Sluta blunda för verkligheten
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som sagt, människan är en hemsk art. VI borde utrotas, inte djuren.
Tycker det är lika hemskt att säga att människan borde utrotas. Det finns miljoner (säkert miljarder) människor som älskar djur och natur och som räddar livet på både människor och djur. Bara för att vissa människor är hemska betyder det inte att alla borde dö.
Naturen har dessutom principen "de starkaste överlever", varav människan är på topp med vår smarta hjärna. Så… evolutionen skapade oss såhär, like it or not. :P Säger såklart inte att man bör utrota djur (absolut inte!), men man borde heller inte utrota människor. Vi har gjort mycket för världen och djuren också.
#1 Men samtidigt har vi förstört såå extremt mycket också..
#2 Jo men det finns djur som också förstör masa, men ingen hatar dem för "de är bara djur" :P Man ska inte dra alla över en kam tycker jag.
#3 Men dom är ju inte lika utvecklade som oss, det skrev du ju själv fast med andra ord ^^
Dom kan ju inte tänka att "om jag gör såhär förstörs miljön.." precis, men det kan vi.
#4 Ja men alla människor förstör inte, därför är det fel att säga att människan borde utrotas. Tänk på alla människor som gör allt för att rädda utrotninshotade djur eller rädda skogar, osv. :) Människan gör mycket gott också, man kan inte bara tänka negativt. 
#5 Har jag inte sagt heller, men generellt är faktiskt människan skuld till en hel del. Djur använder knappast el och sådär tex, men det gör vi. I mängder, och är inte elen som används naturligt skapad förstör vi miljön helt.
Jag är en extrem miljömänniska enligt mig själv, men egentligen är jag faktiskt inte det.. Jag använder el och åker buss (iofs biogasbussar så gälls inte, menar att man använder fordon på ett eller annat sätt ofta) ofta. Jag äger regnskog, är med i djurfonder, har fadderbarn, har tagit hem flera omplaceringsdjur etc, men jag förstör fortfarande naturen. Detta blev väldigt rörigt men du fattar förhoppningsvis 
#6 Ja såklart, men vi behöver sånt nu för att "överleva" och många sätt man får el ifrån är inte miljöfarliga. Kossornas gaser är dåliga för miljön ju, borde inte folk hata dem då? 
Enligt mig är det att vara hycklare att hata människan för allt ont den gör, avgaser, el, döda djur, osv… men att sedan själv använda sig av det. Ska man "ha rätt" att hata människan och säga att de borde dö, ja då ska man själv leva ute i skogen som ett djur. Intressant att se hur länge de överlever då utan hjälpmedel.
Tycker att det är det hemskaste man kan säga, att önska död åt någon. :(
#5 Men det hade inte behövts om djuren aldrig blivit utrotningshotade eller skogen aldrig hade försvunnit, det är ju människornas fel från början. Och det är nästan omöjligt för människor att finnas utan att förstöra jorden, även om man kan kompensera för det förstör nog de flesta lite ändå utan att vilja det.
#8 Men djur har också utrotat andra djur och likaväl naturen har det. Så allt kan inte skyllas på människan. Om det inte var meningen att människan inte skulle finnas så hade vi inte gjort det. Så ser jag det.
Lägger till som jag skrev förut, att för att ha rätt att säga att man hatar människor och att de borde dö för de förstör naturen, så ska man inte leva som en människa. Inte använda bilar/bussar/flyg, osv., inte använda el (ingen dator, ingen tv, musik eller kylskåp). Man borde leva som man förespråkar. :)
(Inte riktat till någon speciell, men i allmänhet)
#9 Nej men mycket, jag skyllde aldrig allt på människor. Jag tycker inte heller att människan ska utrotas, bara att det skulle vara bäst för jorden.
Nja, jag tycker inte att alla människor bör utrotas, men många människor förtjänar inte makten vi har, eftersom de använder den helt fel, för att t.ex döda, jaga för pengarnas skull, plåga, tortera etc.
Och Tirin, bara för att man tycker att (vissa) människor beter sig som svin, så behöver man inte knalla ut i skogen och bosätta sig i en grotta. Det räcker gott och väl med att sluta äta djur (både för miljön och djurens skull), och försöka få andra att vakna upp till den här verkligheten så många blundar för. Har man råd så hjälper det ju även att ge ett litet bidrag då och då, till de som kämpar för att få ett stopp på allting. Du ber TS att inte överdriva, men du gör det själv (vilket du vet om). Inte hjälper man nån genom att bosätta sig i skogen. Man hjälper till om man gör något av det jag nyss nämnde. 
Nu undrar ni ju säkert om jag äter kött? Jo det gör jag. Dubbelmoral? Ja, därför hade jag tänkt sluta. Jag är på jakt efter massa nya vegetariska recept, just för att jag vill kunna stå för mina åsikter fullt ut utan att ha dubbelmoral. För jag tycker att det är fel att vi dödar djur som vi behagar, bara för att vi kan. Vi klarar oss faktiskt utan kött om vi ser till att få i oss all näring, proteiner etc från andra varor.
Och då tänker ju säkert nån av er som läser "ja men djuren dödar ju varann, varför hatar ingen dom?". För att de inte klarar sig utan köttet, de behöver jaga. Hela jordens kretslopp innebär att olika djur äter varandra, det är naturligt. Men vi människor är så många att om vi fortsätter äta och äta så utrotar vi djuren. Och många som dödar dem gör det bara för pengarnas skull. Vi klarar oss utan att döda.
Vissa tycker att det är hemskt att döda häst, hund och katt och äta det, medans ko, gris och kyckling är helt ok. Dubbelmoral? Ja.
#12 Håller med om det första du skrev.
Och nej, jag säger bara att om man klagar på hur mycket människor förstör genom el och transport så bör man inte använda sig av det. :P Överdrift, kanske, men "live as you preach", helt enkelt.
Fast människan är skapad för att äta kött, det är vad vi först åt när vi utvecklades. Vi var jägare. MEN vi dödade inte mer än vad vi behövde. Vi tog tillvara på hud och päls och eventuella horn. Nu dör massa djur i onödan. :/
#12 Jag håller helt med!
#13 Hm, jag kanske har missat något men handlade inte den här tråden om att döda djur (läs; tigrar), och inte el? 
Spelar ingen roll vad vi är skapta för, vi klarar oss utmärkt utan kött om vi får i oss allt nödvändigt genom annat istället. 
#15 I know, men någon tog upp det och så svarade jag på det och utvecklade hela "människan förtjänar att dö"-idén. 
Fast vi hugger ner massa skog just för att odla… Det är heller inte bra. En balans mellan de två funkar bäst.
Det är absolut fel att föda upp djur för att sedan mörda dem för päls, skinn, ben m.m. för ytliga ting som pälsdetaljer på jackor eller skinnväskor.
Att föda upp djur till mat är för mig inte lika fel så länge det sköts på ett humant sätt, alltså att djuren behandlas väl. Man kan självklart inte jämföra det sättet som djur mördar andra djur med det sättet människor systematiskt slaktar djur.
#17 Om man tar vara på köttet är det väl bättre att man också tar vara på pälsen istället för att slänga den?
#18 Jo självklart, men jag menar mer t.ex. minkfarmar och liknande.
#19 Jaha okej.
Det här med kossorna och deras gaser är SÅ vanligt att folk drar upp som exempel när det kommer till miljödiskussioner 
Om vi människor inte skulle avlat så många kossor för kött- och mjölkindustrin så skulle det definitivt vara mindre problem med deras avgaser och bidragandet till växthuseffekten. Det skulle inte funnits lika mycket kor som det gör idag om vi människor inte hade börjat avla på dem för kött och dylikt.
I naturen så skulle toppredatorerna hålla en balans på populationen bland bytesdjuren, utrota vissa arter för att andra ska få blomma, precis som hajarna gjort i haven i miljontals år.
Det är ingen skillnad på livet i vatten och land. Vi behöver toppredatorer bland djur, inte bara vi människor, och tigrarna är en av dem.
Ju fler tigrar vi dödar, desto fler bytesdjur kommer att leva längre och få ungar, som i sin tur har sina konsekvenser.
Vi måste ha toppredatorer, som har i all sin tid hållt den här balansen bland livet på jorden.
Jag menar inte att ALLA människor på jorden borde dö, men ändå så gör jag det, hur hemskt det än låter, och nej jag är ingen idiot som önskar död på alla människor (trots att jag säger det
) men jag tycker personligen att vi är på tok för många människor på denna planet och det kommer bara att bli sämre och sämre ju fler vi blir och tillslut så kommer vi inte att kunna bo kvar här.
Vi leder oss själva till våran egen död och jordens undergång (jag menar inte att jorden kommer att explodera, men med tanke på alla miljöproblem som finns idag och som säkert kommer att öka så kommer det inte att vara möjligt för liv att frodas här).
Jag vet att det finns bra människor och jag dyrkar dem något enormt, men jag syftar enbart på de som är dåliga människor i allmänhet, som förstör jorden och medvetet tar kål på Moder Natur.