Passar inte in...?
Får ni någonsin känslan av att ni inte passar in i er omgivning?
I helgen var jag och sambon med hans familj på en fest hos några av deras familjevänner, dvs. folk de träffade under tiden de bodde i Hong Kong och Singapore - rika j*vlar.
Vi var i ett sommarhus. Det var större och lyxigare än 99% av alla villor jag har sett i hela mitt liv! Sjukt vackert hus - och såklart är det inte ens deras riktiga hus utan ett SOMMARhus!
Alla människorna på festen kom från rika familjer. Jag sitter där lika pratig som en sten. De pratar om att studera på privatskolor i USA och hela köret. Jag kommer själv från en helt vanlig svensk familj. Inte speciellt rika, men åker på utlandssemester varje år och har en stor villa på ett fint område i Västerås. Det är ju ingenting jämfört med sambons familjs umgängeskrets! Måste dock tillägga att det var riktigt kul på festen, trots allt!
Får nu lite halvt panik inför sambons pappas födelsedagsfest! Hur fasen ska man klä sig? Jag älskar Mads (min pojkvän) familj, men ibland känner jag mig liksom "inte bra nog". Jag är dessutom just nu arbetssökande, så jag har inga pengar att köpa en snygg klänning för.
BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ… 
Var bara dig själv :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Ja det är jag ju, men det liksom känns som vi kommer från helt olika världar ibland :/
#2 Förstår hur du känner men man ska inte "spela" någon annan för att passa in :)
Håller med #3 så mycket! Du får verkligen inte spela någon annan för att du vill att dom ska gilla dig jag menar du är ju.. Tilde, och det är ju helt fantastiskt bara det! 
#4 Hans familj gillar ju mig, men när man är på såna fester så känner man bara "jahapp…".. Men tack, Alicia :)
Jo absolut.. Man känner sig inte lika '' fin i kanten ''
Hoppas du hittar något snyggt att ha på dig nu. 
Precis! Inte för att de skryter om pengar, men det känns alltid som man typ är fel klädd eller äter på fel sätt, osv! Jag får väl önska mig något snyggt i födelsedagspresent eller så :) Fyller ju år om 17 dagar 
Åh jag förstår precis vad du menar! Jag är ungefär som en ailen när jag är med sambons familjen.
Min familj är väldigt öppen (vi pratar med varandra om allt), känslosam, alla kramas hela tiden, folk säger precis vad de tycker och alla tycker det är okey, det kvittar vem som än kommer hit de kan känna sig som hemma, alla är även givmilda och vi delar med oss av allt. Vi är väldigt kärleksfulla med varandra.Vi säger jag älskar dig till varandra minst 1 gång per dag.
Men sen kommer man hem till honom, där får man absolut inte säga vad man tycker (inte ens om man diskuterar ett ämne), de är väldigt privata med allt (jätte svårt att komma in i deras familj), De säger aldrig något possitivt till varandra, väldigt negativa om man säger så. Motsatsen till min om man säger så. Kan även tillägga att han mor inte tycker om mig. Även fast jag alltid är trevlig. För dem är även pengar nästan allt.
Så i alla fall, när man är med dem så blir det så stelt och man vet inte riktigt vad man ska göra. De är sådana att de skryter om flashiga presenter de gett till sina barn och likande. Så när jag sedan berätta vad vi brukade få i exempelvis födelsedags presenter och liknande så är det som om att de ser ner på än lite, då det inte var lika fint :P
Så jag förstår vad du menar med att inte passa in :P
Men Tirin, varför inte försöka hitta något fint på rea eller liknade? Då brukar man kunna hitta massa snygga kläder och liknande :)
http://isabellarun.weebly.com/
#8 Åååh vad jobbigt för dig! Som tur är, är min sambos familj jättehärliga människor, snälla och gulliga, öppna och roliga. :) På det sättet är jag glad att jag inte är i din situation, hah..
Jättejobbigt med skryt om pengar och presenter ju! Sist vi var på shoppingdag allihopa kommer sambons mamma med kommentaren "den här toppen var jättesöt… men den är för billig!" xD
Mjo, jag har dock nästan inga pengar alls. Jag har massa djur och pengarna måste gå mycket till dem. Men jag kan försöka hitta något fint på rea i någon affär! :) Dock känns det alltid som om man är helt för fult klädd om man kommer med en klänning från H&M eller liknande till deras fester… Men jag hoppas jag får pengar/kläder i födelsedagspresent! 
#9 Ja, på det sättet är jag faktiskt en gnutta avis på dig ;) När min pojkvän kommer hem till mig så är han verkligen som hemma. Men efter att ha varit tillsammans i nästan 3 år, bott tillsammans i 2 så har jag fortfarande inte fått komma in i deras hus! Fullt seriöst.
Men pengar är bland det jobbigaste som finns i vissa lägen. Jag menar hans familj kan lämna kvar prislappar på presenter bara för att man ska se hur mycket de spenderade på än! Helt sjukt. :o
Djur brukar vara bovar till att plundra ens pengar, men gale vad värt det är! ;) Ja födelsedagar är bra, håller tummarna för dig! :)
#10 Nej men gud..!! Jag fick komma in i min sambos föräldrars hus när jag bara var på besök i Danmark för första gången, alltså innan vi ens var ett par officiellt! xD
Mjo det håller jag med om! Speciellt när man inte kommer från likadana ekonomiska förhållanden.
Tack! 
#9 Ser inget fel med att köpa kläder på H&M och ha på sig?
Märket på kläder har ingen betydelse.
#12 Jag har massa kläder från H&M, problemet är bara att man känner sig lite "lodig" när alla andra har på sig superdyra märken osv..
#13 Ursäkta men jag blir lite "sur" när man resonerar så :/
Märket på kläder har ingen betydelse hur man är som person osv.
Att ha mycket pengar och svindyra kläder gör inte en till en bättre person.
#14 Vanligtvis bryr jag mig inte alls hur dyra kläderna är eller var de kommer ifrån, men just på såna fester ska man vara lite "finare" och då känns det fel att komma i en klänning för 200-300kr från H&M eller liknande. I alla fall om det syns att den inte kostade mycket (H&M har ju inte bästa kvalitén på kläderna)… Går inte att förklara så bra.
Jag är absolut ingen klädsnobb eller liknande, haha, men på fina fester ska man ha fina kläder liksom..
#15 Det är just det man inte ska vara, man ska vara sig själv ;) Kan dem inte acceptera det, så hade jag inte umgåtts med dem :)
Mina H&M kläder har hållt superbra, till & med bättre än vissa märkes (har få av dem, köpt begagnat).
#16 Fast det handlar inte om det. Det en en fin fest, middag, med några av Danmarks rikaste människor. Såklart hade ingen sagt "hur fasen ser du ut?!" eller nått, men man vill ju ändå klä upp sig. 
#17 Ärligt talat, jag hade inte brytt mig.
Dem som har gott om pengar osv är inte finare och bättre än någon annan.
Jag hade skitit i ärligt talat vad dem hade sagt. Men sån är jag :)
#18 Fast det är av respekt för hans pappa som jag gärna vill klä upp mig. Också för att känna att jag passar in bättre. Jag är såklart mig själv, men vill inte känna att jag är mycket fattigare än alla andra bara för jag inte har en ny/fin klänning på mig. Den behöver inte vara svindyr, jag vill bara ha något nytt och fint som inte finns i miljarder andra kopior! :)
Men ett förslag bara, du kan inte sy? Eller kanske känner någon som kan sy? För då kan man bara köpa tyg och sedan så kommer man alltid ha en klänning som ingen annan har ;)
#19 Respekt för hans pappa? Så att ha en klänning eller kläder av finare märke är att visa respekt för han? Låter märkligt in mina öron?
jag är likadan, man vill ju klä upp sig. Jag brukar inte (läs aldrig) heller vara sådan att jag bryr mig om mina kläder och hur dyra dom ser ut, men ändå tycker jag det är roligare att kunna klä upp sig och känna sig fin i en dyrare klädsel. Skulle jag kommit med en HM-klänning på balen tex? Jag hade blivit nerblickad direkt. Jag hade en klänning för 500:-, billig då den var köpt på rea, men den såg "rätt" ut i detta sammanhanget. Jag är absolut INTE den som bryr mig om kläder (sminkar mig aldrig heller hehe) så tolka mig inte fel. Men vid större sammanhang vill man se lite "dyrare" klädd ut. Så är det bara. Min fd pojkväns familj var också sjukt rik, inte gick jag dit när det var middag och så, i mina vanliga leggings och linne som jag i vanliga fall kan ha på finare middagar. Nej det var klänningen på bara. Sen ett litet tillägg, oftast är HM-kläderna gjorda av barn. Dvs barnarbete, det är därför kläderna är så billiga. Om det är hundra procent sant vet jag dock inte ^^
#22 Det finns olika teorier om det.
Och alla kläder är inte billiga där heller ;)
#23 därför jag skrev att jag inte är hundra procent säker också. Om man jämför med andra klädesaffärer ^^ Haha fy vad luddigt mitt förra inlägg blev.. Skyller på telefonen!
#24 hehe :)
Jag älskar h&Ms kläder :) Köper även mycket från gina tricot :P
#25 jag köper bara i sportaffärer typ.. Joggingbyxor, linne och nån kofta. Tycker de kläderna är snyggast och sitter skönt ^^ leggings på Gina dock, och mina enda par jeans i Stockholm någonstans :)
#26 hehe okej :)
Ja joggingbyxor och linnen har jag mycket:P
Vad är det att tjaffsa om egentligen?
Tilde vill ha en fin klänning för en fin fest. Herregud :P
Jag bryr mig noll om kläder, smink och allt det här "tjejiga", men ska jag gå på en riktigt fin fest så vill jag känna mig lite extra fin också. Så jag är och tycker precis som Linnéa och Tilde, för någon gångs skull tycker jag man får lov att ha en lite dyrare utstyrsel än i vanliga fall.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag förstår vad du menar, och som du säger, ska man på en finare fest, ska man ha lite finare kläder. Det är så det är helt enkelt. Testa att gå på ett bröllop i mjukis byxor. Det hör lite till normen att inte göra det.. På samma sätt bör man klä sig lite mer fint om man ska på en riktigt fin fest.
Sen om man väljer att gå med strömmen och klä sig lite finare är upp till en själv. :)
#21 Det är GRYMT respektlöst att komma inte alls uppklädd till en födelsedagsfest. Då skriker det "jag bryr mig inte nog om dig för att ens klä mig fint" om en.
#29 Ja precis! :) Jag vill ju inte klä mig i dyra märkeskläder bara föra att alla andra gör det! Jag vill ha en fin klänning för att det ska man, helt enkelt. :P
#30 Fast uppkläd är inte = dyrare kläder ;)
Inte enligt min mening i alla fall :)
#31 Inte nödvändigtvis, nej. Men i detta sammanhang känns det inte direkt uppklätt om man har H&M-kläder på sig :/
#32 För mig har det ingen betydelse :) Tycker man respekterar dem ändå, oavsett vart man köpt sin klänning/kläder faktiskt :)
#33 Men hon har inte sagt att hon inte respekterar dom heller? Jag tycker som Tilde. Uppklädd - finare kläder - kostar oftast lite mer.
Jag tror snarare det varit tvärt om i mina förhållande :P säger inte att vi är snorrika, men vi har gott om pengar om man säger så. Vi har aldrig behövt dra in på maten osv bara för att vår bil pajja i Danmark och vi fick lägga ut 30.000:- på den+ pengarna för semestern som vart allt annat än gratis. Jag bryr mig väldigt mycket om mitt utseende, bara att fråga Linnéa. Och mina ex har inte brytt sig det minsta om vard de bär för kläder. Även mamma bryr sig om sitt utseende men pappa har typ jeans och fleectröja:P alltså bryr sig lika mycket som 0. Men jag kan hålla med. Ska man ut på något fint ställe så är det inte så att man går ut i mjukisbyxor och en tjocktröja? Utan man ser ordentlig ut och då lägger man ju lite extra pengar på det/de plaggen. Jag själv bär inte klänning just nu men lär göra det sen när jag är nöjd med min kropp. H&M har inget i min stil. Har köpt en tröja där ifrån och den används till kaninerna. Köper kläder från Gina, JC, Vero Moda, MQ osv. Jag lägger hellre lite mer pengar på ett plagg som jag verkligen gillar än att lägga på något jag tycker är halvfint bara för att jag inte ska slösa pengar eller något. Sen är jag nästan aldrig ute på någon nattklubb eller någon fin restaurang så jag känner inte att jag behöver några sådana extremt fina kläder utan lite "halvsnygga" vardagskläder.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Men herregud. Alla känner sig ju vackra i olika saker. Jag menar, skulle min pojkväns familj vara lite mer av den rika sorten skulle jag faktiskt mer än gärna gått en runda till dom lite dyrare affärerna. Jag menar, en del av er kanske inte tycker det är viktigt hur man ser ut eller vad man bär. Medans ni andra är som jag - gillar att klä upp er då & då.
Dessutom tycker jag du får visa klänningen när du köper någon Tilde.. Så fruktansvärt nyfiken vad det blir för någonting. 
Man kan även ta studentens bal som exempel. Inte är det någon 199kr klänning från Gina Tricot där inte! Nej nej, nästan alla mina vänner köpte från Pink and Purple och de är inte billiga. Även om man ska vara sig själv så kan man ju inte klä sig precis som man vill när man ska ut på ett flott ställe. De enda gångerna jag använt klänning är på studenten, Julias dop när jag blev fadder, brorsans bröllop, syrrans bröllop och 9ans bal. Olika klänningar på varje ställe. Du kan inte beställa på någon hemsida, Tilde? Kanske Bubbleroom eller Nelly? De verkar inte ha några priser på 3 siffror tycker jag, men sist jag kolla så var de ändå fina :)
Mvh Emma
#37 Bal kan man ju inte jämföra med att gå till finare folk på fest eller liknande?
Balen gör man bara 1 gång i livet, så stor skillnad enligt mig ;)
#38 Varför då lägga 3-5000:- på en klänning som man har 1gåmg i livet, men lägger man mer än 200:- på en klänning som man kan använda resten av livet så är det fel? Måste även säga att jag håller med Tilde. Bjuder din sambos pappa på en fin middag eller håller i en fin fest så är det riktigt respektlöst att inte kunna klä upp sig fint när de lägger en massa pengar på middagen/festen. Tycker bara det är sunt förnuft att man gör det.
Mvh Emma
#39 Det har jag inte sagt heller?
För mig är "finare" klänningar, mycket dyrare än 200 kr:)
Men alla tycker olika så är det ju :)
Fast jag skulle inte lägga så mycket pengar på 1 klänning, men det är kanske för att jag sällan använder klänning? ;)
#40 Är ju inte det som allt handlar om. Tilde vill/ville köpa en lite mer exklusiv klänning för att bl.a visa respekt mot sin sambos pappa som lagt en massa pengar på middagen/festen, men då börja man "klaga" på att man inte ska lägga en massa pengar på en klänning bara för att visa respekt. Men jag tycker det är ett sätt att visa respekt på. För då visar man att även om man inte har 1 miljard på kontot så drar man in på andra avgifter för att ha råd med klänningen inför denna fina middagen/festen. Då visar man att man bryr sig. Även om man inte bär klänningar ofta så tycker jag att om man kan lägga en halv förmögenhet på en balklänning som man använder 1 kväll, då kan man få köpa en exklusiv klänning som man kan använda en massa gånger på fina fester? Jag tycker det är en enorm skillnad!
Mvh Emma
#41 Ja jag vet vad tråden handlar om :)
Men jag är sån, att jag skulle inte köpa något för någon annans skull.
Jag tycker man visar respekt bara genom att gå dit.
Men alla resonerar olika. Inget fel med det
Jag gick inte ens på balen, då jag inte lägger pengar på dyra klänningar ;)
Men visst är man 100% säker att den kommer användas många gånger till osv kan man väl göra det.
Jag tycker iaf att det är sunt förnuft att visa att man vill passa in, men har inte råd att lägga 5000:- på en klänning som de säkerligen kan lägga på en klänning, så kan man ju hitta något i sin prisklass men som ändå är helt perfekt för en exklusiv middag. Det är så jag är uppväxt med och lär föra vidare det till mina barn. Jag gick inte heller på balen men jag vet ändå vad de klänningarna kostade då de fick spara väldigt länge för att ha råd med klänningarna, skorna, naglarna, håruppstättningen osv.
Mvh Emma
#43 Det tycker inte jag. Jag anpassar mig inte efter andra, utan jag är mig själv.
Visst man kan inte direkt komma i jeans och tunika till en finare middag men man behöver ju inte köpa en exklusiv klänning för det:)
Sedan beror det på vad man tycker är fint eller inte med. Kan skilja i folks ögon :)
#44 jag anpassar mig heller inte efter andra. Skiter fullkomligt i vad folk tycker om mig och mitt utseende, så länge jag är nöjd själv. Men på något sånt här större vill man inte komma i en "billigare" klädsel. Man vill ju se "dyrare" ut eller vad man ska säga.
#45 Sedan beror det på vad man tycker är "billigt" eller "dyrt", en klänning som kostar 300 kr är dyrt för mig men kanske billigt för någon annan :) Om du förstår vad jag menar? :)
#46 jo men i Tildes fall är det ju högre priser vi pratar om. Jag hade inte kommit i en HM-klänning då iaf. Du hade fått göra det om du ville, men jag hade aldrig gjort det.
#47 Ja alla hade väl gjort olika :)
Jag tar inte på mig något jag inte känner mig bekväm i :)
Inte just H&M hade jag kanske inte haft, (var mest ett exempel att det inte är skitkläder osv). Men hade inte heller köpt en svindyr :)
Speciellt inte om man kanske inte har så mycket pengar, som t.ex inte jag har :)
Då hade dem fått acceptera det liksom att jag inte har råd att köpa en dyr klänning :)
Jag skulle inte heller komma i en billig HM klänning….
Inte jättekul att komma i sin lilla ''HM'' klänning medans alla andra har dyra märkeskläder på sig.
Tilde vill ha en dyrare klänning för att respektera hennes sambos familj, och det är jätterätt! :)
Egentligen brukar jag gå i en lätt klänning, eller ett par mysbyxor då jag inte gillar tajta saker… xD Och tröja då. Men när jag ska bort så är det klart jag klär upp mig lite.
Lyckatill Tildebäbish ♥
Varför ska alla hänga upp sig på just H&M? Det var liksom bara ett exempel!
#50 vi använder också det som ett exempel? Kan byta till Gina om det passar dig bättre.
#51 Har jag inte sagt.
Men inget verkar fatta vad jag försöker säga?
Tycker faktiskt inte det är så fruktansvärt respektlöst att inte klä upp sig så mycket till en fest, själv så har jag en del släktingar som ibland kommer lite taskigt/vardagligt klädda på fester vi har haft men jag har aldrig tänkt att det är respektlöst mot mig eller min familj. Men det är väl olika vad man tycker. Kan dock tänka att det är lite tråkigt för dem själva eftersom det är kul att klä upp sig. 
Försök hitta en klänning på rea, är det femtio procent så kan man ju få en klänning som kostat tusen kronor för en femhundring. Kanske inte helt lätt att hitta något bra men värt ett försök.
Sedan kan ju ett par snygga skor göra mycket också!
Oj vilken diskussion detta blev! 
#53 Alltså det här är ingen vanlig fest… Det är en fin och dyr tillbjudning för att fira att sambons pappa fyller 50 år (han är dessutom en viktig man). Skulle det vara en kompis födelsedag, kan jag komma i en vanlig klänning eller bara en kjol liksom, men när de lägger ner mycket pengar på att hålla denna festen i fina lokaler och bjuder in andra viktiga människor, ja då vill jag ju ha något lite finare på mig. 
Vet dock inte var det är rea någonstans… Vi har inget shoppingcentrum där vi bor, då måste jag ta tåget till en närliggande stad. :/
Är det någon som vet en hemsida med kläder som inte är speciellt dyra, men som SER riktigt fina ut? Jag har förresten önskat mig en superfin klänning från Nelly! :) Hoppas jag får den… Annars hoppas jag på pengar så jag kan köpa själv! Har även spanat in en klänning där att ha på ett bröllop som jag ska på i september…
#54 Nelly och bubbleroom är de enda som jag kommer på
Mvh Emma