Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 3405 ggr
907ex
0

Språkresa?

Hela mitt liv (15 år) har jag liksom trott att när man åker på språkresa så bor man hos en "fosterfamilj" i ett annat land som tar hand om en, typ under sommarlovet. Men nu har jag märkt att så är det ju inte, det är ju typ som ett kollo, eller? Att man åker med massor av andra ungdommar och så.

Om man vill bo hos en familj under några veckor, hur ska man göra då? Det jag mest är intresserad av är att lära mig språket mycket bättre (engelska). Tips på vad jag borde göra och är det någon annan som har åkt på språkresa? Roligt eller slöseri med pengar??

Glad

Fridaaaa
0

Det är helt olika :) Vet flertal som varit på språkresa som bott hos en "värdfamilj" :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

907ex
0

#1 Juste så heter det! (värdfamilj) ;)

Om man bor hos en "värdfamilj", kommer man gå i skola där då? Hittar man på saker med den familjen eller är det liksom bara att äta och sova där som är grejen? Vill veta allt! :D

Fridaaaa
0

#2 Nog olika, vågar ej svara på det då jag själv inte varit på språkresa :)
Hör med det företag/bolag du hade tänkt åka med osv :)

907ex
0

Har googlat runt lite men vet inte vad jag vill ha för företag, vetu vad de du kännde hade? :)

Fridaaaa
0

#4 Tyvärr inte, då det var några år sedan nu. Så tyvärr inte…

Nellie007
0

jag åkte på språkresa när jag var 12 då bodde jag i en världfamilj tillsammans med min kompis. Det var den absolut roligaste resan i hela mitt liv! men då fick vi köpa varsitt busskort så vi fick åka till en engelsk skola varje morgon. Dock så fick vi otur för det tog 40 min att åka hem ifrån oss men på bussen fick man ju kompisar. Men om du nu väljer att åka så rekommenderar jag inte sts. Dom har nästan ingen koll på vilken världfamilj man hamnar i. Mina kompisar åkte med sts och familjen låste in dom i deras rum och tog deras pengar. Och vad jag har hört så är EF tusen gånger roligare fast lite dyrare ;)

[Tilde]
0

Det finns många språkresor där du lär dig språket på en skola under några veckor, medan du bor hos en värdfamilj (eller om du själv vill hitta boende om du är myndig). Jag tänkte åka med Blueberry till Japan förut, men bestämde mig för att stanna och ta studenten med mina vänner :)

Nellie007
0

finns även när man bor på typ hotell eller vad det heter men ändåså går i skolan med dom andra

hanna-linnea
0

Jag var på språkresa i sommar i Torquay (England) och bodde i en värdfamilj. Tillsammans med andra som var på språkresa från olika länder så gick jag i skolan och var på olika utflyckter med olika ledare. Vi gjorde ett test i engelska andra dagen och delades upp i olika klasser efter vilken nivå vi hade i engelska.

Men ifall man inte vill bo i en värdfamilj kan man på på recident(hotell) men ändån gå i skolan och va med de andra som var på språkres.

Jag rekomenderar starkt att åka på språkresa för du känner dig säkrare både med engelskan och dig själv sen ett extra plus är att du får nya kompisar och att det är jättekul. Jag åkte med Ef :D

907ex
0

#9 Åh det låter jätteroligt! :DD

fotogymnast
0

Jag åkte med STS och känner absolut inte igen det som #12 skriver! Av det intrycket jag fick verkade STS mer seriöst än EF, det va t.ex. några små ef-are som höll på att drukna där jag var, och ingen ledar var i närheten. Jag har också hört att det är mer alkohol och grejer med EF, självklart inte att dom bjuder på det men att dom inte har lika mycket koll!

Men kolla på de stora arrangörernas hemsidor, så som sts och ef t.ex, där finns all info du behöver! :)

hanna-linnea
0

Det stämmer säkert som #11 säger att det har hänt saker men jag tror bara att Ef har fått ett fel intryck, ifall du förstår hur jag menar. Jag fick också för mig att sts var mer seriösa än Ef när jag skulle välja med vem jag åkte med.

Men när jag åkte så var vi t.ex alltid tvungna att träffas på kvällen för att det skulle ha uppsikt över oss. De ordnade därför alltid en kvällsaktivtet för att det skulle kunna pricka av oss och se att vi mådde bra. Tillslut blev jag nästan irriterad hur mycket de skulle ha koll på oss, fast samtidigt försår jag varför de var tvungna att ha det så. :)

Nellie007
0

Det som jag har varit med om är ju helt tvärt om…