Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2539 ggr
:holmgreen:
1

Kompis-problem..

Nu måste jag skriva av mig..

Så här är det:

Jag har nyss börjat gymnasiet, jag trivs väldigt bra och är super nöjd med alla härliga vänner jag fått osv. Allt var jätte bra!

Igår började en av mina närmsta vänner, som också har varit det sen i 3:an, i min skola. Hon började annan linje och vår enda gemensamma lektion är spanskan som vi har en gång i veckan.

Nu till problemet:

Jag känner min så sjukt dålig när jag är med henne, hon trycker ner mig omedvetet och jag orkar inte med det här längre! Hon har alltid varit sån egentligen, men jag har inte laggt ner någon energi i det då jag lärt mig att leva med det.. Men nu har det runnit över totalt och jag har börjat störa mig på små grejer i och med det här.

Våra scheman är sådana att vi börjar samma tid varje morgon och slutar samma tid en dag i veckan. Då sa hon så ivrigt att vi ska åka tillsammans varje dag vi börjar samtidigt. Jag ville ju inte at hon skulle bli sårad så jag sa : "kanske vi kan"..

Vi bor så pass nära varandra att det är samma buss linje, då blir det samma tåg och samma t-bana.

Alla som jag är med i skolan bor typ på andra sidan av stan så de kan jag inte åka med. Däremot bor en person i min klass typ nån kilometer ifrån mig, vi tar samma tåg men sen brukar han ta buss eftersom det går snabbast. Vi snackar massor och han är riktigt skön! Därför har jag tänkt att åka lite med honom också.

Grejen är att hon har varit min bästa vän sen i 3:an men nu tycker jag att det blivit lite för mycket.
Jag vill ha mitt eget liv, ha och vara med mina egna kompisar. Därför såg jag gymnasiet som en punkt där jag kunde börja om, vara vem jag vill, vara med vem jag vill osv.

Hon hänger på mig bokstavligt talat.

Idag åkte vi tillsammans till skolan och våran första lektion var spanska. Vi har alltid arbetat tillsammans i spanskan alla andra år, men nu vill jag faktiskt vara med mina nya kompisar också. I alla fall: Vi var först i spanska salen och satte oss nånstans bara. Sen fylldes alla platser på och mina kompisar kom in i klassrummet nästan sist och fick de platser de fick.

Vi fick ett grupparbete och då antog hon självklart att vi skulle göra det tillsammans. Jag ville inte såra henne och sa därför inget..

Nu stör jag mig på massor av små saker: så som att hon går så sjukt snabbt när det tar 2 minuter att gå från tuben till skolan och vi har 30 minuter på oss. Att hon rättar mig när jag står på tåget och inte sträcker på mig, men hallå jag står väll så om jag vill?!?! Jag brukar inte lyssna när hon rättar mig om det, jag bryr mig helt enkelt inte. Men ändå så tar jag åt mig! Etc.

Men jag blir så deprimerad och nedstämd när jag är med henne.. Idag insåg jag att det är för att hon ständigt trycker ner mig omedvetet! Hon får mig att känna mig sämst och jag vill bara gråta!!

Jag är en sån som har väldigt höga krav på mig själv gällande väldigt mycket, jag är sjukt självkritisk! När jag då hör sånt blir jag otroligt besviken på mig själv!

Det skulle bli alldeles för långt om jag skulle ta upp fler exempel, men ni kanske förstår vad jag menar.

Jag vet inte vad jag ska göra. Två av mina kompisar säger att jag ska berätta för henne hur jag känner, det är så lätt att ge råd till andra. Men att faktiskt själv utföra det är inte alltid det lättaste. Jag vill ju inte såra henne, men samtidigt sårar hon ju mig så då borde det ju gå jämnt ut??

Jag vet egentligen inte vart jag vill komma, men jag antar att jag bara ville skriva av mig och gnälla lite. ;)

Har ni råd så skriv gärna vad ni skulle gjort!

(Förlåt för långt rörigt inlägg, det är så svårt att samla alla tankar..)

batong_elvis
0

Har också en sådan kompis. Hon kommenterar alltid allting om alla, bara negativa saker för att hon själv ska verka bättre. Hon snackar skit om exakt alla bakom ryggen, hon är riktigt, riktigt falsk. Dessutom ljuger hon väldigt, väldigt mycket och vill alltid framstå bättre än alla andra  (vilket hon tycker också att hon är). Jag bråkar med henne dagligen i skolan och hon gör så alla hatar mig, typ. Får mig och dem andra i vårt "gäng" att framstå som idioter.

Jag orkar inte bry mig om det. Umgås inte med henne alls typ mer än i skolan då hon ingår i det "gäng" jag tillhör. En vacker dag ska jag verkligen konfruntera henne.

Men nu till det viktigt egentligen. Jag tycker du borde prata med henne, säga vad du känner. Att du tycker det är jobbigt att hon ska kommentera allting osv. och att du vill umgås med dina nya kompisar. Jag vet att det är jobbigt, men i detta fallet tycker jag att du ska vara lite egoistisk. Det är bra att lära känna nya människor och om hon är en bromskloss för det och även kommenterar dig så tycker jag att du ska säga ifrån. Sätt henne på plats!

Simon Lindbäck
SimonLindback.se

2

#1 Ja precis så är det! :/ I mitt fall behöver jag ju inte riktigt umgås med henne eftersom vi inte ens går i samma klass, men jag tror hon ser mig som en trygghet. Hon är väääldigt osäker men eftersom jag redan gått i skolan där nu i 1 1/2 vecka så känner jag typ "alla" och då hänger hon gärna på när hon kan istället för att gå och vara social med andra människor..

Jo jag ska försöka tror jag! Eller jag ska göra det! Måste bara samla mig lite först xD

drika
0

Säg det till henne och prata inte om det med andra, det är en sak mellan er två.

Hälsningar

Fredrika

0

#3 Jag har berättat för två av mina närmsta, men de berättar jag allt för så det gick lixom inte att undgå, men du har rätt! Jag ska försöka prata med henne. Det är bara så svårt :/…

Cazzos
0

Jag tycker att du ska berätta för henne att du känner att hon trycker ned dig. Hon kanske säger "nejnej det gör jag verkligen inte!" så får du väl säga att DU tycker/känner så och att du vill att hon ska tänka på hur hon beter sig mot dig.

Det är bättre att du är ärlig mot henne, så att du själv mår bättre och så kanske hon ändrar sin attityd mot andra människor också Glad

Rebecka117
0

Gud vad jag känner igen mig i texten. Har också en sån "vän" som du beskriver i din text. Du kan t.ex på spanska lektionen om man ska arbeta i par, säga att du ska arbeta med någon av dina nya vänner och sedan kan du säga "kanske en annan gång" om du fortfarande vill vara vän med henne förstors. Annars så säger du bara "jag ska arbeta med *namn*"

Jag är i samma sits som du, men jag är inte rädd för att såra henne, utan problemet är att vi har massor av genemsamma vänner och hon skulle bara knycka åt sig alla dem så att jag inte skulle ha någon att umgås med längre(och det har faktiskt hänt, så har ingen att vara med i skolan..)

Lycka till! :)

0

Tack för alla svar. Jag ska berätta för henne, det är bara så svårt eftersom vi varit bästa kompisar så länge och aldrig bråkat!.. :/ (Helt otroligt , det är faktiskt sant, vi har aldrig bråkat..)

#6 Ja, det ska jag göra, tack. En kille i min klass tar ju samma nästan väg till skolan så jag kan ju börja åka med honom lite ibland. Jag åker med honom ganska ofta på väg hem från skolan också, så varför inte?… :)

Usch vad jobbigt, hoppas det löser sig för dig och tack det kan behövas!

lycka till du med! :)