Förstoppad!?
Hejsan alla goa! Jag väljer att vara anonym då detta är lite känsligt. :/
Jo, det är så att det är 2 veckor jag har varit lite förstoppad. Och idag så har jag inte kunnat ''göra det'', och när jag torkade mig ändå så var det lite blod! Vad ska jag göra? Ska jagäta något spec.?
Kram
Oh jag blev nyligen av med min 2 veckors förstoppning , som berode på att min kropp satt sig på spar läge fick äta as mycket då bajsa jag jätte mycket …:) så om du inte äter mycket \ normalt kan de vara bra att äta ordentligt , gurka drick kaffe det är laxerande , lite frukt brukar hjälpa :)
#1 Åh vad skönt, det är jobbigt!
Jag äter ju inte speciellt mycket, men kan förstoppningen bero på något speciellt jag äter?
Vad för frukter är bra? :)
Du kanske bör titta upp det med doktor? Jag vet inte, men blåbär sägs väll vara bra? ;)
Linfrö ska väl vara bra? Torkade plommon också om jag inte tänker helt fel. I lite större mängder då. Funkar inte att bara äta typ en. 
#3 Jag tycker det är lite pinsamt 
#4 Okej! Ska testa! 
#6 Kan det vara farligt allså? Att jag fått lite blod på pappret? :(
#7 Ja, jag tycker ju att du ska gå till läkarn.
#8 Men det är ju pinsamt! Ska jag säga det till mina föräldrar? :( och hur? för idag kunde jag få ut några pluttar men sen gick det inte.
#9 Gick det inte för att det gjorde ont?
Ja, du får helt enkelt säga att du tror att du har förstoppning och att det kommit lite blod. Är kanske pinsamt, men det är bättre att du berättar än sätter din hälsa på spel.
#10 det gjorde ont, men sen så var det hårt! det bara inte kom ut! :/
#11 Och ju längre tid som går, desto svårare kommer det att bli. Så du bör prata med dina föräldrar.
#12 kan jag inte vänta en dag? Om det fortsätter säger jag till!
#13 Men snälla nån, en förstoppning blir bara värre och värre ju längre man väntar.
Men vill du vänta, så varsågod. Jag bestämmer inte över dig.
#14 Men kan det inte fixa sig då?
#15 Troligen inte av sig själv, nej.
#16 kan jag inte få tips på hur man gör det så länge då?
Drick mycket vatten, inte överdrivet mycket men mer än du brukar göra.
Drick inte mjölk, byt hellre ut det till fil/yoghurt.
Ät regelbundet och fiberrikt, dvs grovt bröd, müsli, frukt, vetekli, blomkål, broccoli, bönor, ärtor etc.
Promenera mycket, det kan göra att tarmen fungerar bättre.
Håll dig inte om du känner att du behöver gå på toa.
Smörj ändtarmsöppningen med en mjukgörande salva regelbundet så att du slipper sprickor.
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forstoppning-vad-kan-man-gora-sjalv/
#18 nu sa jag det till mamma! hon sa att jag skulle äta päron, som brukar hjälpa, sen efter en stund gick jag på toa och det fick mycket bättre! och det blöder inte mer! men hon sa att om det händer igen ska vi åka in :)
Blod och när det gör ont är homraider finns att köpa salva på apoteket.
Sen så plommon är bra , all sorts frukt är bra , äpplen! :) ät mer oxå om du äter dåligt :)
#20 Menar du inte hemorrojder nu?
Du kan använda resulax eller microlax om du är förstoppad, det brukar hjälpa till 
#21 ohja kan bara nt stava det rätt =)
Sår i tarm eller analöppning skall man inte ta med lättja då avföringen innehåller mycket bakterier som då kan ta sig in i blodomloppet.
Linfrön brukar fungera mycket bra mot förstoppning. Dock kan vissa större, individuellt, doser leda till kraftigare förstoppning. Dessutom rekommenderas inte mer än 1-2msk per dag, mer än så kan ha toxin verkan.
En gammal goding är också katrinplommon. Okokta blåbär och russin brukar också sätta fart på tarmen. Liksom andra fiberrika livsmedel.
Ordentligt med vätska och promenader hjälper också.