fått en stalker.. SNÄLLA HJÄLP!!
Så jag började gymnasiet för 2 veckor sen och är redan vän med alla. Jag började umgås med folk på fritiden.. Men asså i klassen finns det en tjej som är helt ensam, så jag addade henne på facebook. Min kompis tyckte synd om henne och sa att jag skulle adda henne och gilla hennes några bilder…
Då gjorde jag det. MEN NU STALKAR HON MIG. Hon är förmodligen lite (vad säger man?), lite hmm annorlunda ?
Så här ser vår chatt ut..
Hon: Hej
Jag: HELLO
Hon: Läget
Jag: asså jag håller på att dö
Jag: hej?
Hon: läget?
Jag: det är bra tack
Hon: Är du svensk?
Jag: haha nä? jag har jo sagt det 100 gånger förr
ASSÅ VAD I ? Hon skriver "hej" och "läget" hela tiden. Hur ska jag hantera det? Tänkt på att blockera henne men jag vill inte att hon ska gråta eller nåt.
Hjälp?
Oj… Kan du inte prata med henne utanför datorn? Face to face? Kanske är lättare att lära känna varandra och du kan lättare ha ett riktigt samtal (eventuellt skämta om hur hon skriver på internet, om hon inte tar åt sig). 
visa dig som offline för henne!
Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.
Tycker inte att det är så väldigt farligt och 2 veckor är ju ingenting. Slappa av lite och om det blir värre så får du väl säga till henne.
Ju. När vi försöker prata med henne i skolan så svarar hon inte. Hon bara tittar på oss konstigt. Nä, men det kommer lösa sig.
Jag och mina vänner ska försöka göra henne lite mer social :)
#2 Jag är alltid offline på fb ;P
Kan ju kanske bero på att hon inte haft vänner förut, eller inte vet riktigt hur man gör när man tar kontakt. För det behöver man inte vara en stalker.
#5 Det vara bara en metafor :P
#6 En metafor är ett uttryckssätt där ett begrepp tillfälligt byts ut mot ett begrepp som liknar det ursprungliga. Och den här situationen liknar inte alls en stalker-situation.
En metafor är t.ex. "Du är vacker som en ros" eller "Han är öppen som en bok". Alltså ska det vara ett bildligt uttryck, som ja, byts ut, som Felicia sa. Så att använda stalker här är ingen metafor, utan bara… ett smeknamn helt enkelt. 
Men jag tycker som sagt att ni ska försöka få henne att prata med er IRL istället för på facebook, för hon verkar ju inte öppna sig speciellt mycket där ändå.