P-piller
Halloj
Jag har börjat fundera på om jag kanske borde börja med P-piller, men vet inte om det är lönt. Alltså, det verkar klöddigt, men det är ju bra skydd liksom. :P
Vad har ni för erfarenheter av P-piller?
Vad är för-/nackdelarna med att ta P-piller?
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Hur menar du med klöddigt? Det är individuellt vad som är bäst på en, jag tycker det är smidigt att ha och det ger ett br skydd.
Hälsningar
Fredrika
Jag har p-piller. Fungerar bra för min del.
Fungerar bra mot mensvärken med :)
Men man bör använda kondom ändå, då p-piller inte skyddar mot könssjukdomar plus att dem inte är 100% säkra mot graviditet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Ja alltså det blir ju klöddigt att hålla koll så man tar ett piller varje dag och samma tid o.s.v.
Alltså, man ska kanske formulera det så här: Jag är skeptisk till p-piller, men det känns som det skulle vara en bra idé om jag började med p-piller.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
#2 Mensverk är inget problem för mig, så det kvittar för min del. :P
#3 Måste inte vara på pricken samma tid, jag tar min kvällstid, ibland kl 20, ibland kl 23 :)
#5 Aha, ok =)
Jag älskar mina p-piller även om min menvärk fortfarande är ett rent helvete så går den nu att genomlida utan en härlig mix av olika piller, receptbelagda och vanliga ipren/alvedon.
Dessutom att alltid veta exakt när mensen kommer och att inte blöda lika mycket, samt att kunna styra över om den ska komma eller inte. 2 ggr kan man hoppa över i rad utan att det ställer till något. Går med fler, men det är inget jag testar själv ;)
99% säkert mot graviditet, skulle säga att det är säkrare än kondom. Jag har mina piller ståendes bredvid tandborsten och eftersom jag borstar tänderna varje morgon är det nästintill omöjligt att glömma ett piller. Dessutom är det ingen fara om man hinner ta sitt glömda piller inom 12 timmar.
Skyddar ju dock inte mot könssjukdomar så ska du ha en ny sexpartner är det kondom som gäller. Har du ett förhållande är det ju underbart att få slippa den äckliga lilla gummigrejen som iaf jag verkligen hatar ;)
Till sist så kostar det endast 100 kr/år att äta p-piller så det är ju otroligt billigt också :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#7 Det är faktiskt inte säkrare än kondom :) Och det är ren fakta :P
Sedan kostnad: Beror på vilken sort man har. Min kostar 300kr/3 månader.
Innan jag fyllde 20 år var dem gratis (dock en annan sort), så kan skilja, så bra at kolla upp innan :)
#8; Både kondom och p-piller är 99%. För mig känns dock p-piller säkrare då jag sällan tagit ett piller för sent. Känns som att det är större risk att kondomen skulle spricka eller åka av eller helt enkelt bli bortglömd/struntad i när man väl är inne i "the moment".. Att den åkt av har jag dessutom vart med om en gång..
Neovletta som jag äter kostar 100 kr/år fram tills man fyller 20. Hur det blir efteråt har jag ingen koll på ännu då jag är 18.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#9 Fast även om man inte missar ett enda piller finns liten liten risk att man kan bli gravid :)
Kondomen är det säkraste p-medlet men är såklart bra att kombinera med t.ex då att tjejen äter p-piller :)
Beror på vart man bor, som jag skrev ovan, jag hade neovletta gratis tills jag fyllde 20 år, sedan kostade det runt 300-400kr/år har jag får mig. Dock byttejag då jag inte tyckte dem var bra längre:)
#7 Har ett förhållande och ingen av oss ha några könssjukdomar, så det är inget man behöver tänka på. Men är fortfarande lite skeptisk till p-piller, men mitt förnuft säger att jag borde börja på p-piller… >.<
Hur var det för er när ni började med p-piller?
#10; Eftersom att båda är 99% så är det inget som är säkrare än det andra. Tar du alla piller när du ska blir du inte gravid. Det som kan påverka är om du tex är magsjuk och spyr elelr har diarre osv. Annars är man skyddad.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#11 Får jag fråga: Varför är du skeptisk?
Jag började med p-piller för att ha säkrare sex helt enkelt, slippa oroa sig :)
Var/är i ett förhållande och ska inte ha barn nu så :)
Var ett självklart val för mig. Klarar inte att ta p-spruta (nålrädd plus att det ger inte lika bra skydd som kondom eller p-piller), pstav vill jag inte heller ha av olika anledningar.
#12 Nej det stämmer inte. Finns dem som blivit gravida trots att dem har varit supernoga och utan magsjuka.
http://preventivmedel.nu/preventivmedel/p-piller/
#13 Hmm… vet inte… *funderar* kan vara för att jag såg en katt som hade gått på p-piller, när hennes livmoder skulle opereras bort var den så mör så det gick knappt att ta i den utan att den gick itu, känns som det kommer vara bieffekter av att gå på p-piller en längre tid… "/ Och dess utom, pillerna innehåller ju östrogen, vad händer då när man får i sig "extra" östro? 
#15 Det är skillnad på katt & människa :P
Man ska inte ge p-piller en längre tid till katter plus extremt onödigt och dyr historia. Bättre att kastrera direkt. Plus att det är ganska hög risk att katten blir dräktig ändå.
Menar du via p-piller? tro mig, noga uträknat:P
#16 OK, men alltså vad händer när man får den där extra östron genom pillerna?
#11; När jag började med mina mådde jag piss i 2-3 dagar, spydde som jag vet inte vad direkt efter jag tagit ett piller. Men jag fortsatte ta dem och det gick över snabbt. Första mensen jag hade efter att jag börjat med dem var inte jätterolig, inte så ont elelr så men fick otrolig PMS. Jag bröt ihop utanför Ica Maxi eftersom jag hade glömt köpa blåbär…
Annars har det inte varit några problem sedan dess, märker inte av dem alls. Bara så oerhört skönt att kunna ha sex när man vill och vart man vill utan att behöva tänka på kondom eller liknande.
Jag tycker dessutom inte det är skönt med kondom och fick alltid ont efteråt så mycket bättre på den fronten också.
Att glömma piller tror jag inte är någon stor risk om man kommer på något smart. T.ex om du har telefonen på sängbordet när du sover kan du låta dem ligga bredvid. Man kollar alltid på telefonen innan man somnar och precis när man vaknar så inte en chans att man glömmer. Elelr som mig att ställa det vid tandborsten. :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#14; Ja absolut men det hör till det ovanliga, så enligt mig känns risken betydligt större att bli gravid med kondom än med korrekt skötta p-piller.
#17; Enkelt sagt så påverkar p-piller kroppen så att den "tror" att den är gravid. P-piller innehåller de ämnen som kroppen "skapar" när den blir gravid och gör så att äggen inte kan fastna = man kan inte bli gravid.
Detta är inget som är farligt på något sätt och kommer inte i framtiden hindra att du blir gravid eller så.
Jag tycker du ska uppsöka en barnmorska och prata med henne så komemr hon kunna svara på alla frågor. Ta med pojkvännen också så kan även han ställa sina frågor. Och kom ihåg att inga frågor är dumma. Är ni sedan nöjda med era svar kommer barnmorskan hjälpa dig direkt med att fixa p-piller. :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Sätt bara en påminnelse i mobilen och ha pillerna i väskan så är de lätt att komma ihåg, annars finns ju andra alternativ.
Hälsningar
Fredrika
Jag äter Cerazette och det är underbart! Det är dock ett minipiller och inte ett p-piller men skyddar lika bra mot graviditet. Det bästa av allt är dock att jag slipper mensen. <3 LOL.
Jag hade hemsk mensvärk innan jag började med Cerazette. I början hjälpte inte pillerna alls, jag fick mens oftare och det gjorde lika ont. Men efter ca en månad eller så försvann den helt!
Minipiller är dessutom säkrare för dig än p-piller på så sätt att de inte innehåller östrogen. Prata med en barnmorska :)
Lägger till att du inte behöver ta pillerna samma tid varje dag för att behålla skyddet. Tror det är ca 36 timmar från då du tog det senaste pillret, tills skyddet mot graviditet börjar försvinna. Det är över 99% säkert skydd mot graviditet, så kondom är ju inte direkt nödvändigt på den fronten, så länge man inte glömmer att äta sitt dagliga piller. :)
Tirin: Aha, minipiller ska man kanske tänka på, dock är jag lite förvirrad, tror man får åka till ungdomsmottagningen och snacka med någon. ;P
#23 Ja det gör du nog bäst i :) Barnmorskorna där kan ju berätta för och nackdelar med varje piller, samt gå igenom ett antal frågor till dig om sjukdomar i din släkt, osv. så det blir lättare för er båda att komma fram till vilket piller som passar. 
Orkar inte läsa hela tråden. Men jag har ätit p-piller ett år och det funkar super. Har knappt mens eller mensvärk. Innan blödde det utav h-vete och jag kunde vara hemma från skolan pga smärtan.
Mina kostar 120kr/13 månader. En struntsumma enligt mig :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus