Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: övrigt
Läst 1713 ggr
chillevi
0

Träffa pappa mer (skilda föräldrar)

Hej :) Det är så att jag har haft skilda föräldrar sen jag var ca. 2 år (är snart 14). Det bestämdes att jag och min syster skulle träffa våran pappa varann helg, och resten av tiden bo hos mamma. Eftersom det var såpass lång tid sen vet jag inte säkert men tror jag trivdes ganska bra med hur det var då. Vi hade inte så mycket att göra hos pappa och han jobbade ganska mycket så vi var nästan hela tiden hos farmor & farfar o så. Men sen för ett par år sedan flyttade vi, skaffa hund (något jag hade drömt om i flera år), fick jättetrevliga grannar osv. Men vi är fortfarande bara där 5 dagar i månaden, vilket jag tycker är på tok för lite. Problemet är vart pappa bor, han bor ca. 6 mil ifrån mamma och vill jag gå kvar på samma skola som jag går på nu (vilket jag vill, jättebra skola och har bra kompisar) måste jag åka 1-1.5 timme buss varje morgon och eftermiddag. Om schemat som vi fått stämmer skulle jag behöva åka typ 7 och komma hem 16-16.30 nästan varje dag. Min bästa kompis bor dessutom 5 minuter, ifall man går, ifrån vart mamma bor. Men vill träffa min pappa oxå, men vet inte hur det ska gå :( Har länge velat bo varann vecka men avståndet har alltid varit ett problem. Vi har pratat om att vara där några dagar i veckan men det har runnit ut i sanden, ibland känns det nästan som om mamma inte vill att jag ska få träffa pappa mer… Hoppas ni inte blev alltför förvirrade och skulle kunna hjälpa mig vad jag ska göra :)

[Tilde]
0

Jag tror att din mamma såklart skulle sakna dig om du bor hos din pappa mer, men det är ju såklart upp till dig :) Problemet är ju, som du sa, skola och avståndet.

Vilken klass går du i? Kanske är det lättare att bo mer hos din pappa när du börjar en ny skola? Om det finns någon mer i mitten av var dina förädrar bor. Jag vet inte, jag har föräldrar som bor ihop (och bor nu med min pojkvän), så jag har aldrig haft det problemet :/

chillevi
0

Jag ska börja åttan när skolan börjar om ett par veckor, så det skulle vara när jag börjar gymnasiumet i så fall. Men det känns så långt att vänta 2 hela år på att få träffa min pappa mer. Samtidigt går jag på en jättebra skola och vad jag har hört ska skolan där pappa bor inte vara så bra, samma sak med skolorna på vägen mellan mamma och pappa så att byta skolan just nu känns inte som ett alternativ tyvärr.

Jesperlinden97
2

Vet hur du känner dig! 

Själv är jag inte hos min pappa alls!
Och han bor bara ett par mil härifrån, knappt det ens.
Jag bodde hos honom innan, men han jobbade rätt så ofta, och hans sambo var lite sådär halvtaskig mot mig. Det slutade med att jag flyttade hem till mamma, men jag vill träffa min pappa mer! Har inte sett honom sedan min konfirmation detta året. Eftersom han jobbar så ofta så känns det inte heller så kul att vara där. 
Plus att det är samma här, det verkar som att min mamma inte vill att jag ska träffa min pappa mer!

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus. 

chillevi
0

Vad kul att jag inte är den enda iaf, men tråkigt att det ska behöva vara så… Vad tråkigt att inte träffa din pappa alls! Men om du och hans sambo inte kom överens skulle kanske du och din pappa kunna göra någonting tillsammans utan henne. Gör det inte lika mycket längre men ringde pappa väldigt ofta och bara prata. Visst det är inte samma sak som att träffas men för mig var/är det någonting iaf :) Jag tror, och det här gäller min mamma iaf, att eftersom hon är van vid att träffa mig så mycket, tror jag hon helt enkelt saknar mig. På ett sätt förstår jag henne men det ska ju inte hindra mig från att träffa min pappa heller… Sen har mamma och pappa väldigt olika åsikter angående uppfostran så det är nog en anledning till att hon är lite motvillig. Jag saknar pappa sjukt mycket och det var bara ca 2 veckor sen jag träffade honom förra gången, så förstår att du vill träffa din pappa!