Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: internet-datorer-tv-spel
Läst 1860 ggr
[postmortum91]
0

Tonårstjej i fara?

Halloj jag är 21 år och är lite orolig över en 16 årig tjej. Hon har inte haft det lätt i sin uppväxt och verkar ha det tufft nu också. Hon är oerhört omogen (tycker jag) i sitt agerande, val av vänner och resonemang. Jag känner henne bara sådär ytligt och kom i kontakt med henne via "ungdomens nykterhetsförbund" för 1½ år sedan. Hon pratade med mig om sina problem etc och jag antar att just då var jag lite av en förebild för henne, eller en äldre tjej som hon kunde prata med. 

Nu såg jag på hennes facebook att hennes vänner trakasserar henne med att hennes pojkvän som hon har på facebook är "fake".

Jag och en killkompis som också känner denna tjejen blev nyfikna och undersökte vad det hela handlade om och nu visar det sig alltså att:
Tjejen i fråga kallar jag för "Lisa", hon har en pojkvän på facebook som heter "Olle". Olle ska ha en bror som heter "Oskar". Oskar ska ha varit tsm med Lisa tidigare.

*Lisa har varken träffat Olle eller Oskar och om man kollar på deras facebook profiler så blev de medlemmar ungefär samtidigt. Oskar (som hon ska ha varit tsm med först) Skaffade facebook ca i slutet av juni. och hans "bror" skaffade facebook en dag innan han och Lisa hade relationsstatus tillsammans. 

*Oskar och Olle ska vara tvillingar, och antingen föddes dem i norge, sverige eller danmark. Enligt deras födelsedatum på facebook är de födda olika datum och ingen av dem är registrerade någonstans som ex. ratsit eller andra personhittar sidor. (Detta med länderna är för att de sagt att de är födda i Sverige/Norge men båda ska bo i danmark för tillfället. De ska båda även vara 19 så de är myndiga och borde kunna hittas.

*Oskar har bara EN bild på sig själv, och denna bild går att hitta under en annans namn, Carl någonting som bor i Canada och har tvitter etc. Alltså har Oskar tagit någon annars bild och sagt att det är han. 

*Lisas vänner har "kommit på" att Oskar är en bluff, men Olle säger emot.

"Olle har också bara en enda bild på sig själv på facebook och Lisas vänner har bett henne om bevis för att Olle ska finnas genom att han ska ta en bild på sig själv och skriva "Lisa" på en lapp framför sig för att visa att han faktiskt finns etc. Men detta har inte Olle gjort och det verkar även som att Lisa inte har fått se Olle i webbcamera och har bara en bild på honom.

Min teori är rätt uppenbar: Jag tror att Oskar och Olle inte existerar, istället tror jag att det sitter en Gösta, 65 år som sitter och utnyttjar den här tjejens självförtroende och ber henne visa sig i cam etc samtidigt som han ger henne de ord hon vill höra.

Men vad fan ska jag göra? Jag råkade ut för samma sak när jag var 15, men jag insåg det själv efter ett tag dock. Men denna Lisa bor i fosterfamilj, de verkar snälla och grejer. Lisa verkar inte vilja prata med mig om det, ska jag leta upp hennes hemnummer och prata med hennes fosterföräldrar om detta?

PiganX
0

Hej. Hur menar du med att hon är omogen, på vilket sätt? Att hon fattar beslut som påverkar henne dåligt, eller att hon faktiskt agerar som om hon vore 13-14 istället?

Jag vet faktiskt inte vad du ska göra. Har du själv försökt prata med Lisa om det här, har du kontaktat henne och sagt vad du tycker och tänker? Hur har hon reagerat isåfall?

Det kan mycket väl vara så att det är någon "gubbe" som försöker utnyttja henne, eller så har hon själv skapat ett fejk-konto för att få ha ett "förhållande". Jag vet inte eftersom jag inte känner henne, men jag vet att det finns ungdomar som gör så.

Men jag skulle inte (i första hand) ha kontaktat hennes fosterföräldrar, eftersom Lisa kan reagera väldigt starkt. (Fast nu känner ju inte jag henne så jag vet inte). Men jag tycker att du ska avvakta. Vad menar du att hennes fosterföräldrar ska kunna göra?

Det är fint att du bryr dig om den här tjejen iallafall.

Praefatio
4

Kan det inte vara så att Lisa själv har hittat på Olle och Oskar då, för att få visa för sin omgivning att hon är värd såpass mycket att hon har två äldre killar som gillar henne? Det låter ju lite så när användarprofilerna dök upp i nära samband med att relationsstatusen ändrades. Speciellt eftersom den kille hon skulle ha varit ihop med först skulle ha skapat sitt användarkonto sist. Det låter som att hon i fantasin gärna vill ha blivit uppvaktad av båda "tvillingarna", för det låter ju säkert exotiskt och häftigt i hennes jämnåriga kompisars öron. Man kan ju hoppas att det är på detta vis, och ingen utnyttjande gubbe.

Hur som helst tycker jag att det låter vettigt att prata med fosterföräldrarna om du har okej kontakt med dem. Flickan är omyndig och de har således rätt att gå in och se till att kontakten är ofarlig.

Skulle det vara en äckelgubbe så måste det ju sluta på en gång, har själv råkat ut för det där som tolvåring och det var fanimej ett under att jag inte gick med på att träffa honom i smyg vilket han ville - "för att fika". Ja, säkert. I det här fallet sade sig killen vara mycket, mycket äldre än mig (28) även bakom skärmen men han lindade mig verkligen runt sitt lillfinger och lyssnade på alla mina barnsliga problem, tröstade, låtsades gilla samma saker som jag och så. Vilken 28-åring har någonting gemensamt med en tolvåring och vill träffas för att fika? Men som ung och ensam med tuff bakgrund är det lätt att gå på det och utsätta sig för fara. Man är så skör och så desperat efter lite uppmärksamhet och bekräftelse. Då måste en vuxen gå in och ta över rodret innan något fruktansvärt händer.

[postmortum91]
0

Jag trodde också först att det var så att hon hade hittat på dessa två personer men allt pekar mer mot att hon faktiskt inte har det och att dessa två personerna är en gubbe eller något vidare. Jag försökte prata med henne om det via skype inatt, men hon vägrade prata i micen. Istället för att svara på viktiga frågor som om hon sett Olle i cam etc så började hon istället försöka prata om att hon skär sig i handleden och mår dåligt etc. Typ som att det skulle få mig att sluta bry mig eller något. Jag vet inte. 

Hon beter sig som en 14 åring, hon är naiv och barnslig.
Hon är i det typiska "fjortisstadiet".

#1 Genom att kontakta fosterföräldrarna så får de information om hennes internetvanor och vad hon kan vara utsatt för. Jag har aldrig pratat med dem men jag antar att jag hade uppskattat om någon ringde mig om det var min dotter/omplaceringsdotter.

Och som sagt är hon omyndig.

[postmortum91]
0

Jag var också med om ungefär samma sak när jag var 14/15. Jag tyckte han lät lite gammal över telefonen men tänkte att hans röst kanske bara var sådan. Han och jag hade supermycket gemensamt och jag kände att jag kunde prata med honom. Han bad mig visa mig i cam i underkläder etc och sedan berättade vad vacker och sexig jag var, sådant som man ville höra som osäker och naiv 14/15 åring.

[Tilde]
0

Har hon pratat med Oskar/Olle i telefon? I så fall borde hon veta om det är en gammal gubbe eller ens olika personer. Är man 16 år så vet man väl att man inte är i ett förhållande om man inte har träffat personen och verkligen inte om man inte har pratat i telefon/webcamat.

Förresten så är det ju olagligt att sno andras bilder, så om det är en gubbe som är Olle(?) så kan man ju anmäla kontot så det blirt borttaget. Då borde Lisa fatta att han inte existerar.

Så länge hon inte lägger upp nakenbilder på sig själv eller träffar gubben, så är det nog ingen fara. Vi får hoppas att hon snart inser sanningen :/