Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3551 ggr
vaanjja
14

Korkad gubbe!

Känns som om jag berättar detta för hela världen. Men blev så galet irriterad, och det är så löjligt så jag måste skriva det.

Jag jobbar ju på en restaurang och det händer ofta att folk krossar glas, glasflaskor etc. Oftast för att folk ställer in brickorna fel i brickvagnen. Oftast i lunchrusningen går saker paj. Det är riktigt jobbigt för det är alltid jag, lilla sommarjobbaren, som måste sopa upp det.

Idag var det väldigt mycket folk och självklart var det en gubbe som lyckades krossa två glasflaskor. Det var splitter över hela golvet, ni vet ju hur glas sprider sig. Han var 50+ och försökte bortförklara sig. Han ville verkligen berätta hur det hände, på nåt sätt, men ändå ville han inte erkänna att han gjorde nåt fel. Eller var han bara korkad?

Jag gick ut med sopskyfflen och hans babblade: "jaa alltså flaskorna välte för brickan passade inte i brickvagnen…"
Jag ba: "Passade den inte? Det ska den göra…" Var riktigt irriterad och stressad. Vanligtvis brukar folk be om ursäkt och jag rbukar säga det gör inget, men han var så jobbig.
"Jaa men titta här, den passar inte.." Han visade och sen gick han och lämnade mig bland proppfulla bord och glassplitter.

Efter några sekunder fattade jag. DEN KORKADE GUBBEN HADE STÄLLT BRICKAN PÅ FEL HÅLL. Brickan är ju rektangulär och man ska ställa den på längden. Men den tröga gubben försökte trycka in brickan på bredden. Jag blev så sur! Hur trög får man vara? Brickan passar inte, nähä, men testa och vrid på den då lille farbror! Han kudne ju kollat hur andra ställde sina brickor… har han aldrig ätit ute förut? Shit.

Jaha nu vet ni at jag hade en störd gubbe på jobbet idag. Gonattkramar. :)

Hanna
5

HAHAHAHAHAH SkrattandeSkrattande

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

:holmgreen:
4

Hahaha! Usch sånt är irriterande, vet hur det är då  jag jobbar pa café, och det finns ju så mycket konstiga människor!!

En gång var det en tant som verkade ganska glad och snäll. Så kommer hon fram till disken och frågar hur mkt kaffe kostar (duh det står ju på typ alla skyltar i hela cafét). Haha ja ba: 20kr. Trevlig och allt.

Då går hon iväg och log först och verkade inte upprörd eller något. Så typ 3 meter bort börjar hon skrika om att jag kommer till helvetet, och att gud inte älskar mig osv. Bara för att kaffet kosta 20kr.. xD Herregud säger jag bara!! Hon gick ut från cafét och fortsatte mummla.

Vissa människor borde sitta inspärrade säger jag bara!

Och då undrar man ju hur ofta hon har gått på café centralt inne i Stockholm. Där finns det bara kaffe för 20+.

Hahahaa konstiga människor var ordet..

vaanjja
3

#2 HAHAH WHOT? Ja lol alla frågar typ hur mkt kaffe kostar. Men sjukt vad skumt att hon började skika såna konstiga saker åt dig! HAHA, hon måste seriöst haft problem, det är nästan synd om henne xD

Ja, verkligen… kanske bra att dom finns ibland så man får skratta… :>

[alisja]
0

Usch, tycker mest det lät respektlöst.. Av honom alltså. En del har ingen respekt mot människor som jobbar där :-)

[MiniPim]
1

HAHA, dumma gubbe xD

Sary
0

haha man tycker ju att han borde ha lärt sig när han haft 50 år på sig. men knasig var han!

[WickedAlly]
0

TS: Jobbar också inom restaurangbranschen och vart med om nästan samma sak, fast det var en norsk kvinna som försökte trycka in brickan åt fel håll. Ingen sa något heller, haha. Tror att både vi som jobbade och de andra gästerna mest var nyfikna på hur lång tid det skulle ta, tog nästan tre långa minuter innan hon muttrade något och satte brickan på ett bord istället. xD

Det är otroligt jobbigt när folk slår sönder grejer när man inte har tid att sopa egentligen, vet hur det är för en vanlig dag har vi 300 gäster under 6 timmar och då är man ensam i disken. De dagar jag är i köket är en stor lättnad, haha.

Jag försöker tänka på att de som slagit sönder något mest troligt är generade eftersom så många såg och hörde dem. Det brukar lindra irritationen en hel del, och det gör ju varken min eller gästens dag bättre att jag är sur :)
(Och med det inte sagt att du var sur mot honom eller så, bara förklarar hur jag tänker :>)

Och det där med kaffet, haha. Så många som väljer att inte dricka kaffe för att det inte ingår i maten hos oss utan kostar en tia. Går inte en dag utan att någon gnäller på att det är för dyrt xD

vaanjja
0

Haha! Lilla norskan då. xD

Ja, jag veeeet!! Gött att påminnas om att de flesta restauranger har det på samma sätt. 300 GÄSTER?? Oj, ni måste vara en stor restaurang! Fast jag vet inte hur många gäster vi har under 6 timmar.

Ja, det är klart. Det är bättre att ätnka så. Ska försöka tänka på det nästa gång det händer. :) Nej, jag fattar, men ändå. :)

Hahah xD

hjartelyckanskaniner
0

Är lika underbart att jobba i butik.. Går inte en enda dag utan att någon ska klaga på något. Menar då inte returer och öppet köp utan saker som de inte ens köpt ännu.. När jag jobba på Harald Nyborg så var det en som var så extremt jobbig! Jag stod i kassan också skulle hon betala. "Kan mam ta ut på över beloppet?" "Nej, det tror jag inte, jag har aldrig gjort det innan men jag kan fråga om man kan det.." och få fick man svaret tillbaka "Nej, skit i det. Det är så jävla typiskt i denna jävla butiken! Ni kan inte göra någonting rätt någon gång!" Kunden bakom sa "Någon som har PMS idag.." haha. Så det finns även underbara kunder men vissa vill man bara strypa eller något :P De förstår själv inte vad jobbet innebär. De tror att det bara är att få pengar och vipps så har man jobbat. Det är så mycket mer än så..

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[WickedAlly]
0

#8 Nja, som en vanlig vägkrog. Vet inte hur många sittplatser vi har dock, 120 kanske, så inte så väldigt stort :)

#9 Haha, "Så jävla typiskt i denna jävla butiken", man kan ju undra varför hon återkommer om hon är så missnöjd :P

Stod i kö på Bauhaus en gång och väntade på att få betala och killen innan skulle köpa en lång planka som inte var prismärkt. Kassörskan fick ringa ner till bygg för att få priset och då började en gubbe längre bak i kön gorma om att det tog för lång tid (Detta när han stått där i max 90 sekunder) och att de borde öppna fler kassor. De hade en kassa till, fast ute på trädgårdsavdelningen men dit orkade han väl inte gå då eller något. Sen när hon fick ringa runt lite började han skrika och ha sig igen, sen frågade han kassörskan om killen inte bara kunde få plankan.. Blev en del skratt i kön och sen gick han som tur var :P

hjartelyckanskaniner
0

#10 För hon var så jäkla snål för det var billigare på Harald Nyborg^^ är precis som om hon skulle gå i en buktig just den dagen hon hade PMS för hon var så varje gång hon kom in i butiken! Det är inte ovanligt. Eller den där typiska kunden som plockar upp en vara trots att någon annan plockat upp ur en annan förpackning eller när det finns visningsexemplar. Sen klagar de på att det är stökigt i butiken. Man har god lust och säga "kom hit bakom kassan, ta på min tröja och jobba EN timme. Ska stå bakom dig varje sekund, stå och stressa dig och butiken ska vara perfekt inom 1h. Klarar du det? För så har vi det varje morgon. Vi öppnar en timme innan öppning och på den timmen ska vi plocka upp efter folk som Dig. Du plockar upp en vara, lägger den huller om buller eller på något helt annat ställe. Så, kom nu hit bakom kassan.." Då lär de knipa igen för de fattar inte hur det är och jobba;) dessutom har man 15 pallar med saker och packa upp pga leverans. De tänker "äh, jag jobbar inte här så jag kan lägga det såhär. Är ju folk som jobbar här.." man har en butik på 100kvm som ska vara tiptopp, 200kunder (känns som det) som ska ha hjälp samtidigt, man ska stå i kassan och ta emot kunder, varor ska plockas upp och man ska ha ett leende från öra till öra under 8h. Men sen är det de underbara kunderna som gör att man stannar kvar på jobbet. De som får en att kikna av skratt i kassan haha. Som idag tex nu när jag är på Jysk. Ett par som bråkade. "men vi kan ha klockan i köket. Den är så fin ju!" "tycker du ja.. Nej vi ska INTE ha den!!" "Amen sluta" också ville kvinnan nästan gråta för att hon skämdes ju för att de bråkade inför mig. Man själv ville ju bara skratta i det läget för han var så extremt envis :P

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

vaanjja
0

Haha, roligt att läsa om andras lyckor och olyckor på jobbet! :D