Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkänsliga-rummet
Läst 1638 ggr
[Hamster 4 ever]
0

Snart inga vänner kvar

Idag blev det bekräftat. En av mina ända vänner har övergett mig. Fick följande sms i förrgår. " Jag orkar inte vara med dig för du verkar inte förstå vad du gör. Du kommer med dumma kommentarer, beter dig som en besserwisser, härmas, blir sur för allt och följer efter mig hela tiden som vi vore bästisar" @Kommer med dumma kommentarer- vet inte när jac någonsin gjort det! @Beter mig som en besserwisser- jag är en pluggis och är stolt över det. Men jag försöker aldrig vara typ överlägsen eller jag vet allt. @Härmas- hon är den bästa jag känner till på hundträning. Ofta när jag vill komma på något nytt att lära Atlaz kollar jag vad hennes hund kan och låter det inspirera mig. Men bara för att jag tycker att hon är så bra! @ blir sur för allt- jag har komplicerat humör. Men jag blir inte ofta sur. De gånger jag blir sur är det för att hon blir dur först och det smittar av sig. Min nästan sista riktiga vän kvar är också vän med denna person som sade det och umgås mera med denna person än med nig och så länge vi var alla 3 så var det bra men nu är jag ensam. Och mycket ledsen. Jag har försökt prata med henne men hon bara tittar igenom mig och ignorerar mig.

oh-la
2

istället för att bara säga att "jag gör inte det här" kanske det hade varit en idé att prata med din kompis. någonting är det ju som gör att hon känne på det här viset, och uppenbarligen tycker hon att du inte förstår vad som är problemet.

prata med henne utan att vara anklagande, försök reda ut det och var öppen. om du hade haft en kompis som du tyckte hade egenskaper som du var trött på och ville prata om det, visst hade du uppskattat om kompisen frågade vad hon kunde göra bättre istället för att bara säga "jag gör inte det här alls, du har fel". ibland får man vara lite ödmjuk också.

dumma kommentarer kan ju komma utan att du tnker på det alls, men som sårar henne. det kan vara något som du säger som du inte tycker är någon big deal, men som hon tycker är sårande. då tycker jag väl iofs att man ska säga till, men vet av egen erfarenhet att det är tufft, och så tiger man istället tills det blir för mycket.

betee sig som en besserwisser kan också vara något som du inte alls tänker på. jag är en besserwisser av rang, men jag tänker inte på det själv. jag har inga problem att flika in och säga om någon säger något tokigt, men vissa tar det fel. det har tagit tid för mig att lära mig att jag inte alltid måste "rätta".

härmas, well, har du sagt till henne varför du "härmas"? vet hon om att det är för att du ser upp till henne och inte härmas, utan tar efter?

ofta så finns det någon grund i det personer känner, och hur som hälst kan du ju inte bara avfärda hur hon känner och säga att hon har fel. någonting har ju gjort att hon känner som hon gör. prata med henne.