Kunskapsskolan?
Finns det någon här som går/har gått på kunskapsskolan i Ystad? Ät den + elr - ?
Jag och mamma satte mig i kö och jag var den 4! Det var en riktigt bra plats asså! :O Hoppas bara att jag kommer in då om den är bra.. Har velat byta skola över länge nu och det vill min kompis me så ska fråga om hon får börja på den skolan! Är det någon som går där? ;P Om jag kommer in kanske träffas, ska börja 7:an..
*Putt*
Jag vet inte så mycket om just Kunskapsskolan i Ystad, men kunskapsskolor är i regel ganska bra!
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
Kunskapsskolan i Ystad har jag ingen erfarenhet av men jag gillar i kunskapsskolan i allmänhet. 5 pers från min förra klass böt skola till kunskapsskolan varav 3 stycken böt tillbaka till sin gamla skola igen. Kunskapsskolan är en utmärkt skola för de som har otroligt stor självdisciplin då du i regel egentligen får göra precis vad du vill. Folk som är ganska skoltrötta eller omotiverade kan med andra ord skita i allt i princip, utan att skolan säger till.
Jag går i Kunskapsskolan, dock inte i Ystad, jag går i Stockholm, men skolan passar inte alla just i sättet som man jobbar på. Jag känner att skolan passar mig väldigt bra eftersom att jag tar mycket ansvar själv medan jag har en klasskompis som slutade för att hon inte var särskilt bra på att ta avsvar.
Jag tycker att man lär sig betydligt mycket mer i Kunskapsskolan(som dessutom är en friskola) än i en vanlig komunall skola. Älskar arbetsättet och skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till min gamla skola.
Lycka till! Jag tror att du kommer älska Kunskap :)
#4 Tack så mycket, om jag kommer in! ;)
Som sagt, man måste ta mycket ansvar och lärare kan inte se om man tar en timmes rast även om man bara får ha 20 minuter osv. jag går också på en kunskap, och lär mig i min egen takt, snabbt i vissa ämnen och långammare i vissa!
Man får längre lov XD
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
#6 Ja, det är det jag är ute efter! Jag är extremt trög på att lära mig en massa saker på en gång, och då kan jag lära mig i min egen takt :)
#7 Haha, Jippie! ;P
#8 ja det är super, det är en anledning till att jag började där, för i ex matte är jag jättesmart och fick börja på högre årskurser medans i spanska ligger jag jättelångt ner hahaa ;)
Jag har gått på kunskapsskolan, i 2 månader ibörjan sexan. (ganska länge sen, går i åttan nu) ''Reklamen'' de gjorde var toppen, och det lät som skolan var skräddarsydd för mig, jag är väldigt självdrivande och ansvarstagande i skolan.
Jag började där, och det första vi fick göra var en uppgift, där vi skulle ha en föreläsning för föräldrarna och berätta hur bra skolan var. Det handlar mycket om att göra ett bra ansikte för skolan.
Sedan dessa steg, som låter toppen, var ju inte så toppen. Jag började på höga steg i alla ämnen efter alla tester. Men sedan skulle man skriva ut papper, efter papper efter papper, jag samlade på mig en pärm på 2 månader typ. Det blir lite svårt att hålla koll, men det går. Och datorerna var gamla och upptagna, sen fick man själv skriva ut rätt saker och uppgifter på papper. Jobbigt.
Och sen när man jobbade fick jag aldrig hjälp när man behövde. Man skulle även skriva egna scheman och planera själv och det funkade ganska bra, planera raster och sådant själv. Men det var en ganska stökig skola, för folk jobbade såklart inte, de behövde ju inte det, ingen vuxen hade någon som helst koll.
Sedan var det en grymt dålig bild uppgift jag hann få, man skulle göra ett tittskåp, och jag kom på exakt hur och vad jag ville göra. Men! Jag behövde komma på 4 tittskåp till innan jag valde den jag ville ha! Sjukt, jag visste ju hur jag ville ha det. Samma med engelskan.. Kommer inte riktigt ihåg vad, men krångligt. Att redovisa hela tiden och fixa tider med lärare själv.
På kunskapskolan sätter de även för höga betyg. De är ju ganska högt upp på genomsnittsbetyg i hela skolan typ. Men min moster är gymnasielärare, och märker att dem inte kan det de från kommunala skolor kan. Och att de har för höga betyg.
Men det är inte kunskapsskolan i Ystad. Men konceptet gillar jag inte. Usch på kunskapsskolan, enligt mig. Slutade så fort jag kom på hur dåligt allt var.
Jag bytte till Kunskapsskolan i mellanstadiet. Bytte dock tillbaka eftersom jag inte klarade friheten just då. Skolan i sig var hur bra som helst, det var jag som inte hade disciplin nog. Mitt råd är att verkligen granska dig själv kritiskt - tror du att du faktiskt (inte bara vad du vill) skulle klara det, så kör på det. Men risken är att man halkar ordentligt så påminn dig ofta om ditt mål med betygen, så att du inte halkar efter och går ut med sämre betyg.
Jag började på Kunskapsgymnasiet sedan, vilket passade mig bättre.

Mvh Stephanie 

Oj missade era kommentarer! :P
Jag vet att jag kan klara av ansvaret då JAG på min skola får göra nästan allting själv, måste veta vad jag ska ha med mig och om jag glömmer en penna så får jag sitta en hel lektion utan penna, medans de andra kan komma och gå som de vill! Så vet vad jag ger mig in på! :)
En tjej i min klass började där i Ystad, men kom tillbaka någon månad senare för hon tyckte att den var "tråkig" (:O), och hon är den endan som kommit tillbaka från Kunskap!
Så jag är helt säker på att jag vill börja där! ;)
Är det någon som gått på Kunskapsskolan i Lund?
//Johanna
Har en fråga till: månste man redovisa det man gjort, alltså så framför läraren och berätta elr? För jag är otroligt blyg och hatar att stå framför människor och prata! 
Hela tiden, super drygt! Efter varje steg. D:
Jag ville också börja på kunskap, jättegärna. Men som sagt, det blev ju inte så bra. Fast jag är bra i skolan. Till och med jag tyckte skolan var tråkig, den är en riktig kreativitets dödande skola.
Haha, tror inte den kan vara sämre en min skola! :O
Men jag tror att jag kan vänja mig vid det, för jag brukar öva lite hemma först! :P
ja, man måste redovisa det man gjort ;) men det är bara för en lärare, så den ser att man lärt sig allt :) som sagt, en väldigt personlig och individuell skola, hade utveckligssamtal idag, vi har ny lärare (SUCK) men han var supertrevlig och jag satte upp mina mål :) sköter jag matten rätt är jag på E nivå för pr 9 i slutet på terminen, WOHO!
Fast tänk på att det är en superbra sak att lära sig göra! Tycker ni att det är läskigt nu, så är nog kunskapsskolan ett jättebra ställe att lära sig redovisa på! Berätta från början att du tycker att det är jobbigt, så kan de hjälpa dig med det stöd du behöver.

Mvh Stephanie 

#17 Tänkte samma sak!
För när jag redovisar så kan jag inte sluta skratta, för ja tyck er att det är pinsamt, och då börjar alla i klassen att skratta. Det är helt sjukt, de visar ingen respect alls!
En vän till mig gick på kunskapsskolan, vet dock inte vilken - men någon här i Stockholm var det.
Den var rent ut sagt förjävlig sa hon, man blev nerslagen i korridorerna om man inte gick tillsammans med ett stort gäng och alla skolkade hela tiden.
Men det måste ju också sägas att det bara var en av kunskapsskolorna som det var så på, den skola du tänker börja på kanske är fantastisk.
Jag vill inte att du ska bli livrädd och tro att det är så på alla kunskapsskolor nu, det kommer säkert gå jättebra för dig! 
#20 Ja, det hoppas jag också! :)
Fy, så hemskt!! :/