Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 1700 ggr
Wand
0

Bristningsgränsen är nådd, nu vill jag dö

Det känns bara så infernaliskt jobbigt just nu, allt. 

Flytten hem till min faster blev min vändpunkt och jag trodde att livet skulle börja klara upp sig en aning. Äntligen. Sedan kom beskedet från försäkringskassan som en knytnäve rakt i ansiktet. Pga min flytt så får jag inte längre underhållsstöd och då förlorar jag alltså 700 kronor i månaden.

Den enda inkomstkälla jag har just nu är mina 1050 kronor i studiebidrag. Räkningar för telefon och avbetalning av kamera ligger på sammanlagt nästan 900 kronor i månaden.

Utöver det så har jag också 500 kronor i månaden som jag ska betala i 3 månader till efter ett lån av en bekant.

Hittills ligger jag alltså 350 kronor över min inkomst.

Jag ska också betala min mat själv, vilket blir några hundra till. 

Med andra ord så skulle jag behöva runt 2000 kronor för att kunna ha ett fint liv just nu - jag har 1050 kronor. Mina "måsten" ligger på 1400 kronor och löser det sig inte så blir det kronofogden, det enda jag haft som mål i hela mitt liv att ALDRIG beblandas med.

Dessutom går frikortet på apoteket ut nu i oktober så jag kan inte hämta ut fler mediciner utan att behöva betala. Jag äter 150mg sertralin och 72mg concerta, en burk concerta räcker för mig i 15 dagar och en sådan burk kostar 700 kronor. Med andra ord så måste jag ha 2200 kronor på kontot nästa gång jag ska hämta ut mediciner för att komma upp till frikortet igen då jag behöver så mycket mediciner som kostar så mycket pengar. 

Mina föräldrar är fattiga som kyrkråttor och vår relation är på bristningsgränsen, jag vill helst inte ha med dem att göra över huvudtaget. De vill för övrigt inte ge mig ett enda öre heller, oavsett om de har råd eller ej.

Jag har ansökt om bostadsbidrag som sista utväg till att kunna rädda tillvaron, men det känns inte hoppfullt då man enligt försäkringskassan inte är berättigad till bostadsbidrag som inneboende utan egna barn. 

Vad i hela jävla helvete ska jag ta mig till, egentligen?

Jag KAN inte flytta hem till pappa eller mamma igen, det kan jag inte. I sommar har jag genomfört 6 självmordsförsök och jag har mått så psykiskt dåligt hemma i flera år att bara tanken på att ens åka och hälsa på får mig att vilja kräkas. Då är jag dessutom emetofobiker…

Jag är sjukskriven 50% från skolan för att jag är så psykiskt instabil att jag inte kan plugga på heltid, så mitt sista gymnasieår lär utökas minst en termin efter studenten.

Jag kan inte jobba då jag varken har tid eller ork till ett deltidsjobb.

Det känns allt annat än bra nu. Fan. Mitt jävla liv, jag som faktiskt började rycka upp mig ett tag. 

Fan. Fan. Fan. 

Som kroniskt depressiv är inte detta så skönt för psyket kan jag lova.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Tina-A
0

Vilken knivig situation du hamnat i!

Det som finns som alternativ är ju att föräldrarna, eller någon annan, hjälper dig ekonomiskt. Eller fogden. Eller jobb. Vill man ha pengar på egen hand måste man ju jobba, men det finns mindre krävande jobb!

T.ex. bloggdesign. Jag såg att du hade det på din blogg och en sak du kan göra är ju att SATSA. Sprid ordet, kommentera 100 bloggar om att du har extrapris just nu gör designer för en billig peng, typ 100kr. Om 10st nappar blir det 1000kr. Sprid ordet och satsa.

Ett annat ÄNNU mindre krävande jobb är hundvakt. Nu går du ju delvis i skolan men alla de dagar du inte gör det skulle du kunna vara hundvakt. Hundarna behöver i regel bara sällskap och ca 2 promenader, en lite kortare och en lite längre. Du kan surfa, äta, sova, bajsa eller vad som helst bara du masar dig ut på 2 promenader. Som hundvakt tar man oftast 100kr om dagen. Det betyder att om du har låt oss säga 2 små hundar (små för att de ska få plats så kanske faster blir gladare) blir det 200kr om dagen. 10 dagars hundvaktande ger 2000. Får du tag på 3 små hundar blir det 3000 på 10 dagar.

Det tycker jag verkligen du ska prova på om du får för din faster. Du skulle kunna ta emot en hund vars ägare ska resa bort någon vecka, för dessa hundar brukar i regel kunna vara ensamma så då kan du gå i skolan som vanligt när du gör det. Då bor hunden hos dig en vecka och du får 700 för att ha levt precis som vanligt en vecka.

Lycka till!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Fridaaaa
0

#1 Hon skriver ju att hon inte har bra relation till sina föräldrar osv.
Så blir nog inte lätt då.

TS: Ska du betala all mat själv under en hel månad? Då går det på mer än några 100-lappar.
Finns säkert småjobb på helger du kan få?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tina-A
0

#2: Nej, jag såg det. Men eftersom hon skriver att hon inte heller kan jobba och inte heller vill gå till fogden är det svårt, så jag bara radade upp hennes alternativ :) Det är ju det som gäller om man vill ha pengar. Be om pengar eller jobba för pengar, men TS verkar inte kunna göra något just nu :/ Men det känns som att om det är rätt typ av jobb, dvs typ om hon kan vara hemma medan hon jobbar och leva i stort sett precis som vanligt medan hon jobbar, borde det kunna funka med ett jobb ändå!

Wand
0

#1 Mina föräldrar betalar ingenting och kommer inte heller att göra, då jag flyttade hemifrån så frågade jag om jag kunde få 200 för att köpa mat och svaret blev "ska du ha maten serverad så får du bo hemma, jag tänker inte betala för extra mat åt dig". Hahaha. 

Jag har inte psykiskt mående för hundpassning eller "beställningar", har en papillonkille som min fasters pojkvän äger som är här hos mig ibland för att det är bra "healing" för min själ, men det är inte ofta jag orkar det och att ha en hund att ta hand om varje dag är inte något som jag klarar av.

#2 Nä, för mig räcker 600-700, men jag äter inte "riktig" mat då. Oftast orkar jag inte göra något annat än att ta en macka eller några riskakor. Cool Sedan blir jag ofta bjuden på mat hemma hos Anna och Sten (faster + hennes pojkvän) också så det är inte _alla_ dagar, men många, som jag ska äta själv på. 

Jag har sökt många jobb men enbart fått nekat, sedan är det inte många jobb jag för tillfället skulle klara av.

Tina-A
0

#4: Vilka jobb skulle du för tillfället kunna klara av då?

Wand
0

#5 Min far jobbar med att bygga instrument och på somrarna brukar jag få hjälpa till med att klippa till plektrum och göra fästen till dessa, det är ett väldigt skönt jobb då man kan pyssla med det samtidigt som man sitter hemma i soffan. Då får man utlopp för sin ADD samtidigt som man jobbar och tar det lugnt. 

Hantverk, dvs.

Sedan har jag velat jobba med djur på något vis, assistent till veterinär, djurskötare, etc, men det kräver utbildningar som jag inte har. Djuraffär är något som skulle passa mig ypperligt då det oftast är lugnare på djuraffärer än vanliga affärer samtidigt som jag får göra något som jag tycker om - ta hand om djur och djurtillbehör.

Men jag har sökt heltids- och deltidsjobb på 15 olika djuraffärer i mitt län och angränsande län så det är också rätt bortblåst.

Utöver det så finns det inte mycket jag kan just för att jag har problem med att arbeta med människor. Att jobba på café, McDonald's, i kassa eller liknande är inte ens något jag skulle kunna fundera på.

Tina-A
0

#6: Det låter som jättemånga roliga saker ju! Men en sak förstår jag faktiskt inte, förlåt om jag verkar trångsynt - men hur kan heltid på en djuraffär vara mindre påfrestande än att sitta hemma och göra vad man vill samtidigt som man har en hund som ligger och sover bredvid en på golvet som man får betalt för? Hundvakt måste vara världens lättaste jobb då man går hemma precis som vanligt, bara att en hund ligger där och sover någonstans som man går ut med en sväng. Man är ensam, får göra vad man vill, bestämmer själv precis hur mycket man vill jobba, vilka dagar, vilka tider.. Full kontroll! Du borde verkligen överväga det, det är jättelätt att få jobb som hundvakt. Om du skulle klara det, jag tror som sagt inte jag förstod varför inte det jobbet skulle vara perfekt för dig..

De i djuraffär vill säkert också att du har någon form av utbildning, det brukar oftast vara så. Kunderna som kommer in brukar ju ha rätt detaljerade frågor kring väldigt många olika typer av djur!

Hantverk lät förresten jätteroligt, hoppas du kan syssla med något sånt!

Michaela-N
0

Vilken jobbig sits, hemskt Rynkar på näsan

#4 Vad har hänt med Gaia? Obestämd

Wand
0

#7 Jag sökte fulltidsjobb medan jag funderade på att hoppa av skolan, det var innan jag sjukskrev mig. Just nu så skulle jag aldrig kunna överväga ett fulltidsjobb, tror inte ens att jag skulle klara av det om jag så fick 30K rent i månaden, då skulle jag få välja mellan att ha massor av pengar och riskera att ta livet av mig eller att vara fattig. Då blir valet enkelt… 

Själv tycker jag inte att hundpassning är riktigt så lätt som du får det att låta. Jag ser hundpassning som något underbart och tycker att det är hur kul som helst att passa hundar och djur - men en hund som jag får ha när jag känner att jag orkar är alldeles tillräckligt då det är mycket mer än bara två promenader att ha hand om en hund.

#8 Min mor hotade med att avliva henne då jag bodde hemma så jag fick omplacera henne.

Tina-A
0

#9: Jo, det förstås. Jag har själv en hund på 4 år, haft honom sen han var 8 veckor, och det är massor med ansvar att ha hand om en hund. Men det är inte alls samma sak som att vara hundvakt! Jag har både haft hundvakt och varit hundvakt själv och det går inte att jämföra med att ha egen hund tycker jag. Då kommer eller hämtar man hunden en tid på morgonen som man kommit överrens om, man rastar hunden, sen kan man sova några timmar, äta, duscha, sitta vid datorn, göra vad som helst. Sen går man ut igen och sen kan man sova en gång till och sen ska hunden lämnas tillbaka eller bli hämtad. Hundägarna som letar hundvakt gör det oftast för att hunden behöver sällskap och inte klarar av att vara ensam, det viktigaste är alltså att man är i närheten av hunden egentligen.
Men jag hör att du inte är så intresserad och det är tråkigt. Ett jobb man nästan kan sova sig igenom som ändå genererar pengar är jättebra och en jättebra start i letandet på ett 'riktigt' jobb. Lycka till hur du än väljer att göra!

Henrika85
0

Det kanske inte är något lockande alternativ, men har du sökt soc bidrag? Jag ser att du är 18 år, alltså juridiskt en vuxen människa, och att du skulle klara dig med en inkomst på 1050 kr är ju varken möjligt eller värdigt. :/ Dessutom så är det heller inte din fasters skyldighet att försörja dig, även om du inte betalar hyra, så egentligen bör du ses som en hyresgäst med andrahandskontrakt på ett rum.

Jag vill bara säga att jag verkligen lider med dig. Det är ett h*lvete när pengarna inte räcker till, och risken att hamna hos Kronofogden är ju inte direkt nåt som hjälper. :(

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus