Undersökning sällskapsspel
Som projekt i skolan ska jag och två klasskamrater göra ett sällskapsspel.
Vi kommer rikta in oss på barnfamiljer (ex mamma, pappa, storebror/syster, lillasyster/bror) det ska alltså vara ett familjespel.
Därför undrar jag om någon/några skulle vilja fylla i denna undersökning och gärna skriva utförliga svar så vi verkligen kan utveckla ett sällskapsspel som kommer locka.
- Tycker du om sällskapsspel, Ja eller nej?
- Vad är viktigt i ett bra sällskapsspel?
- Vad gör ett sällskapsspel bra?
- Vad gör ett sällskapsspel dåligt?
- Vilka är roligast att spela med (familj, vänner, osv)?
- Hur lång tid får spelet ta?
- Är designen viktig? Varför?
- Hur många spelare ska man kunna vara?
- Vilket är ditt favoritsällskapsspel, varför?
- Ska reglerna vara långa och tydliga eller korta och enkla?
- Övriga åsiker
- Hur gammal är du?
Vill ni inte skriva här i tråden kan ni skicka ett PM till mig :) Ditt namn kommer inte användas.
(Ber om ursäkt om man inte får göra dessa inlägg här inne)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Tycker du om sällskapsspel ja/nej? Ja det gör jag, speciellt om man spelar med familjen en mörk höst kväll.
Vad är viktigt i ett bra sällskapsspel? Att man inte blir uttråkad! Det är något viktigt att tänka på, att det inte går om och om igen så man får lite variation. Variation gillas ju alltid!
Vad gör ett sällskapsspel bra? Precis som ovanstående. Variation! Det funkar alltid, människor vill ha nytt hela tiden. Det är även viktigt att det ska passa till den åldern spelet ska tilltala. Vad gör ett sällskapsspel dåligt? Om det bara händer samma sak hela tiden.. Och ett spel utan utmaningar är ju inte ett riktigt roligt spel. Ellerhur? Så försök gärna ha lite olika svårighetsgrad på det hela men det ska ju fortfarande passa som familjespel. Vilka är roligast att spela med? Det är ju alltid olika på vilket humör man är på, men alltid roligt och spela med vem som liksom.
Hur lång tid får spelet ta? Tja.. Inte för lång tid trots. Men det ska ju inte vara för kort heller. Så runt 1 timme kanske?
Är designen viktig? Varför? Mest köpmässigt som utseendet spelar någon roll. Man köper ju hellre ett spel som är färglatt och ser lite funky ut än ett i vanligt trä! Även om det är samma spel. Så jag tycker det är rätt så viktigt. Hur många spelare ska man kunna vara? Svårt och säga, men minst 6 stycken tycker jag. Ju fler destu roligare! Vilket är ditt favorit sällskaps spel? Finns massor jag inte kan namnet på haha.. Men monopool är väl alltid en klassiker?
Ska reglerna vara långa och tydliga eller korta och enkla? Korta och enkla helt klart! Alltid bättre med regler som alla förstår och inte bara dom vuxna. Övriga åsiktet? Inte mer än att jag tycker det är riktigt roligt att ni gör det här.. Hellre sånt här än att göra en app liksom.. Keep the good work up! Hur gammal är du? 17 
Tycker du om sällskapsspel, Ja eller nej?Ja.
Vad är viktigt i ett bra sällskapsspel?Det ska vara underhållande, och ska inte ta flera timmar att lära sig.
Vad gör ett sällskapsspel bra?Det ska vara genomtänkt och passa alla familjemedlemmar.
Vad gör ett sällskapsspel dåligt?Fånerier. Tänk Sanning eller Konsekvens, med fånga frågor eller konsekvenser. Den typen av fånerier som bara är pinsamma.
Vilka är roligast att spela med (familj, vänner, osv)?Jag har kommit till den åldern då alla i min familj är vuxna, så det blir samma på alla. Jag tycker om både rena underhållningsspel men också strategispel som Monopol, eller frågesporter.
Hur lång tid får spelet ta?Hur lång tid som helst bara det är roligt.
Är designen viktig? Varför?Tja, vi har ett spel som heter Gladiatorkampen, det är så fult att man har svårt att ta det allvarligt. Jag tycker om sparsmakade designer, eller en välgenomtänkt.
Hur många spelare ska man kunna vara?Jag tycker att det är viktigt att man kan vara två, och annars tycker jag att man kan vara 6-8 lag/spelare.
Vilket är ditt favoritsällskapsspel, varför?Som tidigare sagt så gillar jag Monopol, men också Trivial Persuit.
Ska reglerna vara långa och tydliga eller korta och enkla?Mig gör det inget om reglerna är långa, det ger generellt bättre spel, men det ska inte ta för evigt att lära sig.
Hur gammal är du?Jag är 19 år.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se