Mens.....
Hej.. tycker detta är så sjukt pinsamt att prata om, men jag måste verkligen få hjälp.. Jag är 14 år och har haft mens ett tag, men blöder så sjukt mycket. Har använt binda hela tiden men är så sjukt less på att gå runt i blod, alltid känna mig obekväm och ha blodiga kläder. Jag har alltid använt en tjock binda med vingar, men blodet kommer ut ändå. Har blodfobi också, så håller på att spy varje gång jag ska byta, och nu har jag fått nog. Vill börja använda tampong istället, men tycker det känns sjukt obehagligt.. för er som använder det, hur ofta byter ni? Gör det ont? Hur långt in måste den sitta? Vilken storlek skulle passa mig, som är smal men ändå blöder så pass mycke? Tacksam för svar!
Hej! Du ska byta tampong ganka ofta, kanske inte varje timma med tror det är högst 6-8, minns inte. Om du blöder så mycket kan du alltid använda både binda och tampong. Men hur du ser ut i kroppen har inget med hur stora tamponger du behöver. Blöder du mycket tar du större. Testa dig fram lite… Du ska trycka in den hyfsat långt för om du inte gör det kan det göra ont. men testa och se om du gillar det bättre än binda! 
Ungefär var 4e timme rekommenderas att byta tampong. Börja med en tjockare tampong, eller en med mer uppsugningsförmåga till de första dagarna och när mensen lugnat ner sig lite så kan du byta till en med normal uppsugningsförmåga. Du kan alltid skicka ett pm till mig om du har fler frågor :).
Är p-piller ett alternativ?
Stor tampong skulle passa dig annars.
Om du sötter in den så långt in så den inte känns när du går är det rätt.
Nej det gör inte ont.
Var 4 timma bör man byta.
De mesta står i paketet med tampongerna.
Om man är född 98:a så kanske inte P-piller är så passande? Och om det är första gången man använder tampong, skulle jag rekommendera en liten, och öka storleken allt eftersom.. :)
#4 om man blöder så mycket kanske en liten inte hjälper på bindor inte hjälper heller.
Vadå? Jag var 14 när jag fick pills!
Dock lider jag av den så ovanliga bieffekten som att det sprutar mjölk ur mina bröst. Ömmar och har brisningar. Men fuck det. Knulla på. Och ja, efter att jag fyllt 13 var oskulden väck, då led jag redan av magsmärtor pågrund av den jävla mensen jag fick när jag var 12 när jag fick det.
Oj, nu skrev jag nog lite TMI men va fan.
Yes!
Det är individuellt hur ofta man behöver byta och hur stor tampong man behöver. Tror man brukar säga att en tampong inte ska vara inne mer än åtta timmar. Är man nybörjare är det som sagt smart att börja med en liten bara som "övning". Sen när det känns bra kan man ta en större.
P-piller kan man börja med om man har alvarligt mycket mens. Men man ska ju veta att vissa p-piller kan tillföra andra biverkningar.
Lycka till! :)
#5 Haha. Antar att det antagligen jag som kör på någon slags "Old School" grej. NEJ TILL SEX INNAN GIFTERMÅL. Nej jag bara skoja. Men eftersom att jag inte ens har kysst någon, så känns p-piller far away. Antar att jag svarade åt Hanna1998. Haha :(
#5 Inga svordomar, tack! Tänk på språket 
Jag började med Cerazette för något år sedan för jag hade hemska menssmärtor och nu har jag inte mens alls (det är en av "bieffekterna")! Om du vill så kan du gå till UM och prata med en barnmorska, höra om minipiller är ett alternativ, eller andra saker du undrar över mens. Men det är såklart upp till dig :)
#2 Tack, känns skönt att veta att det finns nån att prata med! #3 Nja.. inte än iaf. Men har funderat länge på att börja ta det. :) #4 Känner också att det känns som att använda minsta storleken och byta oftare än vanligt är ett bra alternativ första gångerna! :) #5 Färsta gångerna kommer jag nog att använda en liten, eftersom jag tycker det känns så pass obehagligt.. men så fort jag lärt mig så kommer jag byta!
#7 Har kysst killar, ja. Och jag har även en pojkvän. :) #8 Vad är minipiller? :o
#10 Det är som p-piller men inte riktigt (de är säkrare) :) Cerazette är ett minipiller och skyddar mot graviditet men kan också göra så man slipper mensen.
#7 Synd för dig att du inte har gjort det.
#10 Minipiller är ett prevetin medel som verkar lokalt, alltså endast vid livmordern …
Ehhh.
Nada mens på den..
Dock kan man bli gravid lättare.
#11 JOOOO LÄTTARE
#13 Nej alltså både p-piller och minipiller är över 99% säkert skydd mot graviditet, MEN minipiller innehåller inte östrogen och är därför säkrare att använda (inte lika stor risk för bröstcancer och andra sjukdomar). :)
#14 Bara så att du vet ska jag ska gå och knulla. MED MINA PILLS!
HEJ DÅ
Lägger till detta: "Cerazette minipiller är precis lika effektiva som andra kombinerade orala preventivmedel, men innehåller inte artificiellt östrogen." :)
Allra första gången jag använde tampong var under min andra mens. Det var en mini som är lite mindre än de andra. Jag hade en riklig mens då och tampong kändes bättre när jag blödde mycket. Jag körde bara upp den. Det svider lite i början men det är bara att trycka in den och sluta inte förrän hela fingret är inne! Så gjorde jag iallafall och det funkade för mig. Jag blöder blandat mellan normal och mycket men jag använder normaltamponger ibland men under natten en tjock nattbinda och när jag inte vill eller borde ha tampong (om jag blöder lite så tycker jag att det är onödigt att ha tampis) så har jag en tjock eller normal binda. Jag hoppas att jag inte förklrade konstigt :P Då kan du bara fråga! :)
Det handlar inte om storlekarna för det mesta när man pratar om stora och små tamponger. små tamponger suger inte upp lika mycket vilket betyder att om du har riklig mens kan få springa på toaletten typ varje och varannan timme för att byta. Har du en "stor" tampong kan du ha i den och byta runt var 4e timme vid riklig mens.
Sen tror jag att det finns lite mindre möjligtvis men se till då att ha två olika uppsugningsförmågor. Jag tycker det är smartast att ha det iaf :).
Det finns även en normal med en "uppsticknings" grej typ. låter konstigt men då stoppar du inte in dina fingrar i fiffin och får en massa blod på dig utan den "sköter" det så att säga. jag lärde mig att ha tamponger och sätta in dem genom den iaf. Vet inte vad den heter dock. Men på min tid har paketet varit lila och den visar ett par gula sådana! Jättesmart om man är ny på tamponger. När man fattat hur de funkar så är det enkelt att göra det själv sen :)!