Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2380 ggr
Nali
0

Gymnasieval?

Nu är det ju dags för oss snart att välja gymnasium iallafall preleminärt eller ja för att visa vad vi ev. vill gå.

Är det någon annan än jag som inte har en aning typ? Jag har 6st linjer jag kan tänka mig gå men alla har ett ''fel'' så att säga :(

Berätta gärna hur ni har tänkt och vad ni vill gå, skriv gärna 1,2 och 3 handsvalen

Jag kan räkna upp linjerna och felen:

Bygg - Kanske för mycket killar som är väldigt dryga och bara ska vara macho hela tiden och även inte så många tjejer

Sam - Beteendevetenskap - Högskoleförberedande, jag vill kunna gå något yrkesförberedande ifall jag skulle vilja jobba något år innan jag går vidare

Hantverk - Stylist - Lärlingsprogram, kanske inte säkert att man kan få högskoleförberedande

IB - Väääldigt hårt plugg, inte lika höga meriter på skola och studierna räknas på ett annat sätt om man ska stanna kvar i Sverige

Ekonomi - Går bara om jag måste men jag avskyr matte

Handel - Vill ev. i framtiden äga en egen klädaffär men är inte säker på om handel är min grej

[MiniPim]
3

Haha, jag skulle skita i att det bara är dryga killar som tar bygg.. Jag älskar att bygga, och jag gör det jag gillar, skiter i alla andra.

Jag går bara i 6an, så är nog inte mycket som hjälp. Lycka till :)

Nali
0

#1 jo jag tänkte så också men när jag gick i 7-8an så gick jag i en klass med 17 killar och 4 tjejer varav de där killarna var ganska dryga och macho, det som störde mig mest var tjejerna faktiskt

man var tvungen att vara med varandra för det fanns ju inga andra tjejer och jag passade inte ihop med. Jag verkligen avskydde hela 8an och bytte nu i april till systerskolan och hamnade i en hälften tjej hälften kill klass och jag mår så mycket bättre där och har otroligt mycket roligare

:holmgreen:
2

Skriv fördelar/nackdelar lista!! På så sätt ser du vad som passar dig bäst :)

[morat]
1

Funderar på teknik just nu. Och där är det ju i stort sätt bara killar, men det struntar jag i. Då har man ju bara fler att ragga på ;) Haha nädå, men jag tycker inte att du ska välja bort bygg bara för att det är mycket 'dryga' killar där. 

Har själv varit stensäker på att jag ska gå naturbruksgymnasiet i Dingle sedan 7an. Men efter att jag praktiserade där en vecka så har jag ändrat mig, vet inte vad jag vill eller hur jag ska göra. Men funderar som sagt på teknik just nu. Glad

LillaBenice
1

När man börjar gymnasiet bler de där med matcho helt annorlunda , dom föera är bara sig själva , oh inte spelar eller någe , dom flersta mognar också något så oerhört mycket :)

Jetta
0

Linjerna som jag funderar på är:

1.Livsmedelsprogrammet med inriktning kök och servering

2. Turism och resor

3. Humanistiska med inriktning språk, ekonomi eller omvårdnad

En del att välja mellan alltså. Kommer troligtvis gå något yrkesförberedande men läsa de extra kurser som behövs för att göra det högskoleförberedande så slipper jag ångra något sen.

Scorpio97
0

Själv går jag i nian och har fortfarande inte listat ut vad jag vill bli. Blir förmodligen ett högskoleförberedande. Mamma tycker ekonomi, men har funderat på natur (NA) också. Fördelen med ekonomi jämfört med natur är att då slipper jag tyskan, går man natur så måste man ha ett till språk (skulle ju dock kunna byta från tyskan, men ändå). Teknik skulle också kunna vara ett alternativ, men en fd klasskompis till mig ska gå där och jag orkar inte gå i samma klass som henne i tre år till. Kan tänka mig att gå samhälle också.

Ett tag funderade jag på resturang, men jag tror inte jag klarar av stressen att jobba i kök sen. Sen har jag en "fobi" mot att handskas med rå fisk/kyckling/rått kött och liknande. Får jag jobba med enbart efterätter så skulle det kanske kunna funka.

Sen skulle jag ärligt talat kunna gå fordon bara för att få gå i en klass med i princip bara killar, men jag känner att det kan vara dumt att välja en linje bara därför (;

Har dock en känsla av att det blir ekonomi för mig. Får se om jag bestämmer mig för något när man åker på kvällträffarna, det är väl i november eller nått…?

//Jessie

:holmgreen:
0

Haha jag går på gymnasiet och jag vet inte ens vad jag vill bli i framtiden. Därför körde jag på en bred linje som innehåller de kurser jag tycker om. ;) Så kan man också göra om alla tankar kör ihop sig totalt som det gjorde för mig.. Dock bör man ju vara ute i god tid för att oddsen ska bli så stora att man hamnar rätt från början. Jag har en kompis som slängde in sitt förstahandsval samma dag (närmare bestämt 1 timme innan) som ansökan skulle in utan att ens ha varit där eller pratat med någon på skolan. Hon hade också hittat skolan samma dag som ansökan skulle in. Det var inte smart..

Eldlilja
0

Jag ska också söka nu i år. Jag funderar lite på Naturvetenskap och Naturbruk inriktning djur.

Naturbruk för att jag älskar djur och framförallt hästar, och jag skulle nog tycka att det vore roligt. Men samtidigt vet jag inte om jag faktiskt vill jobba med min "hobby" om man säger så :P… Det känns som om det kan komma att bli svårt att skilja på hobby och arbete om de är för lika.

Därför lutar det just nu mer åt Naturvetenskap för att det är en såpass bred linje, och för att jag gillar de naturorienterade ämnena, såsom matte, biologi, osv. Med Natur kan man ju gå vidare till väääldigt många olika utbildningar och arbeten, för oss som inte har en susning vad man kan tänkas vilja göra i framtiden :3

[_hsleiufhbtv]
1

Gymnasieval är hemskt svårt, det känns som ett så stort val liksom.

Jag har precis börjat gymnasiet i år, och känner att jag valt rätt. Men jag hade massa ångest under valperioderna och velade fram och tillbaka. Sen ville jag själv gå djurvårdslinjen, men det ville ingen annan att jag skulle gå pga mina bra betyg (MVG i allt utom två ämnen med VG) så då var det "bortkastat" att plugga till djurvårdare. Men jag bestämde mig i sista sekund, det viktigaste är att DU trivs med ditt val, för annars är det såå lätt att bli skoltrött sen också. Men man får vela, man får vara osäker och man får vänta lite med valet.

Sen ska man inte tänka för mycket heller, det blir inte bra då. Jag tänkte massor, var jättenära på att söka in till NV, men ändrade mig i sista sekund och går nu djurvård trots mina bra betyg, dessutom trivs jag som aldrig förr! Glad

Lycka till!

[Tilde]
0

Jag gick samhäll på gymnasiet, med språkinriktning. Jag har alltid varit intresserad av språk och en naturlig språkbegåvning. Flört Såhär i efterhand hade det nog varit ett smartare val att gå natur, eftersom jag gärna hade utbildat mig till veterinär… men ska jag det så måste jag läsa upp matte, naturvetenskap, osv. Å andra sidan visste jag ju inte vad jag ville göra då. :P

Tänk på framtiden, men inte allt för mycket. Du ska välja en linje som intresserar dig.

Nali
0

putt

Moalinn
1

gå på magkänslan, vad vill du helst?

Du skrev att du helst vill gå högskoleförberedande, kolla efter det. Vad jag ser utav din lista så skulle jag antingen välja bygg eller Sam - Beteendevetenskap. Du är rädd för att killarna ska vara jobbiga i bygg - det är ett senare problem, tänk inte på det nu.

Det är svårt. vet flera som har velat fram och tillbaka innan de har bestämt sig. jag var däremot helt säker att jag ville gå estetiska programmet med media, det är liksom jag. Och jag ville gå en högskoleförberedande för att kunna ha möjligheten att söka in till högskola.

Men om du tar en bred linje, kanske natur som är väldigt mycket allmänbildning, eller samhäll och kanske sen i tvåan inrikta sig på något speciellt. Jag vet inte riktigt hur det fungerar eftersom att jag aldrig tänkte så långt.

Det enda jag hade problem med var skola, vilken av alla hundrafemtioelva skolor man skulle välja, haha.

Jag är inte så mycket till hjälp. men du får känna efter, disskutera med dina föräldrar.

Det måste kännas rätt, annars kan det gå åt hvete.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

PiganX
2

Gå den linje du känner att du helst vill gå, uteslut alla tankar om hurdana människor)som går den linjen du helst vill gå, och försök att bara tänka på om du känner att du verkligen vill gå den linjen. Och det kan ju vara bra att tänka så långt som möjligt. Givetvis kan man aldrig veta nu om man vill jobba med samma sak hela livet, men det kan ju vara bra att öka förutsättningarna för att kunna ändra sig sen.

Om du har riktigt svårt att bestämma dig för vilken linje du vill gå, så hade jag gått en högskoleförberedande linje, för då har du lite mer att välja mellan sen, och behöver inte bestämma dig lika fort för vad du vill jobba med. Om du går en yrkesförberedande linje kan det bli jobbigt om du ändrar dig sen, om du t.ex läser till frisör och sen kommer på att du vill bli ridlärare. Och så vidare..

Så jag tycker att du ska känna efter riktigt noga, och ta åt dig av mina tips! Jag önskar dig ett stort lycka till! Glad

Själv vill jag gå naturbruk med djur som inriktning. Funderade först på att gå Ekonomi eller Handel, för att min syo sa att det är det som skulle passa mig bäst med tanke på vilka ämnen i skolan som jag är duktig i. Men har kommit fram till att det är djur jag vill jobba med, det är det jag brinner för och kan ägna timmar åt att hålla på med utan att bli less. Har vuxit upp med hundar, har nu en hund som heter Leo. Och har även ridit och hållit på med hästar i ca 10 år, så det är absolut något jag kan tänka mig att ägna en lång tid framöver åt att syssla med (om inte hela livet t.om) Glad

drika
0

Jag gick naturvetenskap vilket gör att jag kan gå typ vilken utbildning jag vill nu efter. Rekommenderar det.

Hälsningar

Fredrika

Nali
0

#15 tyvärr gillar jag inte NO ämnen och jag vill nog inte studera vidare direkt efter skolan

nadilda
0

Jag går i 8:an nu, jag är absolut mest inne på att gå NV, älskar matte, kemi och biologi. Sedan att jag måste läsa tyska, iallefall första året tror jag att jag överlever. Jag vet inte vad jag ska bli när jag bir äldre, men jag vill jobba med djur!