet. nu är det sexuallkunskap i skolan i 7de klass som gäller, där man lär sig 10x mer n om föräldrarna skulle snacka med en.

#12, #11, välkommna in i 2000-talet :)

[marion69]
0

#föräldrarna kanske vill lära känna sitt barn, men tonåringen vill ej lära känna sina föräldrar. ser ni attt det inte passar?"

Varför skulle ens barn inte vilja lära känna sina föräldrar? Jag tycker båda har mycket att lära av varandra!

[marion69]
0

Dessutom vet jag att skolan inte alls har så väldigt bra sexualundervisning.

Mellan förälder och barn handlar det väl mer om att man ska kunna prata om det om man behöver det.

Däremot visar jag inga sexualundervisande filmer som skolan görSkrattande

Rubiinen
0

Jag tycker att det är viktigt att föräldrarna pratar med ungdomen om sånt. Som sagt så har inte skolan någon bra sexualundervisning. Till ens föräldrar vågar man nog ställa fler frågor om man undrar något. Vilket dom flesta aldrig skulle fråga läraren. Jag pratade rätt mycket med min syster. Hon är några år äldre och det tyckte jag var jättebra.

Ekorren-perro
1

skulle min more / fader komma och försöka något med mej, så skulle dom varit "raderade" , men det är ju min åsikt :)

[mingdie]
0

#13 Naturligtvis måste man lära sig av egna misstag men att inte ta lärdom av dom med erfarenhet visar på omognad.

Hej ditt välkommen till 2000-talet är otroligt roligt för oss äldre eftersom alla generationer säger samma sak. Jag måste erkänna att jag skrattade gott. Grejen är att många av oss har lärt sig att umgås med sina barn/föräldrar. Det gör livet mycket enklare. Idag är det mycket mindre som skiljer generationerna än det var förr.

En sådan sak är att många idag kan prata med varandra utan problem. Ett bra samförstånd inom familjer där man kan prata om allt gör det mycket lättare för alla.

Jag förstår på dina kommentarer att du inte kan prata med dina föräldrar vilket jag tycker är ledsamt. Men som jag sa tidigare så har barnen och föräldrarna i min umgängeskrets inga problem att prata om sex så det betyder väl att vi alla är konstiga.

Ekorren-perro
0

har du frågat din son/dotter om vad hon/han tycker om när du pratar med dom?

jag menar, tror du inte att dom känner obehag? för jag får den känslan att dina liksom alla andra tonåringar ljuger 60% för sina föräldrar.

om din unge skulle ut ( kanske ut och supa) och du skulle fråga, skulle inte han/hon ljuga då?

troligtvis så kommer hon/han det, dvs om han är yngre än 16 då.

självklart skiljer det mycket mellan generationerna, vissa fall förr så hade man ej sex före äktenskapet. förr fanns det inte så mycket våldtäckter, förr vart det inte så mycket mödare, förr vade homosexuellitet en sjukdom, förr så kunne man göra massor av saker som man kanske inte vgar idag.

denna tid är det 80-90% säkert att en tonåring har haft sex innan de gifter sig. eller idag blir ett barn våldtaget nästan varje dag, förr gillade ingen michel jacksson för alla trodde han var en peddofil bara för tidningarna sa det, och nu älskar/ saknar alal honom bara för att han är död?

fattar du hur fel allt är? så när du frågar din tonåring nästa gåg, så räkna inte med ett ärligt svar, för världen är sjuk, och vi kan ej hjälpa den.

[mingdie]
0

#19 fattar du hur fel allt är? så när du frågar din tonåring nästa gåg, så räkna inte med ett ärligt svar, för världen är sjuk, och vi kan ej hjälpa den.

Det är nog ingen ide att fortsätta diskusionen. Jag tycker synd om dig som har en sådan syn på världen.

Jag vet mycket väl vad min son tycker om det vi pratar om. Det kallas för kommunikation och öppenhet. Det kanske känns konstigt för dig att man kan ha ett sådant förhållande men det är många som har det med sina barn.

Callisto
0

#7 Jag tycker inte heller att föräldrarna ska lägga sig i, men vad som är att lägga sig i är ju olika i olika förhållanden och jag tror inte att någon här föreslog att man skulle fråga när ens barn är 15. Oavsett om de disskuterar det med barnet eller inte så kommer ju en förälder alltid oroa sig för sitt barn och sexdebuten kan ju vara något som de oroar sig för.

Självklart bör varje förälder disskutera sex med sina barn men att disskutera sex och sexliv är ju två skillda saker. Jag tycker inte att ett barns sexliv är förälderns ensak, det är ingenting en förälder till en 15-åring bör snoka i. Sedan är det ju en annan sak om man misstänker att något inte står rätt till, misstankar att ens barn har blivit våldtagen, sexuellt trakkaserat eller kanske har sex när barnet är alldeles för ungt (en ålder som kan variera)

Disskutera sex med sina föräldrar är självklart pinsamt när man är tonåring men vare sig så måste ju föräldrarna förbereda sina barn. Jag tyckte också att det var pinsamt när ämnet kom på tal men om jag nu jämför med vänner och bekanta som inte haft samma dialog med föräldrar är jag mycket glad att de klarade av att föra en sån öppen dialog, inte bara om sex men om i princip allt. Vad som tas upp hemma och i skolan skiljer ju väldigt mycket. Mamma och pappa koncentrerar sig ju mest på relationer och säkerhet medans skolan ofta tar upp mer "tekniska" saker.

När det kommer till att kunna prata med sina föräldrar öht så gäller det ju att föräldrarna har förtjänat sina barns tillit och förtroende. Har man det kommer barnen alltid att känna att de har någonstans att vända sig om de får problem.

[marion69]
1

När det kommer till att kunna prata med sina föräldrar öht så gäller det ju att föräldrarna har förtjänat sina barns tillit och förtroende. Har man det kommer barnen alltid att känna att de har någonstans att vända sig om de får problem.

Det tycker jag stämmer jättebra. Det är det jag vill uppnå med min relation till mina barn.

Glad

Ekorren-perro
0

det är något som är fel om man ser en sida där folk över 40+ sitter och säger att dom vet bäst vad ungdomar vill och vad dom ska göra :S

inget illa mot denna sidan Marion69.

jag tycker bara att tonåringar ska vara sig själva och inte behövas ha stypkoppel på eller en förälder som en ledarhund genom tonåren.

gör man ett misstag som tonåring så har man lärt sig att ine göra om det misstaget.

ex: din son supper sig så full att han inte kommer ihåg att hans kompis bjöd på droger, han vaknar nästa dag och har en huvuvärk som känns som om han vill dö. han får reda på att han hade druckit jätte mycket och sedan blivit bjuden å en drog.

tror ni då inte att han har lärt sig att det är fel?

samma som om han har sex,

ex: ha har sex med en tjej han just har träffat, och sedan får han reda på att hon hade klamydia, han går till ungdomsmottagningen, dom get homon den medecin ahn behöver och den inforationen (om kondom + andra sjukdommar), efter några veckor är sjukdomen borta.

tror ni inte han har lärt sig?

ett till ex:

en tjej har oskyddat sex, hon blir gravid, hon säger det inte till sina föräldrar, hon gör abbort, hon känner sig lite deppig, och pratar med vänner/kurator, hon får info hos ungdomsmotagningen om P-piller(mm.).

vad tor ni att hon gör? ta hon pillerna? eller har hon oskyddat sex igen och kanske blir gravid igen och får gå igenom samma sak?..

Ungdommar lär sig av sina misstag. :)

[marion69]
0

-det är något som är fel om man ser en sida där folk över 40+ sitter och säger att dom vet bäst vad ungdomar vill och vad dom ska göra :S

#23 Nej, den här sidan är till för föräldrar med tonåringar och för tonåringar, så att vi kan interagera med varandra, hjälpa varandra att förstå varandra bättre. Här kan man även dela med sig av allt som rör familj, vänner, skola,mm mm och bara chatta.

Det finns ju stora skillnader mellan tonåringar i olika familjer, skillnad på familjesituationer, skillnad på killar och tjejer. Alla har vi olika kontakt med tonåringar/föräldrar. Man kan inte säga vad som är bäst för någon, men däremot kan man ju diskutera det och så klart säga sin åsikt, precis som du gör.

Det är det denna sida är till för.Flört

Tussebus
0

Jag tycker nog att det är upp till sonen/ dottern själv…. När de känner sig mogna nog..

Vi pratar mycket med vår fjortis-wannabe om vikten att använda kondom när han så småningom ska börja ha sex. Jag tror inte han kommer berätta för oss den dagen han gör det för första gången. Däremot tror jag han kommer säga det eller antyda det nån gång efter..

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Branneli
2

Lagen säger 15 år av en orsak, inte av elakshet……bra att hålla sig till lagen….tycker jag !!

Kaninisen
0

Jag är inte förälder nu, men jag tycker att har man en fin relation där man verkligen gillar varandra och respekterar varandra, där man vågar säga hur man känner så skulle jag inte tappa hakan om någon gjorde det innan de var 15.
Sen är ju lagen till för att hjälpa till, eftersom man inte alltid är den smartaste som en homonstyrd tonåring.

Men så länge man gör det med någon man gillar och för att man vill, så ser jag egentligen inget fel med det.

destroyed
0

Min mamma lyssnade inte ett dugg på det där om att vara byxmyndig vid 15 utan höll på med tjafset om att vi skulle hålla oss tills vi var 16. Men jag förlorade oskulden veckan innan jag blev 14:P Mamma var inte glad när hon fick veta det men… vad hade hon att säga till om egentligen? Jag ångrar inte att jag hade sex då, jag ville det och då var det så, däremot så kunde jag ha valt en bättre kille istället för att ta skolans snyggaste kille som jag dumpade efter tre veckor.

Faidra
0

Jag är 15 och mina föräldrar har inte pratat något om byxmyndighet och sånt…

Fiona
0

Jag tycker att man ska göra det när det känns bra, vid 13 eller 20 det kvittar. Kvittar om det är ett one night stand eller ett förhållande men man ska känna sig redo och att man verkligen vill! Jag tycker att man som förälder bör fixa skydd osv. Jag skulle tycka de va pinsamt (eller ngt sånt) om mamma/pappa gav mig kondomer men ändå skönt att man har när det väl händer! Men det där sex snacket kan man ju nästan skippa, vi ungdomar vet ju allt de grundläggande. Man pratar om det i skolan, läser om det i böcker & tidningar osv, jag känner i alla fall inte att jag är i behov av ett sexsnack med mina föräldrar ;P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

linhof
0

håller helt o hållet med #4.

själv var jag 17 år….

Sweelin
0

Jag väntade på en fin kille som jag verkligen ville göra det med :)

Förlorade min nu i år :) Är 16 och vi är fortfarande ihop<3

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Birke
0

Om det är rätt kille/tjej och det käs rätt så är det ingen idé att bry sig om lagen vare sig man är 13 eller 18.

[aammE]
0

Lagen säger ju inte att man INTE FÅR ha sex om man är under 15, bara att man som 15åring inte får ha sex med någon under 15.

cina65
0

Men hur gäller denna lagen egentligen? Jag menar när du fyllt 15 år får man då ha sex med tex en som är 20 då?

Undrar för vi har lite skillda åsikter om detta i hemmet då vi har en son på 23 som har en flickvän på 17 och detta tycker jag verkar som en för stor ålders skillnad.

Jag håller med de flesta här om det här med sex och har själv en öppen dialog med mina barn om detta, men jag tror inte dom berättar för mej utan det får jag nog förstå själv.

Jag trodde jag visste vad min son gjorde tex. men det slutade illa och höl på att kosta både han och hans kompis livet, så just nu har jag nog mer koll på vad han gör, men jag litar på han ändå eftersom han ringde mej då dom fick problem och dom inte klarade sej längre.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

linhof
1

#35… man får helt enkelt inte ha sexuellt umgänge med någon under 15 år…. spelar ingen roll hur gammal man e själv. Det är straffbart….

sen om din sons flickvän är 17…tja, då har du inget att säga till om…

Det är bara att acceptera. Och hoppas att det är hon som är mogen för sin ålder o inte  tvärt om…. Det är faktiskt deras ensak… sen kan man juh alltid tycka vad man vill Glad

Om hon var 20 o han 26 hade du reagerat likadant då? eller om hon är 30 o han 36?

Förmodligen inte…..ändå är ålderskillnaden det samma, 6 år…inget märkvärdigt….

(hoppas du inte tar detta på fel sätt nu. Menar inte att vara oförskämd)

cina65
0

#36 Nej tar inte detta på fel sätt, jag ställde bara frågan för min man och jag var oense om vad lagen säger. Han menade att om hon hade fyllt 15 och killen var tex 23 så kunde han bli straffad eftersom att hon inte var myndig. Han tror att det står i lagen att när dom fyllt 15 är dom byxmyndiga men att dom i så fall ska vara ungefär lika i åldern och att tex. killen inte ska vara över 18 utan att båda ska vara under 18 år.

Oj vad rörigt detta blev, hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag lägger mej inte i hans liv utan tycker det är kul att han har en flickvän han tycker om. Jag blev bara lite orolig över om han kan bli straffad eftersom hon är under 18 år. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

linhof
0

#37 va bra Skrattande

o du kan tala om för din man att han har fel! Tungan ute

så fort man fyllt 15 FÅR "vem som helst" över 15 vara ens sexpartner….. så länge man inte blir tvingad…

Att vara omyndig o ha sex med en myndig….är väl bara förbjudet i USA…. för där är det väl samma ålder på myndig o byxmyndig….

Här är det 2 skilda saker…. tex:

Byxmyndig: att man anses vara mogen nog att ta egenansvar om sitt sexliv…att man är mogen att HA ett sexliv…(minivuxen)

att vara myndig (18) här innebär bla att man har röst rätt, att ens föräldrar inte är försörjningsskyldiga för en längre, att man får ta lån på bank, och att man kan dricka öl på krogen…dvs:vuxen

20: du får köpa din egen sprit på systemet….

så…. du, din son o din man kan vara lugna Skrattande

[aammE]
0

#36 ".. man får helt enkelt inte ha sexuellt umgänge med någon under 15 år…. "

Där har du fel, två fjortonåringar får ha sex tillsammans. Även en fjortonåring och en femtonåring brukar få ha sex om de var tillsammans innan den ena fyllde 15.

linhof
0

#39…ok? då ber ja om ursäkt…. men har svårt o tro på att nån över 15 får ha sex me nån under…men 2 under…DET är ju en annan femma Flört

[aammE]
0

#40 Det är jättejobbigt att läsa det du skriver när du missbrukar punkter, inte använder versaler och inte skriver ut hela ord. 

Men jag vet att det är så, vet en som var med om det. Men eftersom att båda var födda samma år bra att ena fyllde år två månader innan så var de inte tvungna att sluta ha sex när den andra fyllde 15.

linhof
0

#41 Förlåt. Ska tänka mej för. Att jag inte skriver ut hela orden är för att jag är 1: lat 2: talar ungefär som jag skriver (säger nån, inte någon) 3: tycker själv att punkterna är ganska bra som en "andningspaus" eller visar fundersamhet.

Där ser man.

Jag trodde faktiskt de var stenhårda med just den lagen. Men som jag tolkar det du skriver nu (rätta mej gärna om jag misstolkar) är att dem redan haft sex, men blivit påkommna, vilket medförde att det var okej att fortsätta?

För som jag tänkte när jag skrev (vilket jag ser nu att man måste vara tankeläsare för att begripa) var inte att det var förbjudet att fortsätta ha sex, utan att det var straffbart om man hade det med någon under 15.

I ditt exempel är de väldigt jämngamla och jag förstår inte varför de skulle bli förbjudna till att fortsätta. Den så kallade "skadan" är ju redan skedd.

*har suttit nu i 40 minuter och försökt att tänka ut hur 17 man skall förklara hur ja tänker i skrift. Kan inte formulera mej alls just nu. Så jag hoppas du kan ta mej på rätt sätt, försök att inte hård-dra det till max det jag skrivit, för då blir det fel. Igen Obestämd*

[aammE]
0

#42 DJag förstår hur du menar. Skrattande

linhof
0

#43 vad bra Skrattande

[John-Weinerhall]
0

#39 Det är inte så att det står i lagen att t.ex. två fjortonåringar får ha sex. Men man brukar se mellan raderna som det heter där båda är jämngamla och ändå har en acceptabel ålder, under femton år.

Aussie
0

Vissa har sagt att det är 16 år nu för att bli byxmyndig?

[aammE]
0

#46 Lögn, det är fortfarande 15.

[Koppsal]
0

haha vad roligt och se vad ni tror en tonåring vill prata om osv. jag fick mig ett gott skratt där. ;) haha

så klar tär de tolika till olika perosner. men JAg skulle aldrig prata med min mamma om sex och mitt sexliv. då börjar hon klaga och prata om allt möjligt. Man orka rinte lyssna på det.

skulle jag bli gravid eller få någon könsjukdom skulle jag undanhålla det.

annars kan jag prata om problem med kompisar, killa roch annan skit Tungan ute

jag vet att de flesta är så som jag. hehe :)

linhof
0

#48 men förhoppningsvis så har du nån annan vuxen i din omgivning du kan snacka med om du behöver Kyss

Moa-16
0

Haha, jag fatta inget först ;) 'byx-myndig' Trög jag måste varaObestämd

[Koppsal]
0

#49  nej :P

fast det står ju överallt, t.o.m de creepy lärarna pratar om det hela tiden. kompisar, vi snacka rmd varandra. det finns böcker och allt. min mamma köpte någon bok som hette:

unga tjejers bok om SEX och KÄRLEK

så jag klarar mig xD

linhof
0

#51 hehe…. då är du väl upplyst vid detta laget då Flört

[Koppsal]
0

#52 ja verkligen! då är det  sista man vill höra är,

"nu måste vi prata om en sak, som är väldigt viktigt, ….."

hehe Tungan ute

linhof
0

#53 hahaha GUD va hemskt! hade min mamma gjort så mot mej hade ja dött! Tungan ute

som tur va så va det mer: du…har du haft sex än? o om du haft det så hoppas ja att du skyddar dej…o du vet att du kan fråga om det e nåt va?

Idag är min mamma 58 år o hon frågar mej om sex!!!! kan lova att ibland är det mer info än vad man vill ha… så det spelar ingen större roll hur gammal man är. sexsnack me föräldrar kan vara lika pinsamt ändå

Jag har ändå tur för jag har haft ett mycket öppet och avslappnat förhållande till mamma…. och jag vet att det är samma sak mellan mej o min stora son…. han kommer o frågar och berättar om sina "bravader" och ibland är till o med det mer info än vad jag vill ha Flört

kram

[Koppsal]
0

#54 men vad skönt att du har ett sånt förhållande till din mamma. och framför allt din son. när jag blir ehm.. äldre och skaffar barn så ska jag se till att ha ett bra förhållande till mina barn. Skrattande

linhof
0

#55 tror jag garanterat att du får Skrattande som sagt: jag har tur, och jag vet att min mamma inte e som andra (o inte jag heller) de flesta i min mammas generation har stela relationer till både föräldrar o barn… men er generation är mer öppen…. så jag tror att det kommer bliu kanon för era barn Glad för ni kommer förhoppningsvis att inte ha "pinsamhets snack" utan så som ni själva ville ha det Glad

om det jag försöker säga låter vettigt…

[Koppsal]
0

#56 jaa då, det låter vettigt. men vi får ju se hur det blir. xD

ellinorrasmusson
0

jag har bara snabbt läst igenom vad som har sagts, och jag kan ju lugnt säga att jag aldrig har berättat för min mamma och varken min sexdebut eller någonting annat som har med sex och göra.

jag är femton och jag hade min fina debut för typ ett ½ år sen.  :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

my-real-life
0

hej jag har också bara snabbt läst igenom det hela…

jag skulle aldrig vilja prata med mina föräldrar om sådana saker …!!!

det är pinsamt och (det finns inte ord för det)

mina föräldrar har försökt flera  gånger att prata om sådant men jag brukar antingen prata om annat eller bara  gå ut ur huset 

jag har nog med det som visas i skolan …

det blir  bara  för mycket om  föräldrarna också ska  börja tjata 

man kan ha en öppen relation  men jag tror  vi tonåringar vill ha ett privat liv som inte ens föräldrarna ska lägga sig i ….

det  blir  jue en annan sak om man blir gravid etc…

då  måste man jue nästan berätta  för  jag tror  inte man kan klara av det  själv 

men det är upp till oss om vi vill berätta eller inte !

Odinn
0

Jag var 13 första gången. Jag och min pojkvän hade varit tsm i 7 månader och jag trodde helt ärligt att vi aldrig skulle göra slut. (Dock gjorde vi det nyss)  Iaf, jag tyckte att det var helt rätt, kände mig lagom mogen osv..

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

TtypFlikka
0

Har läst igenom typ allt, å fastnade uppe där de va snack om byxmyndighet, #38 ngnstans upp å ner xD Men asså om jag tex. är tsm med ngn som är 18, och är 14 själv, får inte vi ha sex då? ;o

Birke
0

#61 Om du är under 15 "får du" ha sex med sånna som också är under 15, men om du har det med en som är över 15 kan denna åtalas för våldtäckt (känner ett par då killen var 19 och tjejen 14. Killen åtalades för våldtäckt även om tjejen sa att fallet inet var så). Förstår du?

TtypFlikka
0

#62, ahaa, men om man inte berättar om de för ngn?

Birke
0

#63 Det funkar vell, men risken finns alltid att 15+ personen råkar illa ut ifall det på ngt vis kmr ut.

TtypFlikka
0

#64 Okej ;o

Hallonpajen
0

Var sj 13 och min dåvarande pojkvän var 18, ångrar ingenting. känndes rätt för tillfället. Men om mina föreldrar tyckte det var rätt vet jag inte. Dom säger nu att dom hoppas jag använder kondom! it's all

Paatricia
0

Hej, jag tänkte berätta hur mitt liv har sett ut. När jag var 13 var jag tillsammans med en kille som var 18 (och hade sex). Sen tog det slut när jag var 14 för att jag träffade en kille som var 25, nu är han 27 och jag 16 och vi älskar fortfrande varandra. Jag har blivit anmäld av en utomstående person till socialen men dom la ner anklagelserna eftersom att dom inte såg att jag tog skada av det, men min mamma kan inte släppa det. Det enda hon ser är åldern och inget kan få henne att ändra sig. Det har lätt till att jag har ljugit nu i 2 och ett halvt år vart jag är varje dag.

Moa-16
0

#67 Sry men jag förstår henne..

Cazzos
1

Jag fyller 15 år det här året, men jag tänker inte "YES! Äntligen får jag ha sex!".

Jag skulle nog inte ha det nu heller, men jag brukar aldrig ha riktigt "seriösa" förhållanden så jag kommer nog vänta ganska länge. Men det är inget jag tänker på.

viktoria91
0

Jag var 17 årnär jag förlorade oskulden ed ett ONS som jag sedan blev tsm med någon dags enare. =) Min mamma följde med till ungdomsmottagingen och ordnade p-piller åt mig. Ångrar inte att jag blev av med oskulden då, är fortfarande tsm med han efter 2 år.

Pratar dock inte om sex med mina föräldrar, tro inte dem vill veta direkt. =P

iconnie
0

Jag tycker det är upp till var och en att bestämma när man ska sexdebutera. Själv gjorde jag det med en 5 år äldre kille för en månad sedan helt spontant, mest för att vi hade tråkigt. Haha, låter jätteslampigt men.. Ångrar mig inte ett dugg och det är det enda som spelar någon roll egentligen. Skit i åldern, gör det som känns rätt för dig och våga säga Nej om du inte vill!

/snart 15.

Viccan92
2

Jag fyller 20 om två veckor och är fortfarande oskuld. Jag vill inte prata med mina föräldrar om det. Vet inte om dem vet att jag är oskuld. Tror att jag på något sätt petet in det i ett samtal. Träffade nämligen under nästan ett år en kille som var 12år äldre än mig. Så dem misstänkte väl att jag kanske hade sex med honom. Men det hade jag inte.

Nu har jag träffat en kille och vi är nu tillsammans. Vi pratar mycket om hur lyckliga vi är, hur mycket vi gillar varandra och hur vårat liv tillsammans kommer se ut. Så blir nog han som jag förlorar min oskuld till. Så tro mig jag känner mig glad att jag väntat tills jag träffat någon som honom. Kommer inte känna mig trängd eller något. Är mer orolig för att han kommer backa ur och han märker att jag har ont. Chansen är stor.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

EbbaSprallig
0

Altså jag pratar ALRDIG med min mamma eller pappa om sådant det är pinsamt jobbigt. Vad tror du att tjejer emellan snackar om???? vi snackar om allt som har med sex/killar att göra. Jag är oskuld och är snart 15. Detta säger jag ofta till mina vänner: Jag har inga planer på att förhasta min oskuld men blir jag tillsammans med en kile kan ingen stoppa mig. Skit i åldern lagen säger att en person som  är femton eller äldre inte får ha sex med en som är yngre än 15. har man det så kan man bli åtalad men har båda varit med på det så åker ingen fast. Denna lag finns för att minska utnyttjandet av "yngre" personer. Jag skulle aldrig i heeeela mitt liv kunna vända mig till min mor eller far om sex eller så.

Nali
0

Min mamma vill gärna att jag väntar tills jag är 16 och jag tycker också 16 verkar vara en bra ålder dock så har jag ingen pojkvän i nuläget men jag tror att om jag kanske hade haft det och gillat personen jätte mycket så hade jag blivit av med den mycket tidigare dock så spelar det inte så stor roll nu eftersom jag fyller 15 om en månad så då är det antingen lagligt eller så väntar jag ett år till :)

lydds
0

Jag blev av med oskulden när jag var fjorton. Inget jag berättar för mina föräldrar självmant eller om de skulle fråga. De har enligt mig ingen anledning att veta.

bellanova
0

Jag var nästan 14 Inget som jag är direkt stolt över men inget jag ångrar heller.Ålder är bara en siffra man gör det när man känner att man vill

Babydino
0

Jag var 13. 
Men runt omkring när jag var 14 fick min mamam veta att jag hade sex. Hon sa till mig att jag skulle hålla  tyst och inte prata om det för vi har redan en massa shit med soc och bup så hon ville inte ha mera skit med dem att göra. Tillsut sa hon att jag skulle knippa med bennen tills jag blev 15. Men naa… Men nu behövs ju inte det längre!