Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettböcker-film-och-musik
Läst 2179 ggr
Zabbio
0

Undersökning gymnasieelever :)

Hejsan! Finns det någon gymnasie-elev här inne? Kanske någon på väg in i gymnasiet som har tankar kring frågorna?

Jag skulle vilja fråga er ett par frågor för ett skolarbete som jag håller på med.

• Vad har ni för fritidsintressen/vad gör ni på fritiden?
  • Vilka sociala medier använder ni er av och hur? (dator, TV, tidningar, böcker osv)
  • Hur upplever ni bild undervisningen i er skola? Om ni har någon? Hur kan den göras bättre?
  • Känner ni att ni kan använda de medier som intresserar er (teckning, foto, filmskapande, skulptering etc) eller den 'stil' ni föredrar i er undervisning?
  • Egentligen ska jag fråga om uppväxtvillkor osv, men det känns lite privat. Skriv gärna hur ni bor och så vidare om ni vill.

Vill ni inte svara på alla frågorna så gör det inget, och om ni vill vara mer anonyma så skicka ett PM:) Jag kommer inte ta med några identitets-upgifter i arbetet.

Tack!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CupcakeGod
0

1) Jag gör egen musik, jobbar med djur, reser mycket, tecknar, skriver noveller, tittar på animes.

2) Jag har aldrig i hela mitt liv läst en hel bok men jag använder facebook, skype och instagram för att hålla kontakt med mina vänner från andra länder som t.ex Tyskland och Japan.

3) Vi har inte bild :(

4) Självklart! Min skola är som ACID. Vi behöver inte göra nånting. Dagarna är väldigt lugna och trevliga. Alla gör va de vill och är sig själva. Vi får leka med skolans djur och praktisera väldigt mycket.

4) Just nu bor jag med min mamma och lillebror i en 3a. Hemma har jag 2 hamstrar, 2 ödlor och 1 spindel. Snart kommer jag förmodligen flytta ut och bo i en 2a med min vän.

vaanjja
0

1. Jag pluggar (förstås), tränar och övar fiol!

2. Främst dator! AnvNder den varje dag till allting. Händer att jag kollar på lokalnyheterna i tidningen, hinner aldrig se på tv. Har inget tålamod för radio.

3. Jag läser inte bild så kan tyvärr inte svara :)

4. fattar inte frågan läser ju inga estetiska ämnen, men grår natur och där finns det ju mycket saker som vi kan använda i undervisningen. Och jag tycker det verkar som att estetarna har mycket att röra sig med! :D

4. Bor med mamma, tre småsyskon och tre hamstrar!

Inte så bra svar på frågorna eftersom du borde snacka med nån estetare. Men men :D

Zabbio
1

Tack! :)

#2 Nejdå, är inte ute efter estetare :P Ska bli lärare och vi utgår från att de flesta skolor ändå har någon slags bild/estetisk lektion. Även om det verkar lite vingligt med det :) Tack för svaren!

Fridaaaa
0
    Håller på med djuren, fotograferar, promenerar mm
  • Vilka sociala medier använder ni er av och hur? (dator, TV, tidningar, böcker osv)
    Mest dator och tv. Men även böcker nu på högskola
  • Hur upplever ni bild undervisningen i er skola? Om ni har någon? Hur kan den göras bättre?
    Inte så mycket läxor, bättre planering och kortare lektioner på vissa ämnen.
  • Känner ni att ni kan använda de medier som intresserar er (teckning, foto, filmskapande, skulptering etc) eller den 'stil' ni föredrar i er undervisning?
    Till viss del.
  • Egentligen ska jag fråga om uppväxtvillkor osv, men det känns lite privat. Skriv gärna hur ni bor och så vidare om ni vill.
    Bor i en trygg familj. Inga bråk, och bra uppväxt helt enkelt, utanför stan :) Världens bästa föräldrar och småsyskon<3

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Afturelding
0

Jag har "gått ut" gymnasiet. Det vill säga hoppat av (två gånger), men om du ska bli lärare så tänker jag att det inte spelar så stor roll om jag svarar jag också, utefter mina erfarenheter av de båda skolor jag gått på, jag skulle ha tagit studenten i våras om jag inte hade hoppat av i tvåan. Det är ju pedagogiken som är intressant, och det är ju som sagt aktuellt fortfarande eftersom att det inte var så länge sen.

Jag är en förespråkare av att man ska använda elevernas kreativitet i de flesta ämnen, och därför har jag tagit med dem i fråga 3.

Skola 1, samhällsprogramet:
1. Jag tycker om att måla, sy och teckna. Och skapa saker på det stora hela. Men jag tycker även om att skriva och läsa.

2. Film, dator och böcker blir det främst. Jag tittar knappt på TV.

3. Väldigt dålig. Det enda ämnet jag kan komma ihåg där vi faktiskt använde bildundervisning var Rörlig Bild A, Pedagogiskt Ledarskap och Psykologi. Den hade med andra ord kunnat vara bättre på de allra flesta plan. Jag har väldigt bra minne för bilder, så den formen av undervisning passar mig upperligt. Och i övrigt hade vi inga estetiska ämnen, så det ska vi inte ens tala om. I Rörlig Bild hade vi en riktigt grå och tråkig lärare, och den lektionen började klockan fyra och var slut klockan sju. Jag behöver väll knappast påpeka att halva klassen gick ut med IG.

4. Nej, inte alls. Det tycks inte vara meningen när man går samhälle. Det enda ämnet vi hade utöver våra egna val där vi gjorde något annat än att sitta vid bänken och skriva/lyssna/disskutera var Idrott, som jag inte ens tycker om.

5. Jag är uppväxt i förorten. Jag hade faktiskt en ganska hård uppväxt, men jag går inte in på detaljer här. Kort sagt behandlas jag fortfarande för mina "men". Mina föräldrar är fortfarande gifta så jag växte upp med båda mina föräldrar i sammma hus, en lillebror och två/en hund/-ar.

Skola 2, Textilt Hantverk:
Hoppar över fråga 1,2 och 5 eftersom att de är desamma.

3. Faktiskt väldigt dålig den också. Nu gick ju inte jag de "vanliga" ämnena som Svenska, Engelska osv eftersom att jag redan hade dem. Men jag satt med på ett par av de lektionerna för att slippa ha håltimme själv, och ingen av gångerna använde sig lärarna av bildundervisning. Jag frågade faktiskt mina klasskamrater om de någonsin använde sig av ens Powerpoint, men det gjorde de tydligen inte. Min sambo läser till lärare han också, och jag är intresserad av pedagogik, så det kändes inte som en konstig fråga, även fast mina två år yngre klasskamrater tyckte att det var det ;) Men åter till frågan. Nej, knappt någon bildundervisning här heller. 
Dock hade vi såklart textila ämnen och dylikt, och den var väll bra (se nedan), och så hade vi fackteckning en gång i veckan, i tre timmar. Jag tyckte faktiskt att det var väldigt skönt att slippa avbryta efter en timme eller två. Och våran lärare var underbar, en bohemiskt kvinna i 50-års åldern.

4. Ja, det var väll den största skillnaden. Lite meningen också när man går Textilt Hantverk. Vi hade 13 timmar sömnadsämnen i veckan, och då räknar jag inte in mönsterkonstruktion. Skolan var väldigt inriktad på praktiskt lärande, att man inte fick så jättemycket information innan utan att vi fick lära oss av misstag och succéer. Dessutom hade lärarna verkligen tänkt till och lät oss jobba i många olika meterial, och inte bara sy. Vi färgade tyg, tryckte bilder och ja, allt man kan tänka sig.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Knutte-love
0

1: Jag tycker om att hålla på och mysa med alla våra djur, brodera och Fotografera.=)

2. Datorn är min bästa vän. =D Tv. brukar stå på här hemma. och när jag har tråkigt så kan jag sätta mej vid tv:en ett tag. Radion har jag alltid på uppe på mitt rum Eftersom marsvinen behöver något som låter. så dom blir lugnare och inte lika stressad när jag kommer upp. Tidning och böcker händer att jag läser. MEn då vill jag låna en bok på biblioteket. Jag brukar även lösa Sökord. Så den tidningen gillar jag.Flört

3. Tyvärr så har jag ingen bild undervisning i min skola. Jag går på IV. Och har G i bild. så jag behöver inte ha det. Men bild är något jag alltid har gillat i skolan. =)

4. ?

5. Jag bor med min mamma och syster och våra 12 djur. Vi bor i ett hus i en liten by. Det är en lugn by med massor av ungdomar.;)

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

monstermash
0
    Jag fotograferar, är med mina vänner, myser med djuren, promenerar etc

Vilka sociala medier använder ni er av och hur? (dator, TV, tidningar, böcker osv)
    Datorn - Främst facebook och andra forum/communityn, läser tidningarna online etc.
    Sedan läser jag tidningen så ofta jag kan som sagt, både online och tryckt samt ser på tv på helger. Lyssnade på radio mycket förr, men har för dålig täckning för att få in något bra nu för tiden.

Jag slipper tack och lov det ämnet!

Ja, till viss del.

Jag bor egentligen tillsammans med min mamma, hade en jättefin uppväxt med mina syskon och även min pappa, men allting kraschade när jag var 13 och min mamma höll på att dö ifrån mig. Idag bor jag dock på internat, så jag är bara hos min mor på helgerna.

Jag skulle kunna svara mer privat på min uppväxt, om jag fick några mer specifika frågor. Glad

Moalinn
0

**Vad har ni för fritidsintressen/vad gör ni på fritiden?
**Fotograferar. Är hos hästen ibland också.

**Vilka sociala medier använder ni er av och hur? (dator, TV, tidningar, böcker osv)
**Datorn. Använder mig mest av Twitter för att dela mitt "intresse" (det vill säga snacka om dina favoritband 24/7) med andra människor ute i världen och för att bättra på min engelska.

**Hur upplever ni bild undervisningen i er skola? Om ni har någon? Hur kan den göras bättre?
**Om du menar bild, som i ämnet bild, så har jag Fotografisk bild, Grafisk Illustration och Grafisk Kommunikation. Tycker det är roligt, annars hade jag inte valt att gå Estetiska programmet med media inrkitning. så finns inte så mycket jag tycker att man kan förbättra.

**Känner ni att ni kan använda de medier som intresserar er (teckning, foto, filmskapande, skulptering etc) eller den 'stil' ni föredrar i er undervisning?
**hm. ja, det tror jag. Eller, vi alla jobbar ju med samma saker och använder det som behövs så det finns nog inte så mycket man kan välja. iallafall inte nu i början.

du får gärna skicka ett pm om du har fler frågor eller något, :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Zabbio
0

Tack så mycket för era svar :)

Ni får gärna vidareutveckla hur ni använder/vill använda de medier ni föredrar, i undervisningen. Om ni kan sätta ord på det, det är ju inte alltid så lätt. :)

#6 Med fråga 4 menade jag om ni kan påverka hur ni arbetar i lektionerna. Uhm.. exempelvis om du skulle vara intresserad av fotografering och datorer, får du använda egna foton och kanske ett bildspel/powerpoint för att redovisa något i Historia (eller vilket ämne som helst). Eller kan ni välja själva om ni kan söka info på internet eller om ni måste använda böcker? Kan ni påverka hur ni ska arbeta i allmänhet? Naturligtvis (eftersom jag läser till bildlärare) är jag intresserad av ämnet Bild i sig, men även hur man kan göra övriga lektioner mer intressanta och interaktiva så att det är roligt att gå i skolan, istället för att det känns som bara tungt tragglande genom onödigt svårlästa eller bara tråkiga böcker.

#7 Vågar jag fråga hur det kommer sig att du helst slipper det ämnet? Eller kanske det helt enkelt är lättare om du vill förklara hur dina förra bildlektioner sett ut och vad du förväntar dig av en vanlig bildlektion? :)

Tack igen för alla svar! :)

Knutte-love
1

#9 Vi har nästan alltid fått andvända skolans datorer. och när jag gick första året på gymnasie så fick vi en egen dator som vi arbetade med hela dagarna. Mn jag har aldrig fått fotat på mina lektioner. vilken jag som är intresserad av det tycker är synd.

Jag tycker även om att måla/rita. Så för mej va bildlektionerna den bästa lektionen i veckan. Enligt mej kan dom inte bli bättre.=P

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

RobinEH
0

**Jag styrketränar samt läser om kost och hälsa.

**Vilka sociala medier använder ni er av och hur? (dator, TV, tidningar, böcker osv)
**Förstår inte riktigt vad du vill veta. TV och böcker är väl inga sociala medier eller?

**Hur upplever ni bild undervisningen i er skola? Om ni har någon? Hur kan den göras bättre?
**Hade det förra året. Tack och lov är det över. Ett sådant slöseri med tid!

**Känner ni att ni kan använda de medier som intresserar er (teckning, foto, filmskapande, skulptering etc) eller den 'stil' ni föredrar i er undervisning?
**Vad gäller den estetiska verksamheten så var det papper och penna som gällde. Vad gäller övrig undervisning så använder jag ofta power point vid redovisning,

**Egentligen ska jag fråga om uppväxtvillkor osv, men det känns lite privat. Skriv gärna hur ni bor och så vidare om ni vill.
**Jag bor hemma. That's it! Flört Om du vill specificera frågan lite mer så kan du skicka mig ett PM så svarar jag lite mer utförligt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zabbio
0

#11 Tack för svar :)

TV och böcker är sociala medier eftersom de sänder ut information och tankar till en stor grupp i samhället. Reklampelare kan också räknas som ett socialt media. Det handlar inte nödvändigtvis av att vara socilt interaktiv med andra människor, utan lika mycket om att ta del av omvärlden.

På vilket sätt är det slöseri med tid? Finns det inget användbart alls med bild och form, dvs kan det inte ens göras användbart på något sätt?

RobinEH
0

Jag är rätt kass inom ämnet bild. Så jag ser nog på det som många andra ser på de teoretiska ämnena. Dessutom är jag litegrann av en perfektionist. Så att sitta och måla samtidigt som jag inte är bra på det var inte direkt glädjande. Rent utbildningsmässigt så ser jag inte heller något direkt givande med det. I grundskolan hade vi dock i uppgift att skriva en uppsats om en konstnär. Den fick jag MVG på, men i kursen fick jag G.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

mikkan01
0

**Målar, syr, läser, djuren…

**Blir väl lite allt möjligt. Söker och finner information som jag tycker är intressant via telefon, TV, böcker, dator o.s.v.
Tidningar läses dagligen, böcker slukas och TV:n står oftast på på annat än såpor=)

**Den är alldeles för studieinriktad, man ska absolut inte göra enligt eget tycke utan allt ska vara punkt och pricka enligt deras läroplan. Ingen egen vision eller så…riktigt tråkigt om jag får säga det själv då jag alltid varit väldigt egen i att uttrycka mig. Hade varit kul om läraren kunde göra saker efter allas förmåga, ge en lite mer frihet och finnas till som en vägledare bara.

**Njae, inte riktigt. Läser inte så mycket annat så det blir inga powerpoints eller anteckna hit och dit över huvud taget.
Vi samlar mest informationen i huvudet, lyssnar och söker runt på datorn. Har varken papper eller penna som ett måste.

**Egentligen ska jag fråga om uppväxtvillkor osv, men det känns lite privat. Skriv gärna hur ni bor och så vidare om ni vill.
**Hade varit kul att veta exakt vad du ville uppnå med denna frågan så man kunde utveckla svaret lite mer. Jag är 18 år och bor fortfarande med mamma och pappa. Pojkvän som flyttat in. Bor en bit ifrån skolan i ett tätbebyggt område. Bor ganska stort med gård där hundarna får springa.
Ja, hade varit kul med en liiite mer specifik fråga. Glad

~mikkan

monstermash
0

#9 - Jag tycker det är tråkigt att måla så det är väl mest därför. Flört Jag har väldigt dåligt tålamod, och är ärligt talat ganska dålig på att måla. Jag har även koncentrationssvårigheter så det var lite dömt för mig att lyckas. Tungan ute

Min förra lärare var inte särskilt förstående och vi fick ofta väldigt tråkiga uppgifter som inte var särskilt kreativa.. Jag kan inte komma på någon uppgift på rak arm, men hon frågade oss aldrig om vi hade något vi ville måla - visst behövde hon följa en kursplan, men hon kunde väl åtminstone kolla om vi hade några idéer själva som hon kanske kunde genomföra. Vi fick aldrig måla fritt, och frågade man om hjälp eller inte fick till något, så blev hon grinig och ville inte hjälpa oss. Hon ignoerade elever som bad om hjälp, om det inte var "klassens populäraste" (som självklart målade utmärkt…) som fick all hjälp dem behövde.

Jag förväntar mig att även om man följer kursplanen, så kan man göra eleverna lite deltagande. Bolla lite idéer med eleverna, även om inte elevernas idéer genomförs så kanske man kan ha det i åtanke om man behöver extrauppgifter för elever som redan är klara, etc. Sedan hade jag önskat att jag fått en bättre lärare, men det kan ju inte vara svårt… Som hjälper till om man behöver det och uppmuntrar och inte favoriserar elever.

Nu när jag tänker efter ägnade vi nog femlektioner åt att måla ett hus. Obestämd Jag kommer inte ihåg vad hennes motivering till varför var dock… Och så fick vi måla ränder på ett papper i olika färger och låtsats att vi målat en tapet. Så… kreativt och roligt hade vi.

Zabbio
0

#13 Tack för vidareutvecklingen :)

#14 Tack :) Jag har svårt att ställa en mer specifk fråga eftersom ''uppväxtvillkor'' är vad som står i våra papper… men meninen är att eventuellt se ett samband mellan var och hur man  växt upp, vad bild betyder för individen (som ämne och i allmänhet) osv. Ungefär. Helt ärligt skulle vi inte göra en internet undersökning utan åka till ett specifikt område och intervjua ungdomar där, men jag/vi kände att vi behövde lite mer material att jobba från och därför  bad jag er svara på den här enkäten/intervjun också :)

#15 Tack  för vidareutvecklingen :) Var det månne perspektiv ni skulle lära er av hus-ritning? Jag har ett vagt minne av att jag själv haft en sådan lektion. Jag tyckte ämnet var intressant (satt och ritade tärningar med perspektiv som 6-åring, så nördig är jag) men lektionen tråkig efter de första 3 minuterna.

--

Det verkar som att de flesta inte gillar bild i skolan (utom de som valt estetprogrammet senare) samt att bild ses som att bara rita och måla. Det är lite synd, men jag förstår varför.. ofta blir det ju sådant man gör på en bildlektion. Själv hade jag bara - vad jag minns - fri bild i högstadiet.. bara rita vad du vill, typ. Det var inte särskilt intressant heller får jag erkänna, trots att jag fortsatt måla. :) Gymnasie-bilden var än värre, då skulle vi bara måla kulisser till drama-gruppen… Men jag vill bli en bättre lärare än  så. Fast det vill väl de flesta som studerar till lärare..

Jag känner att ämnet bild är viktigt, inte för att alla ska vara duktiga på att just rita och måla (även om det råkar vara just mitt specialområde, så jag har fullt upp med att lära mig andra medier och tekniker nu), men för att människor behöver olika sätt att uttrycka sig och varför inte få hjälp att hitta de sätten i skolan? Och man kan ju använda bild och form för att nå ut till andra människor (tänk bara på reklamer till exempel) vilket inte är fel att kunna. Dessutom handlar så mycket i skolan om ren logik och man använder vänster hjärnhalva. personligen tror jag att vi behöver utveckla båda hjärnhalvorna för att bli välmående och välfungerande individer. Den högra hjärnhalvan sköter ju också viktiga funktioner i vårt liv, inte minst när vi möter, känner av och interagerar med andra människor. Bild är ett av olika sät att träna upp den delen - men då måste det vara intressant. Jag vill inte hålla flum-lektioner men det ska inte bara vara stela korvstoppningar heller. Lite så tänker jag nu, första månaden in i min första termin.. hehe, jag hinner säkert tänka om både två och fyra gånger, men någonstans ligger nog grundtanken kvar ändå. Därför är det jätteintressant att höra era tankar om vad som varit bra och dåligt ed era lektioner och framförallt hur ni helst hade haft det. Som lärare vill man ju (oftast iaf) nå fram till alla elever, även de som kanske inte tycker att ämnet är det roligaste som finns ska ju få ut något av sin tid.

Music96
0

1. Ritar, målar, dansar, rider, tränar, läser, film, är med kompisar

2. Mest mobilen eftersom jag har tillgång till facebook och internet genom den, så jag slår sällan på min dator faktiskt. :) 
Tv, böcker och tidningar, men det är mest för skolans skull (måste ha samhällskunskap).

3. Jag tycker bilden är bra, mina absoluta favoritlektioner! (inte konstigt kanske eftersom jag går ES bild och form) Tycker dock att man skulle kunna försöka använda tiden lite effektivare vissa gånger.

4. Lärarna använder sig en del av powerpointer när de ska gå igenom saker, men vi har oftast inte den möjligheten utom vid fotografisk bild och bild och form. Dock är vi en av gymnasieskolorna där alla elever inte har egen dator, så det kan ju vara därför.
Går ju bara ettan än, så det blir ju mer inriktat under andra året, men jag upplever det som att vår bildlärare gärna hjälper en att få ptrova på/arbeta mer med det man tycker om, även om han självklart vill att vi ska göra andra saker för att utvecklas. Hoppas jag uppfattade frågan rätt. :)

5. Jag bor för tillfället på två olika ställen, då mina föräldrar är separerade sen… tre år tillbaka tror jag det blir.