Ålder för körkort till epa?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det någon som har en aning om vilken ålder man ska ha för att få köra epa? Eller alltså, ta körkort för det. Försöker hitta info på nätet, men det varierar mellan 15 och 16 och jag kan inte hitta något egentligt svar /:
Man ska gå i 9an för att kunna skaffa körkort det står 15-16 för att vissa fyller tidigt och andra senare, hade varit lättare om dom skrev ''går du i 9an kan du köra''
okej, så man måste ha börjat nian för att kunna skaffa körkortet? Kan man skaffa det om man ska börja nian nästa termin?
16 år är det för epa.

16 år för både epa och atraktor. Man kan få dispens och ta traktorkort när man är 15år ex om föräldrarna har en gård.
Okej, men då vet jag :(
#4 Epa och A-traktor är samma sak.

#6 Nej du! Epor får inte göras nya, dem är från 1980-nånting om jag minns rätt, Epor kan köra över 30 km/h men får inte. Atraktor får göras nya av alltså kan man göra en ferrari till en atraktor och dem är strypta så dem kan bara gå i 30 km/h.
Hej
Jag tog min epa när jag var 15 år.
En epa kör 30 km/h
Då kan du ta en epa när du är 15
man måste ha AM kör kort för att köra epa alltså 45 kort. man får börja ta kortet när man fyllt 14 år och 9 månader inte tidigare och för att göra teori provet måste man fyllt 15 år. dom är sten hårda på reglerna :/
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Du kan få traktor kort om du är 15 också men då måste man söka "tillstånd". Det gör du genom att du skriver ut en lapp sen så ber du en bonde eller om ni äger mycket skog, skriva under att du ska hjälpa till på gården för du kan du få despans. Despans ska man söka!
Ring trafikverket så får du bäst svar.
Men där jag kommer ifrån en liten håla så åker alla epa och det skaffar man när man är 15 för vi ber olika bönder skriva under så får vi det ganska fort.
Men det tar tid innan du får papprerna..
Annars så är det 16 som gäller :) Då är det bara gå till n trafikskola och börja pluga! :)
Lycka till!
Det är inte epa kort du tar det är traktor kort, sen som viktoria91 säger så får en äkta epa gå hur fort som heslt men man får bara åka i 33 max.
Medans en atraktor får bara gå i 30, man stryper eller sätter spärr som kan åka fortare ändå.
Sen kan du ta AM kort när du är 15 då får du köra traktor och moppe klass 1 och klass 2 :)
Am kort när du är 15, Enbart traktorkort när du är sexton
Finns det ingen information på transportstyrelsen?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Vet nu att man kan ta AM körkort när man är femton och att det gäller för EUmoppe, EPA och Atraktor. Man får också köra traktorer som går till max 30 tror jag. Däremot gäller sexton år för traktorkörkort. :)
Men du kan fortfarande söka despans om du bara vill ha traktorkort när du är 15, om dom inte här ändrat det nu det sista året då :)
Ehm, för att få köraEU-moped, traktor, epatraktor samt motorredskap så är det 15=ett AM-körkort ^^ :)
Fattar inte vad ni snackar om med 16…? :O
#16 Det är nyligt dom ändrat till att man får vara 15år istället för 16 för att få ta AM-kortet. 
Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.
Däremot är det 16år för själva traktorkortet.
Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.
Det är femton är. ^^
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
#17, må så vara, men när jag tog det för drygt 2 år sedan så var det fortfarande samma ;) Frågade dom på trafikskolan :) Men ska inte valig traktor också vara 15? Det har dom sagt på trafikskolor iaf..
Vanlig traktorkort så är det 16 om man inte söker despans :)
Så var det för 1 år sen :)
16 år måste man minst vara :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#20 Förra året var jag 15, höll då på att ta AM-kortet. Dock så hoppade jag av, insåg att det hade blivit för dyrt med epa för min del 
´Det är inte länge sen dom ändrat från 16 år till 15, kan helt möjligt vara år 2011 dom ändrade. Mitt minne är lite som det är hehe
Men är helt säker på att dom ändrat iallafall, antingen 2010 eller 2011.
Vanligt traktor kort får man fortf ta när man är först 16år, det vet jag också eftersom att jag skulle ta det istället för AM-kortet då det är billigare. Bestämde mig för det när jag hoppade av AM-kurserna. Men så blev det inte heller haha!
http://www.korkortsverige.se/a/traktorkort
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/traktorkort/
Du kan söka när du är 15 om du söker dispen, annars är det 16 :)
#26 Ja inte då här iaf. Och inte tror jag då att dom har olika i sverige, eller?
Här är det 15, dom har tagit bort det där med att söka dispens, istället får alla ta det när man är 15.
Och jag kan ju knappast ha fel heller med tanke på att jag själv hållt på att ta kortet. Och har vänner som är 15år och kör epa, alltså har kortet. Och vänner som är 15 och håller på att ta kortet.
Menmen, kanske bara är i Kiruna och Gällivare det är så då haha 
Det måste ju vara samma regler över hela landet.
Men kan det inte vara så att de påbörjar sin utbildning innan de har fyllt 15, men inte får körkortet förräns de är 16 år fyllda?
Precis som med ett riktigt B-körkort, där får du ju påbörja utbildningen vid 16 års ålder, men du kan ju aldrig få ett körkort förräns du fyllt 18.
#28 Nej, eftersom att jag känner 15åringar som har kortet, och kör så 
Har de inte fått dispans då?
Nu har jag pratat med Transportstyrelsen, och de borde ju kunna sina saker ;)
Det finns två olika typer av traktorkort:
AM-behörighet får man ta vid 15 år ålder. Det är mer ett "riktigt" körkort där man måste genomgå ett teoripreov och ett förarprov. På detta kort får man också köra modep i klass I och klass II.
Traktorkortet får man bara köra traktor eller motoredskap klass II. Man genomgår bara ett teoriprov och detta får man ta vid 16 års ålder.
Alltså har ni som har vänner som kör epa redan vid 15 år ålder då tagit körkort med AM-behörighet.
#30 Nej de har dom inte. Och fortfarande höll jag på med kortet när jag var 15. Skulle fått det då också. Som jag redan skrivit
#31 Exakt det jag menar, och har skrvit ju. AM-kortet får man ta när man är 15år OCH köra epatraktorer osv. Och traktorkortet när man är 16år.
Här i Kiruna kör var och varannan epa, såå. Hade inte lagt mig i diskussionen ens annars.
Och jag tror då inte heller att alla mina vänner kör omkring utan kort. Och en av mina vänners 15åriga brorsa håller just nu på med AM-KORTET, och kör snart epa.
Dessutom, mitt ex. Han tog AM-kortet när han var 15. Började köra både EU-moppe och Epatraktor då. Ca 2 år sen tror jag det var. (Inte säker på när det var p.ga sjukt dåligt minne)
När höll du på och ta kortet då? ^^
är jag tänkte ta det för två år sen så var det att söka dispens och jag såg ingen nytta med att ta AM-kort för jag har ingen eu-moppe, har en mopped men den åker jag oligaligt på ingen som märker det.
Sen måste man be om att ansöka dispens, säga till att man vill söka . Dom går ju inte runt på trafikskolan och säger sök dispens till traktorkort, då förlorar ju dom lite pengar ;)
Men sen kan ju inte alla söka dispens för föräldrarna/släkten måste äga mark/skog/jordbruk, eller be en bonde skriva under att du ska vara där och "jobba". :)
Men man kan ta bara traktorkort när du är 15 och så är det över hela Sverige, du måste bara skriva på papper och skicka in och bli godkänd så är det bara att plugga och skriva upp sen. :)
Jag sökte dispens när jag var 15 :)
Men dom kanske har bytt men det står på trafikverket att man kan söka när man är 15 så då är det nog så än/nu också! :)
Men fråga en trafikskola så får man bäst svar eller ringer till trafikverket :)
#34 Jag gick kurserna förra sommaren, då var jag 15år. Sommaren 2011. Nu har jag fyllt 16år, fyllde 16år den 30juli 2012. ^.^
Och isåfall har väll Kiruna & Gällivare inte likdant som resten av Sverige då eller något. Haha. För jag sökte då inte dispens. Ingen annan heller. Och här kör 15åringar både epa och moppe, med AM-kortet. Utan att ha sökt dispans.
Så ni förstår, Kiruna & Gällivare samma kurser, & kursledare. Jag bor själv i Kiruna.
Var tvungen att fråga några, då ni får mig så förvirrad genom att säga att det inte är så. Så här ser ni på bilden, vad jag fick för svar.
Alla bor här i Kiruna också 
Klicka på bilden så ser ni vad det står.
Jag kan fråga mina kompsiar om du vill :) Men om du frågar en trafikskola om man kan söka dispens till att köra traktor så får du ju svaret, för så har det varit förut. Men kan fråga några som är 96or och 97or om hur dom gjorde/gör :)
Men frågade du om du fick söka dispens när du skulle ta då? För det måste ju du be om själv, det säger dom ju inte.
Många väljer att ta am-kortet för dom får köra moppe med, men sen finns det sånna som bara vill ha traktorkort som söker dispens när dom är 15. :)
#Aaah, jag snackar ju om AM-kortet, och du om traktor kortet?
#37 Och fråga du om du vill, känns väldigt onödigt bara då jag själv är 96a hah. Och en av dom jag frågade är 96a, två är 97a, och en är 95a.
Men ååå xD ja jag snackar om traktorkortet trodde du gjorde det med ;O ^^
Hm, nu är allt bara krångligt.
Vet inte om du förstått precis, men det kortet jag höll på med är AM-kortet. Och det är den dom ändrat på att man får ta när man är 15år. Förut var det 16år på AM-kortet och då kunde man söka dispens grejen så man fick ta det när man var 15år. Nu däremot får alla det, utan att behöva söka dispens.
Traktor kortet däremot, är det 16år på. Sen om man får söka dispans på det eller inte de vet jag inte. Jag har bara skrivit om AM-kortet. Och det är AM-kortet alla mina vänner har.
#40 Oj, såg inte ditt inlägg förrän nu! Haha nu har vi tjorvat ihop allt, precis som jag misstänkte… 
Sånt som händer ^^ nej am-kortet vet jag att det är 15 :P men jag har pratat om traktorkortet från början, där kan man söka dispens. :)
Men det är inte många som vet men dom felsta där jag bor väljer ju bara traktorkort för det biligare sen kan man åka moppe utan att polisen tar än :)
#43 Haha ja det gör de 
Ja här väljer alla AM-kortet.. Jag tänkte själv ta traktor kortet när jag fyllde 16år, bestämde mig för det när jag var 15 och insåg hur dyrt AM-kortet var.. Fast nu när jag är 16 har jag tappat intressent för sådant så!
Och ja precis, moppe kan man ju köra ändå! Fast lite svårt här faktiskt.. Så liten stad och polisen gillar att ge sig på dom med epor och moppe haha.. -.- Har en del vänner som åkt dit när dom kört moppe utan kort .
Menmen 
Tycker polisen borde ta tjuvar och lösa britt istället för att ta mopeder och epor.. Är så här i dalarna med. :P
Men jag bor i en liten by där polisen aldrig är och sen åker vi epa till älvdalen eller Mora om man ska på nått (eller gjorde). För där är det stor cahns att man blir tagen.. Men bryter man mot brott så gör man det!:)
Am-kortet är väl jätte dyrt ;O men det är bra att ha ^^