mens
Jag undrar bara, finns det folk som aldrig har fått sin mens? Kan dom inte få barn då? Om man typ har slagit i där typ ramlat på något, kan det hända att man inte kan få barn när man blir stor då? Får alla sin mens? När får man det som senast?
:)
Jag tror inte att du inte kommer få din mens för att du ramlat och stött dig "där nere". Då ska det ju hänt nåt allvarligt. Det ska du nog inte oroa dig över
Mensen kan ju komma i väldigt olika ålder. Jag vet en som var 10 år, och en annan hann fylla 17 innan mensen började
Okej, men altså vi behövde åka till sjukhus efter det o jag fick typ en tablett då… Men det var när jag var liten
Men om man har fått sin mens, är det säkert att man kan få barn då?
Om du är orolig tycker jag du ska fråga på ungdomsmottagningen.
Jag vet ju inte vad som hände när du var liten, men dina föräldrar måste ju fått information då ni var på sjukhus. Fråga din mamma
Jag tror inte jag vågar fråga min mamma :/
Men om man får sin mens, är det säkert att man kan få barn sen då?
Nej det är inte helt säkert att alla som har mens kan få barn, men dom flesta. Men jag tycker du ska gå och träffa nån barnmorska eller läkare så dom kan titta i dina journaler vad som hände när du var liten.
Din mamma kommer förmodligen inte tycka det är konstigt om du frågar henne.
Vad är journaler? :)
En journal är nånting som alla får om man är på sjukhus. Där skriver läkarna in allt som hänt, om man har nån sjukdom, eller äter nån medicin eller blivit opererad. Om du varit med om en olycka och besökt sjukhus så skriver dom det i din journal. Och då kan läkaren gå in och läsa där
okej, men vad ska läkarna göra i sådana fall?
Men hur menar du?
Jag vet ju inte vad du varit med om och jag är inte läkare el barnmorska så jag vet inte vad dom ska göra.
Förmodligen behöver dom ju inte göra nånting alls. det är säkert inget fel med din mens och du kan säkert få barn men Du måste ju gå till ungdomsmottagningen för att få veta säkert om du är orolig
Okej, tack för din hjälp! :)
Alla som har mens kan inte få barn. Många har väldigt svårt att få barn, både kvinnor och män. Ibland kan kvinnan få barn men så visar det sig att mannen hon är med kanske är steril, eller tvärt om. Då blir det knivigt :/ Ibland har båda svårt och man kanske väljer att adoptera istället.
Jag har aldrig hört talas om någon tjej som inte fått mens, men det kan komma i olika åldrar! Så vänta så ska du se att den kommer :) Den kan också komma vid 17-18 år, men har du inte fått den efter det borde du boka tid hos en gynekolog så han/hon kan kolla att allt är okej!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Om man är väldigt överviktig eller personer med anorexia kan få väldigt svårt att få barn..
Min syster hade en klasskompis som aldrig fick sin mens, under undersökning upptäckte de att hon var född utan livmoder men med äggstockar så ja det finns de som inte får någon mens och har man ingen livmoder kan man inte föda barn heller. Detta är dock något som är väldigt ovanligt för de allra flesta kommer mensen innan de hunnit sluta i åk 9.
Okej, men jag går bara i 7:an nu, har precis börjat… jag var bara lite orolig för att jag ramlade på en stång och slog i där nere och jag tror att jag började blöda lite :3 Sen fick jag typ någon slags tablett där. Vad tror ni?
Det är värkligen jättesnällt att ni skriver vad ni vet! :)
#16: Tror inte det är någon fara! Att man inte kan få barn sitter oftast redan 'inprogramerat' i kroppen, att man t.e inte har ägglossning, bara dåliga ägg eööer liknande. Sen kan man ju kunna få barn egentligen men för tillfället ha svårt - om man t.ex är överviktig men man kan bli gravid bara man går ner i vikt. Men om du slagit dig borde det inte påverka din framtida ägglossning, det sitter mycket i generna och hormonerna just du producerar.
Okej, :)
Tack så jättemycket! Känns mkt bättre nu! :)
Men vet ni vad det kan bero på man man är/blivit steril?
Den vanligaste orsaken för kvinnlig infertilitet är PCOS, dock är inte alla med PCOS infertlia! PCOS kan jag inte så mycket om men det handlar om en hormonell obalans. Jag vet inte riktigt var man får PCOS ifrån men 5-15% av alla kvinnor har det. Det gör det svårt att få barn och som sagt, vissa är infertila.
Man kan också bli infertil av vissa könssjukdommar, tex klamydia. Så använd kondom!
Okej tack!
Men vet du om man kan ha blivit steril av att man ramlat på något/ slagit i något. Där nere?
#21: den risken tror jag är väldigt, väldigt pytteliten! Jag skulle inte oroa mig om jag var du! :-)
Skulle du inte ens vara orolig om det började blöda lite och du fick ta en tablett där? :)
#22: nej det tror jag inte. Gör man abort får man en tablett instoppad (beroende på vilken abort du gör) och man blöder, med det påverkar inte äggstockarna och livmodern som sitter mycket högre upp. Det är där det måste vara problem för att det inte ska funka.. Och om de gjorde något med dig som riskerar att du kan bli infertil måste dom berätta det så här dom inte sagt något när dom undersökte dig eller gav dig tablett behöver du inte vara orolig :-) fast du kan ju inte veta om du har svårt att få barn ändå, men din olycka har nog inte påverkat det utan det är som förut skulle jag tro, om inte läkaren sagt annat :-)
okej, men jag var så liten, kan dom ha sagt det till min mamma tror du?
Killar kan ju bli sterila om dom får en spark mellan benen, kan inte tjejer det då? :)
Killarnas spermier hänger ju i pungen så de är lättskadade, våra ägg ligger ju inne i magen :) Även om man skadar själva underlivet behöver inte livmodern bli påverkad! De kan säkert sagt till dig mamma om det vore något, om du vågar kan du ju fråga henne om de sagt något om det! :)
#27'
Så du är nästan helt säker på att det inte är något? :)