Språkpolis?
Finns det några mer språkpoliser här inne?
Jag är väldigt noga med hur jag stavar (så länge jag inte skriver allt på några sekunder om jag har bråttom). Språk kommer naturligt för mig.
Helt "onödigt" inlägg kanske, men det är möjligt att det kan hjälpa några personer med grammatik? :D Här kommer några exempel när det skär i öronen för mig:
- När folk skriver "även fast" istället för även om/fast än.
- "Jag gillar han" = ????? Han är subjekt, alltså den som gör något i meningen, så grammatiskt sätt - this makes no sense! Det heter "Jag gillar honom".
- "Dem är snälla", ungefär som meningen över, fast detta är objektformen = den som inte är 'aktiv' i meningen. "De är snälla", är den korrekta formen.
- Igentligen/igenkligen - det heter egentligen.
- När folk säger spendera tid. Det heter tillbringa tid. Pengar är det man spenderar.
- "Vart bor du?". Vart är en riktigt t.ex. "vart ska vi gå? (åt vilket håll ska vi gå?). Man bor på en bestämd plats och därmed heter det "Var bor du?"
Någon som kan komma på något mer? 
ordet originalkopia.. vem uppfann det??
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Tror mycket handlar om dialektsgrej :)
Många gånger talar man inte som man skriver :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tänker på allt sånt när jag läser, men orkar inte bry mig ett dugg när jag själv skriver 
#2 Visst kan det handla om dialekt, men dialekt tycker jag mer är andra ord, inte att ändra hela grammatiken, som med de/dem och han/honom. 
#4 Fast jag säger dom osv språkligt. Säger det i regel inte gramatiskt, men skriver det gramatiskt istället (om jag inte skriver snabbt hehe)
#5 Jag som trodde alla sa "dom" xD
#6 Ja jag säger dom ^^
Ah, men då borde det inte ändra på hur man skriver de/dem, eftersom de uttalas likadant? ^^

jag kan nästan tycka att det är bättre att använda "dom" i skrift än att felaktigt använda "de" eller "dem". i övrigt har jag ganska svårt för verbala språkpoliser, sådanna som ska påpeka mina stavfel. jag sitter exempelvis oftast vid dateorn på jobbet när jag skriver, och då ska det gå fort. jag kan stava, är duktig på ord, men har svårt att skriva snabbt och rätt på ett tangentbord. laptopen jag sitter vid nu har jag aldrig blivit kompis med :P har också både vänner och släktingar med dyslexi, och dom är alldeles för medvetna om att dom stavar illa. det är inget som någon behöver pointera. nu tycker jag i och för sig att det här forumet är förlåtande när det komer till felskrivningar och stavfel, och det gillar jag! man ska inte behöva känna sig osäker på om man vågar ställa sin fråga bara för att man stavar illa.
nu ska jag sluta vara så seriös :P
särskrivningar kan göra mig tokig! undrar om det är skrivprogrammen på datorn som ligger bakom alla särskrivningar.
en annan sak jag tänkte på, "spendera tid". varför kan man inte spendera tid? "att spendera" är ju egentligen att använda något som kan ta slut, att "göra av med något". detta kan gälla både pengar och tid. du kan spendera tid på en hobby, alltså lägga ner tid. Svenska akademiens ordlista översätter "spendera" till "göra slut på pengar; friktostigt ge ut; spendera tid".
Tänker inte så jättemycket på det, men har ju inte gått ut skolan än heller och då har man ju inte ärt sig allt än. Men kan tycka att de som skriver tillexempel "månnader" istället för månader osv är väldigt jobbigt för då så läser man ju som det står alltså med "hårt" å. :P
PJUM
Stör mig på när folk säger:
skärde - det heter skar…
sovde - sov heter det..
bärde - bar heter de
bredde -brar
böt - bytte
Sånt är otroligt jobbigt, och stör mig enormt på det, men säger inget för att inte verka otrevlig.
Det finns säkert en miljon saker till som jag stör mig på grammatiskt, men kommer inte på mer just nu. ;)
#9 Det kommer från engelska att man vill säga "spendera tid" (spend time), det heter tillbringa tid på korrekt svenska :) Men svenska akademiens ordlista har ju med turkiska ord och allt möjligt nuförtiden… synd för svenska språket, tycker jag! :/
Håller med om att särskrivningar är jobbigt och kan bli ganska roligt! Har t.ex. sett "Matt rea" på reklamblad. 
#10 Jag har faktiskt aldrig sett något som skrivit "månnader", men däremot har jag sett "vänn" istället för vän.
#12 Det var mer ett exempel, för det kan ju vara tvärt om också, som tillexemepl altid. :P
PJUM
#13 I see xD Ja det är sant! Det händer ganska ofta att folk blir osäkra på om det ska vara en eller två konsonanter i ordet. :P

#12, well, svenska akademien är trots allt den institution som bestämmer vad som är korrekt och ej, och man godkänner faktiskt "spendera" när det gäller tid, så det är inget fel med att säga att man "spenderat tid med sina vänner" och liknande. att "spendera tid" är alltså lika korrekt som att "tillbringa tid".
jag skrev ett ganska stort arbete efter gymnasiet när jag läste kurser i svenska om just svenska språket, och mans kulle bli förvånad över hur frekvent svenskan ändrats och plockat upp ord ur andra språk. så har det alltid varit, mycket på grund av att vi haft en ganska stor flyktingström och invandring till sverige genom alla tider. att svenska akademien tar in ord som grundar sig i andra språks uttryck är alltså inget nytt. speciellt synd tycker jag inte heller att det är. många av dom ord som var självklara under 1700:talet har liksom ingen funktion längre. språket färgas, liksom allt annat, av nutida händelser och aktuella företeelser. det är, i mitt tycke, det vackra med språk. det är inte gjutet i sten, utan följer tiden.
Jag är verkligen noga med stavning och stör mig riktigt mycket på stavfel. Dock är jag snäll och håller tyst för det mesta. 
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Det med "jag gillar han/hon" tkr jag är asdrygt :P Påpekar det HELA TIDEN på alla jag känner som säger fel :P
#15 Det skär fortfarande i mina öron. 
Jag får också lite smått psykbryt på människor som stavar fel. Men jag vet att jag inte är fel fri och det blir lätt fel ibland… Dock är det en annan sak om en person upprepar samma fel flera gånger! Då dör jag lite inombords!
En fundering bara:
#11 Bredde - brar..?? Är det verkligen grammatiskt korrekt att säga så??
#19 Say what? Menar du verbet "att bre"? Bre - bredde - brett, säger man väl? 
#20 Alltså jag undrar för att jag tycker det låter så fel. Det var ju #11 som skrev det. :)
Faktiskt så heter det inte bredde! :o Har fått lära mig det :)
#21 Jahaaaa, sorry, såg inte det inlägget ;)
#22 Det heter visst bredde i preteritum. Något annat är i så fall dialekt :) http://runeberg.org/saol/10-1/0071.html
#23 Precis vad jag tänkte! Brar låter ju helt knas, så jag googlade det men du var snabbare. ;)
#24 haha ja de låter helkonstigt så jag undviker att nånsin behöva säga det :P
efter att jag lärde mig hur man använder de och dem så stör jag mig galet mycket på folk som skriver dom eller använder de/dem fel.
Men annars vet jag själv hur fel det kan bli, så jag läser och sen går vidare, no big deal.
Det jag tänker när jag skriver de och dem är att jag byter ut de mot vi och dem mot oss.
Tillexempel
"dom" spelade fotboll.
Vi spelade fotboll,
de spelade fotboll.
Blir lite fel om man skriver "oss spelade fotboll" därför går det inte att sätta "dem spelade fotboll"
dålig mening men har ingen fantasi (;
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#26 Jag lärde mig det på samma sätt
De = subjekt, dem = objekt, precis som med vi och oss.
haha jag tror inte jag passar in i denna tråd, var dock bara tvungen att skriva för att ;)
Jag skriver jätte mycket på dialekt och de är jätte många som rättar mig och blir nästan förbannade på mig för att jag skriv med en sån dialekt jag gör, och som grädde på moset har jag även dyslexi som gör de hela lite mer komplicerat med rättstavningen ;D
#11 Brar? Har jag då aldrig lärt mig i skolan eller till vardags?
måste bara fråga en sak.
många i min omgivning säger typ "stolen valt" istället för "stolen välte". Är det dialekt?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#30 Låter som dialekt. Har aldrig hört det. 
#29 Konstigt! Jag fick jättemycket kommentarer när jag sa bredde till äldre personer :S
#30 Japp dialekt :)
Man säger "stolen välte" :)
#32 OK nej jag har aldrig lärt mig det under min skolgång eller hemma :)
Jag kom på en till grej som man hör ganska ofta… "Ta självmord". Det heter såklart begå självmord, för man kan ju inte ta ett mord, utan man begår mord.
#34 yepp, man begår självmord och tar sitt liv :)
#35 Precis !