Tips för att plugga
Motivationen till att plugga ligger på noll. Jag har inte haft läxor på ett år, kanske någon liten uppgift hemma som att läsa en text eller svara på några frågor men inget mer, och nu kommer allt på samma gång och jag blir bara deprimerad och får halvt panik. Visste att tvåan skulle bli värre men såhär trodde jag aldrig.
Vad ska jag göra? Jag arbetar på datorn så den kan jag inte gå ifrån, men det är just det att komma igång, har ni några tips?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Har nyligen vart på en föreläsning om studieteknik. Jag har inte anteckningarna här men det jag lade på minnet kan jag tipsa om 
* Gör det inte större än vad det är. Försök att låta bli att tänka negativa tankar. Klarar du inte uppgiften/provet så är inte det någon big deal. Det är ju ingen som dör. Det är bara att göra omprov/ komplettera uppgiften.
* Fråga läraren vad den vill ha. Det är absolut enklaste sättet att slippa läsa på "onödiga" saker. När man har mycket på en gång vill man ju inte lägga tid på att läsa om sånt som inte är relevant.
* Gör upp små delmål, rimliga mål. Tillexempel om du har 5 dagar inför ett prov. Försök dela upp pluggandet. 1 kapitel om dagen eller liknande. Det är inte lätt att ta in mycket information på en gång.
* Glöm inte bort att belöna dig själv när du lyckats med något.
* Man kan också utvärdera sina egna studier. varför gick det bra? Varför gick det mindre bra? Då lär du dig vilken teknik som passar dig.
* Det finns alltid lösningar om det "skiter sig". Läraren vill att du ska klara hennes/hans kurs.
Jag fixade 5 kurser i efterhand som jag inte hade blivit godkänd på. Det som jag gick miste om var 2 veckors praktik och fick istället stanna i skolan och skriva inlämningar. Det passade mig utmärkt för då slapp jag alla störningsmoment (klasskamrater) och jag fick lösa det i min takt. Vad jag ville ha sagt med detta är att det oftast går att ordna när man satt sig i skiten.
* Är det något ämne som är helt nytt så skaffa dig en snabb överblick. Läs sammanfattningar om ämnet. Humm ett exempel: "Kalla kriget", läs sammanfattning om vad som hände, då får du ett grepp om vad det handlar om. Sen blir det lättare att fördjupa sig, eftersom du då förstår helheten.
#1: Aaaah, liiite OT men tack för alla tipsen! 
Tack för tipsen!
Just nu är det en uppgift om Religion i media i sverige. Har inte haft religion sen 9an och detta är det första han ger oss att skriva om, utan genomgångar och ingenting om religion i media.
Får väl försöka kämpa, och som du skrev - belöna mig själv när jag väl är klar.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto