IB?
Hej!
Jag tänkte kolla om någon här vet hur IB (international baccalaureate) är eller finns det någon som har gått där?
Jag har själv planer på att gå IB i eskilstuna (st eskilgymnasiet), då jag går i 8an så har jag ju tre månader kvar där och sen hela 9an men jag är fortfarande intresserad av att veta då mitt gymnasieval kommer betyda allt för mig
Vad jag har hört hitils är att det är väldigt tufft att gå på IB det är mycket studier man måste hålla måttet och man har inte tid med någon fritid eftersom man måste plugga har även hört att det såklart är en bra skola speciellt om man vill läsa på engelska och ev. studera utomlands.
Men nu undrar jag vad ni har hört och tycker? Behöver ju absolut inte vara om IB i eskilstuna kan ju vara i en annan stad men gärna ge tips och allt möjligt
Tack på förhand! :)
Skolan hette vaddå sa du? ;)
Har aldrig hört talass om detta, vad är det för typ av skola? Kan ju knappt uttala det så jag skulle nog aldrig få går där iaf ;D
#1 Kort sagt: Alla lektioner är på engelska förutom matematik och svenska (åtminstone där jag bor, det kanske varierar?). Bra väg att gå om man känner att man vill studera utomlands i framtiden t.ex. :)
#2 men tycker du att det är en bra skola ? är det tufft etc.?
#3 Jag har inga egna erfarenheter av IB, har bara en vän som går där nu.
Har pratat med henne kring dina frågor och hon tycker att IB är en jättebra linje om man verkligen är motiverad och brinner för det engelska språket. Det är mycket plugg, högre tempo än på andra skolor/linjer och man måste ha självdiciplin, klarar man av det så får man nästan lika mycket fritid över som "alla andra". Det är mycket upp till hur man själv presterar både i skolan och hemma med läxor/uppgifter.
En varning från henne är att om man är sjuk mycket/ofta och reser bort så kanske man ska titta på andra linjer. Det är lätt att missa en hel del om man är sjuk eller bortrest i mer än 1 vecka eftersom tempot är så högt för att ligga på samma nivå som klasskamraterna i de olika ämnena.
Sammanfattningsvis så trivs hon jättebra och ångrar inte sitt val, och hon rekommenderar det till alla som tror på sig själva och att dom klarar det. För allting är ju upp till en själv! :)
Hoppas du får fler svar av andra som själva går på IB! Jag överför bara det hon svarade till mig :)
#4 Tack så jättemycket! =) Vad snällt av dig att fråga och ta dig tid för min skull, ditt svar hjälpte jättemycket 
puttar denna då jag går i 9an nu och fortfarande är intresserad av IB
Jag har snackat med en bekant som går IB, han säger precis samma sak som #4. :)
#7 tack så jättemycket! =)