Vad tycker ni?
Nu har jag redan ställt frågan till medarbetarna, men jag vill veta vad ni som är medlemmar på sajten tycker!
Vad tycker ni om…
… sexrelaterade trådar? Är det OK att prata om sex och sånt som har med det att göra? Finns det en gräns?
… drogrelaterade trådar? Ska man få prata om narkotika eller ej?
Förklara gärna lite mer vad ni tycker är ok och vad som inte är det. :)
Ja, jag tycker att sexrelaterade trådar ska få finnas kvar, absolut. Sen kanske det bör finnas regler för vilket språkbruk osv. som är okej att använda, men sex är en naturlig del av utvecklingen som sker under tonåren, så det bör man absolut få diskutera. 
Det här med drogrelaterade trådar är lite knepigare. Jag tycker inte att det ska vara okej att propagera för droger här eller någon annanstans på iFokus, och med propagera menar jag att förespråka användandet av olagliga substanser och tips på hur man ska "uppnå rus".
Däremot tycker jag att saklig diskussion om drogers påverkan och farlighet bör tillåtas.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
#1 Jag håller helt med om sexrelaterade trådar. Det är ju viktigt att man får svar på sina frågor och lär sig om sånt man vill/behöver veta :) Såklart ska man inte använda grovt språk eller kanske beskriva bildligt en sexuell akt, men att få prata om ämnet bör man! :)
Nej, precis! Enligt mina regler här på sidan så ska man få diskutera droger, lära sig och ställa frågor. Däremot om någon förespråkar användande av droger eller på något sätt uppmuntrar/hetsar andra till att använda det, då är det absolut inte OK!
Det är viktigt att höra vad alla medlemmar tycker, speciellt med tanke på vilken stor åldergrupp som befinner sig på sidan (tonåringar, de som ska bli tonåringar, samt föräldrar). 
Självklart ska man få diskutera sex. Är det någon som tycker att det är ett känsligt ämne så behöver den/dom inte läsa de trådarna som handlar om sex, det brukar ju oftast synas i rubriken. Men jag tycker att det är ett viktigt ämne, som absolut bör få ta plats bland trådarna!
Håller med Henrika om det andra, tycker att det är ok att diskutera droger (ex undersökningar "har du testat någon drog?") så länge det inte handlar om att förespråka droger, tipsa om hur man uppnår bästa möjliga rus osv. Om flera personer sitter och skriver om positiva saker med att använda droger (ja, jag har läst det i en tråd) så är det lätt att andra ungdomar tar efter och vill testa. Man triggar andra helt enkelt.
#2 och #3 För att göra det ännu tydligare för dem som inte är intresserade av att läsa trådar om sex, så kanske man skulle kunna inkludera någonting i rubriken som markerar att tråden har sexuellt innehåll? Som kanske ett (S) i början, eller nåt? Jo, jag vet att det betyder "Säljes" på de flesta andra sajter, men det var bara ett exempel. 
Sen måste jag säga att jag även har sett en del oseriösa sextrådar om sprutorgasm och liknande som inte riktigt platsar här, men det kanske bara var ett troll som var i farten?
#3 Jo, jag kommer också ihåg den tråden, och jag tyckte att det var ganska obehaglig läsning. De flesta här är ju ungdomar, varav många dessutom mår dåligt och har det tufft, och att läsa sånt lär ju inte hjälpa direkt. Tvärtom kan det leda till att en del tar dumma beslut som de annars inte skulle gjort.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
#4 Ja det betyder ju att man säljer något, men vi skulle kunna markera det med "XXX" eller liknande i börjat? Det brukar ju betyda att det är sexrelaterat. 
Tror det finns ganska många troll som tycker det är kul att göra konstiga sextrådar här på TiF. Ska försöka hålla bättre koll på sånt. 
#4 Ja, jag tänkte också på det. Det hade varit en bra ide! Att man skriver (X) eller (XXX) innan, eller liknande, så att folk vet. 
#5 Kom ihåg bara att man inte får anklaga andra för att vara troll hur som helst, vissa kanske inte är troll och därför tar illa upp. Men jag vet, det finns många som håller på och driver med varandra i trådarna, sk "trollar". 
#6 Nej det är ju inte trevligt att anklaga någon för att vara troll, det gör jag aldrig mot folk. Däremot VET jag att det finns såna här på sidan.
Men ja, (X) verkar som ett bra tecken. Jag kan skriva en artikel om det. 
#7 Ja, jag vet också att det finns många såna, det är ganska svårt att hantera såna situationer. Även om man är 99% säker så kanske den där 1% har rätt.. Och då vill man ju inte trampa någon på tårna, om du förstår hur jag menar. Men vad jag sett av dig hittills så tycker jag att du gör ett strålande jobb med TiF!
Ja, gör det. 
#8 Ja, det är sant! Jag har bett folk att PM:a mig om de misstänker "troll", istället för att anklaga dem öppet. Kan såklart även skriva en artikel om det med. 
Tack så mycket :) Jag gör mitt bästa!