Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: kropp-och-själ
Läst 2959 ggr
[Tilde]
0

Skönhetsideal - vilket är snyggast?

Någon la upp den här bilden på facebook (förstår inte vad det står dock, hah). Det är i alla fall en bild på två helt olika skönhetsideal. Överst är VS-modeller och under är vanliga, lite mulligare kvinnor. Vilket tycker du är snyggast?

Det har pratats så mycket om grupptryck, skönhetsideal, osv. Jag vill därför gärna ha en motivering till varför du tycker som du gör. :)

JohannaEkroth
2

Endast hundar leker med ben…
Riktiga män föredrar kurvor! (ungefär)

Kurvor helt klart vad gäller bägge könen. Tycker allt annat ser sjukt ut…

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

mikkan01
4

Tycker båda kroppsformerna är sjukt vackra. Beror nog på hur dom bär upp det, alla verkar trivas i sin kropp på just den bilden. =)

~mikkan

dermot
0

Båda är vackra, men jag skulle föredra kurvor.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Afturelding
1

Jag hatar min vikt. så kurvor så klart! Jag är så fruktansvärt trött på att vara genetiskt underviktig, det är verkligen inte fint att vara smal… Och det blir ännu värre när folk påpekar det. Jag har börjar lära mig att leva med det, och acceptera att jag kommer se ut såhär tills jag får barn, precis som farmor, mormor och mamma. Men det gör fortfarande lite ont ibland när folk säger vissa saker. Jag blev mobbad från att jag var fyra år för min vikt, så det sitter fortfarande kvar i mitt undermedvetna.

Jag vill så väldigt, väldigt gärna få mjuka och fina kurvor…

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[westerlind]
8

Jag kontrar med den här bilden och citerar min vän:

"Bilder läggs ständigt upp på Facebook etc angående hur snyggt det är med kurvor och fylliga kvinnor och hur män INTE vill ha smala tjejer, att det är DOM som är fula.
Jag har bara några saker att säga om detta:
Sluta supporta EN sida.
Jag är smal och jag känner mig inte ful.
Skönhet ligger i betraktarens ögon och så länge vi mår väl i våra kroppar finns det ingen anledning att stöta ut dessa som pestsmittare.
Var ödmjuk. Det kommer du långt med."

Väl talat. Och jag kunde inte hålla med mer.

Afturelding
0

Uppdaterar med att säga att #5 gjorde mig väldigt glad, du verkar ha en väldigt klok vän. Det behövs fler sådana människor.

/Rebecca

[Tilde]
3

#5 Jag håller helt med dig! Jag är naturligt smal och föredrar därför VS-tjejerna, eftersom det är den vikten jag känner mig säker i. :) Säger såklart inte att de andra inte är fina, de är de ju också! Men för mig är det smala "ideal" som gäller just för jag själv är smal. Däremot skulle VS-modellerna gärna få ha lite mer fläsk på benen t.ex.

Min pojkvän gillar smala tjejer (eller ja, han älskar mig och jag är smal), så det är klart det finns killar som också gillar smalisar! Att säga något annat är lika mycket mobbning som att kalla någon för "jäkla tjockis". Sen vill jag även tillägga att jag HAR former, trots att jag är smal. Jag är 169 cm lång och väger under 50 kg, men jag får alltid komplimanger för min rumpa (vare sig jag försöker visa upp den eller ej, lol) och jag har normalstora bröst (70C/65D), trots min vikt. Att vara smal betyder INTE att man ser ut som en pojke/ett skelett.

Alla är vackra på sitt sätt, tjocka som smala, korta som långa. :)

Afturelding
0

#7 Ja, det är många som tror att vi som är smala automatiskt måste se förpubertala ut. Jag har väldigt breda höftben, och 70B  i BH-storlek, så jag vet att jag också har former, men jag har synliga höftben och det gör mig faktiskt väldigt osäker. Jag tycker att det är så synd att det ens ska behöva finnas ideal.Alltså, jag förstår ju varför de finns, bland annat för att jag är intresserad av textil design och både ritar och syr kläder åt mig och andra, men det är fortfarande så synd att det måste finnas.

/Rebecca

Fridaaaa
0

Föredrar kurvor.

Är man naturligt smal då är det okej men inte om man gör det medvetet mm och tyvärr är det många modeller som är spinkiga och pågränsen till att det ser ut som att dom har ätstörningar tyvärr. Vilket är oerhört dåligt anser jag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

#9 Håller med dig. Man ska vara naturlig, det är finast. :)

Förresten så lägger jag till att VS-modellerna är extremt spinkiga på catwalken… De har silikonbröst vilket för att de ändå får former och därmed inte ser allt för smala ut. Men sanningen är nog att de är väldigt underviktiga - med flit. :/

RobinEH
3

Tycker att bilder som dessa används mer och mer både i tidningar och på nätet. Det verkar som att alla vill stärka självförtroendet hos kvinnor som äter mer genom att klanka ner på smala kvinnor. Vi går från att diskriminera en viss kroppstyp till att diskriminera en annan. Vad jag sett så lever de med ett BMI på 25 i genomsnitt längst. Personligen tycker jag att kvinnor med muskler är snygga. Dock tycker jag inte om synliga magmuskler hos kvinnor. Hälsosamt är snyggt. Det är min åsikt, inget annat.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Fridaaaa
1

#10 Ja jag tror samma :(
Och sedan att dom kallar normalviktiga och naturliga tjejer med kurvor och naturliga former för PLUS-modeller gör mig skitförbannad.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zabbio
0

Jag föredrar välmående kroppar. Och det jag ser som välmående är kroppar med muskler. Inte ödvändigtvis biffiga body-builder muskler, men inte obefintliga nervälta muskler. Om det sen är lite hull på eller ej spelar mindre roll. Nästan hellre ett tunt lager fett runt. (fast  på mig själv vil jag inte ha något alls..såklart ;) )

örstår att de finns de som har svårt att gå upp i vikt och som är födda med väldigt slanka, seniga muskler. Men så är det ju med skönhet. Oftast om man äter näringsriktig mat och rör sig någorlunda så får man en hälsosam kropp med välmående muskler. Sen anman vara frisk och inte ha den kroppen - vara smal eller fet - men ett ideal är något som inte alla når upp till.

Lyckligtvis finns det många som inte tycker att de allmänna idealet är det vackraste i deras ögon. Och de allra flesta tänker nog inte jättemycket på just vikten heller, om den inte är extrem.

För de med extrem vikt får jag bara säga; Sorry. Det är så klart inte lätt att få allt rätt, men det är ju så det är. Det finns de som tycker om dig också, antinen för den du är eller/och för att de gillar din figur sm den är, men kroppens utseende är inte det viktigaste.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

OttoIsTheShit
0

själv föredrar jag kurvigt men är rätt trött på att man ska klanka ner på olika kroppsformer. alla är vackra på sitt sätt (säger jag med världens sämsta sjförtroende haha). jag har kurvor (för mkt enligt mig själv) och jag klagar på dom rätt ofta men kan säga att en tjej med liknande kropp är hur vacker som helst ;P men sen finns det sjukt vackra kvinnor som är smala.

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

brusida
0

Tycker alla kroppar är fina på sitt vis! Finns något vacker med just den kropp du/man har :) Så välja en sida är så svårt! 

Huvudsaken är att man mår bra och trivs i sin kropp :) men jag tycker dom som är högst upp skulle ha lite mer kött på benen men det är inget fel på några av kropparna på bilden! :)

Gillar naturliga kroppar med kurvur bäst :) sen är det svårt och säga vad som är natruligt dock. men naturlgit smalt är fint med kurvor. eller en kropp på den nedersta bilden med kurvor är också fint! :)

Vart kanske lite krånlig text.. men hoppas att man förstår ändå! ^^

vaanjja
0

Jag tycker att alla är vackra. Men hade det varit två bilder på mig och den ena var som dom ovan, och den andra var som jag verkligen ser ut, hade jag sagt att den "riktiga" var vidrig och den övre var jättefin och helt perfekt. Jag bryr mig inte om andras kroppar, fokuserar bara på mig egen. (jag jämför mig med andra, men jag tittar inte på någon stor och tycker åh var tjock hon var så vill jag aldrig se ut, jag tänker mer varför kan itne jag vara så nöjd med mig själv som hon verkar vara)

JustMySelf
1

Hade föredragit något mitt emellan dom, men jag tycker VS-modellerna är snyggast. Jag vet inte vad det beror på, har bara alltid tyckt att det är väldigt fint att vara lång och smal.

C4NCERiNHALE
1

Tycker mest om kurvor!

Samhället är väldigt sjukt tycker jag. Medier målar upp en bild på kroppsideal. Titta bara på tv-reklamerna. Gina tricot, de har bara smala modeller i sina reklamer. Cubus, Kappahl, H&M, you name it! Jag tycker detta är en skam! Just därför, tror jag att kurviga tjejer och män (INTE ALLA!!!) har dåligt självförtroende.

† Min portfolio: http://ebphotography.portfoliobox.me/ †

[wonderchild]
0

#1 Riktigs män föredrar kurvor? (ungefär) Vad menas med det ? Ganska kul, det värkar som att du tror att du håller alla "riktiga" mäns talan. Vad menas med en riktig man och finns det något mer kreterie som man måste uppfylla för att bli en riktig man? Välj dina ord med omsorg.

[Tilde]
2

#18 Å andra sidan blir ju människan tjockare och tjockare i genomsnitt, så idealen nu är väl de samma som på 60-talet, trots att människan i genomsnitt inte alls ser likadan ut. Med det menar jag alltså att modellerna är smala som de har varit länge (och som var normalt för några decennier sen), men genomsnittsmänniskan ser annorlunda ut och reagerar därför starkt på smala modeller. Såklart finns det modeller som är extremt underviktiga, men många är bara helt enkelt smala.

#19 Det var en översättning av vad som står på bilden :)

[wonderchild]
1

#20 Hhahaha vilke tur, blev lite uprörd eftersom jag själv är smal hah :) Så kan det gå ;)

[cookies]
3

För mig spelar det ingen roll så långe tjejen är sig själv OCH att HON INTE vill vara ett sklett eller allmänt supersmal! Insidan gör verkligen utsidan för mig! :)

Emshify
3

Jag tycker att det mesta kan vara snyggt om man bär upp det på ett bra sätt! :) Och för att man ska kunna göra det krävs det ju att man är nöjd och stolt över vem man är och hur man ser ut. Som det redan har skrivits tycker jag inte att man ska klanka ner på någon som helst kroppstyp utan se det fina i dem alla. Därmed inte sagt att man behöver gilla alla kroppstyper och utseenden, för alla tycker olika. Haha, det där lät sjukt klyschigt och heligt… x) Men det är trots allt så jag tycker. Och tänk vad tur att folk faktiskt gillar olika utseenden! Om alla killar bara skulle gilla tjejer som är 170 cm långa vore jag ju totalkörd, eftersom jag är 186-187 cm… Nu kanske jag har en chans att hitta en pojkvän ändå. ;)

[cookies]
1

#23 Klart du har! Du måste bara hitta rätt kille! :D

Emshify
2

#24 Jamen precis. :) Förr eller senare hittar jag honom nog. :)

Cazzos
0

Jag skulle definitivt välja att vara "superskinny" eller hur jag nu ska kalla det, än "curvy".
Men olika kroppsformer passar olika kroppar och alla är unika och vackra på sitt sätt. Glad

gaabriellaaa
0

Har inte orkat kolla om någon annan skrivit det, men bilden betyder typ "bara hundar leker med ben, riktiga män vill ha kurvor."
Och jag håller helt med #26, jag skulle välja "skinny" framför "curvy" Glad

Cazzos
1

Jag vill bara påpeka att jag hellre väljer skinny på MIG SJÄLV, hur alla andra ser ut är inte mitt problem :)