body modifications+jobb.. GÅR INTE IHOP
Hur många gånger ska man behöva höra det här, "Du får jobba här om du tar ut dina piercingar. Vi vill inte att våra anställda ska skrämma bort kunderna"? Hur många gånger har ni hört det?
Nu börjar jag bli så trött. Jag kommer jo inte få ett "ritkigt" jobb i framtiden på grund av mina body modifications. Piercing är mitt hobby, det är vad jag gör. Varför ska jag behöva skämmas över det? Lite titan och ett par hål kan ju inte skrämma bort kunde, eller hur ?
Hur påverkar mina bodymodifications andra människor?
Jag blir så otroligt trött på det med piercingar och jobb. Vad förändrar det? Nu får det vara nog! Folk säger att jag är världens trevligaste människa, men det finns ALLTID ett men. "Men du har piercings".
"Du får praktisera här, men glöm inte att kamma ner håret och ta ut dina piercingar." Asså skojar du med mig? Vad förändrar mitt utseende?
Jäkla skit!!
Jag tycker det är diskriminering att säga så.
Däremot, inom vissa yrken, är det inte lämpligt att ha piercingar t.ex inom barnomsorgen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vet inte varför det är så, det är väl för de inte tycker att det ser professionellt ut? Kanske också för att ansiktspiercingar kan stjäla mycket uppmärksamhet, t.ex. om man har en stor näsring så stirrar kunden på den och får massa tankar? De flesta vill att alla ska se "likadana" ut på jobbet. Jag antar att det är för att förhindra fördomar. Det är lite diskriminerande, ja. :/
Säger samma som Frida, Och tillägger att det inte heller är lämpligt om man sysslar med mat eller Bakverk pga hygieniska skäl. Jag får inte ens ha en totte på handleden när jag gör något på hemkunskapen i skolan, så har inte det när jag gör tårtor/cupcakes hemma heller :)
Jag jobbar i butik och ingen har sagt nått om min läpp piercing, eller tatuering på armen och fingret. Jag får bara snäsiga komentarer från kunder "de sitter så skrot där, höhö" "har du fastnat i nått, höhö" "Kan du äta med den där grejjen där"
Men de är ju bara gammla menniskor och små barn som säger nått. Haha men får stå ut. Så länge inte chefen klagar är jag nöjd.
Men sen förstår jag vissa yrken som sjukvård o vård (backterier), resturang, när man jobbar med djur (fastna, backterier osv) eller är hörge uppsatt chef (ser inte proffsigt och neutralt ut). Även i "kassa jobb" typ på ica så brukar de inte vara axeptabelt då butikschefen vill att personalen ska se neutrala ut och att kunden inte ska bli "äcklad". Synnd men sant.
Klart du kommer hitta ett jobb! Bara de är en skön chef som inte bryr sig och tänker att de facktist är 2012 nu och inte 1300talet, haha. Alla människor ser olika ut så är de bara!
Jag såg en som hade täckt över sitt töj med kartongbitarna på donken!
Skulle ju hälre handla av en som har piercing och anolunda hår än en tråkig ''vanlig'' som inte får ha sin egen stil!
Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens 🙂
Inom vården tillåts inte heller piercingar, förutom i öronen. Det är p.g.a. hygienskäl, och patienteras samt vårdpersonalens säkerhet går före individens rätt att uttrycka sig, eller vad man ska säga. :)
På Borås psyk (jag gjorde praktik där när jag läste till usk) vill dom inte heller att man har några synliga tatueringar.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Så länge det är av hygieniska skäl förstår man ju. Men att inte få ha piercingar/tatueringar för att folk har fördomar tycker jag är riktigt diskriminerande.
Jag har själv en piercing i läppen, och jag har haft töjning i örat också. Så fort jag har råd hade jag tänkt pierca näsan också, och jag älskar tatueringar, tycker det är hur snyggt som helst. Att man ska bli begränsad inom arbetslivet pga det tycker jag är sjukt.
Kanske beror på i vilken mängd också
Varför skulle ens utseende ha någon betydelse för ett jobb, så länge man inte har tatuerat något kränkande/rasistiskt etc? Det säger ingenting om hur man är som person. Man behöver inte automatiskt vara kriminell eller "farlig" för att man har piercingar, tatueringar eller en speciell klädstil.
#9 Jag tror det är i samma stil som att man inte får gå klätt i kortkort, tajt, urringad klänning eller jättemycket häng på byxorna, till jobbet. De tycker väl helt enkelt att det inte ger ett professionellt intryck.
Jag tycker inte det är något fel med nån enstaka piercing i ansiktsområdet eller vad man ska kalla det. Men om det bli för mycket och det sitter en i vartenda hörn då blir för mycket och ser oproffisionellt ut, beroende på vart man jobbar .
#10 Fast det är ju liiiite skillnad på piercingar/tatueringar, och att knappt ha kläder på kroppen.
#11 Jag tycker inte heller det är "farligt" med någon piercing här och var, så länge det inte är ohygieniskt, som på sjukhus eller liknande. Jag har inga problem med tatueringar, så länge de inte är på hals (det är snyggt, men passar inte på de flesta jobb), eller ansikte. Jobbar man t.ex. i en klädaffär borde det ju inte spela någon roll alls om man har tatueringar eller piercings. Vill man däremot bli advokat, då får man ju tänka på att folk kanske inte tar en lika seriöst. :/
#13 Precis, några få gör inget men sen finns det ju folk som har överallt i ansiktet :P
#12 Haha ja, men det är ju också en personlig stil. 
Absolut, har inte sagt nåt annat om det heller