Är detta okej?
Såg en facebook status här om dagen, det var den ena vännen som skrev i den andra vännens '' logg. ''
'' Hörru, hörde att du dog va lungcancern igår din down syndrom unge? Skulle vi gifta oss eller? Hahahahahaha ''
Jag anmälde detta då det som skrivs är så fruktansvärt så det finns inte. I min värld går det verkligen inte att skämta om sådant. Jag vet inte ens om det är okej att jag lägger ut sånt här men jag får väl ta bort inlägget om folk reagerar för starkt.
Jag blir så förbannad att folk verkligen sitter och skojar på sådant, och på facebook?! Vart tog mänskligheten vägen egentligen? Det gör mig både riktigt arg, upprörd ledsen ja massor.. Herregud, noll tolerans på sådant alltså.
Vad tycker ni om det här? Reagerar jag för starkt?
Du reagerar som man borde! Less man blir på sånt här..
Du reagerar rätt, jag hade reagerat på samma sätt. Bara sjukt alltsammans..
#1 & 2: Absolut! Det var min lillebrors vänner också så har tagit ett snack med dom om att det absolut inte tolereras att skriva sådant. Eller över huvudtaget ens säga så om någon annan. Usch..! 
Tycker inte heller det är någonting att skämta om, tyvärr kryllar det av sådana skämt nuförtiden, man skämtar om allvarliga sjukdomar, handikapp o.s.v. Inte okej enligt mig. 
Jag hade med reagerat, för så skriver man inte, inte ens på skämt!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Åh så skönt att jag inte är ensam.
#5: Visst är det så! Man kan få skämta, men en del gränser finns det faktiskt.. 
#6 Ja jag tycker inte man skämtar om andras utseende och om olika sjukdomar osv. Jag stör mig t.ex när folk skriver eller säger "damp" osv, också :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker det är för starkt…
Då kan man ju inte skämta om något som kan skada någon/något.. Sedan vart tog det åt mänskligheten? Jadu, kan dra en LÅNG diskussion om vad jag anser men orkar inte. Iaf så är vi inte på väg dit vi ska..
#7: Det är absolut inte okej att skämta om andras sjukdomar. Man tar ju åt sig 
#8: Usch ja. Skulle också kunna skriva en bok om vart denna värld är på väg, men så mycket ork har ju inte jag 
#9 Haha, jadu
Tror inte vi har samma "mål/visioner/tankar" om världen, men ändå 
Haha, brukar ju vara så 
Yes ;)
#8 Klart man kan skämta om mycket men måste man då skämta om en av de värsta grejorna? Det handlar om att ta hänsyn :) Tror också att mänskligheten överlever utan onödiga skämt om sjukdomar :)
#13 Jotack, hänsyn är något jag verkligen ger! Känner en person som hade downs (han dog nyligen..), en av mina klasskompisar började säga det lite som svärord, först reagerade jag lite starkt, men sen. Han menade ju inget illa? :) Så då blev det mer okej :)
Visst, ibland kan det vara lite överdrivet med skämt om olika saker, det kan jag inte säga nej till ;)
Går lite mot stömmen men tycker inte sådant är så farligt, skämtar om liknande saker daligen och det är inget personligt riktat mot folkgruppen man pratar om. Stör folk sig på tex. någon som skriver så på facebook så är de väldigt enkelt att ta bort den som vän istället.
Man bör vara väldigt försiktig med vad man skriver på FB. När man söker jobb numera anlitas ofta proffsresearchers som kollar upp personerna som vill ha jobbet. Och man kollar ofta både facebook, twitter och Linkedin och de vet hur man gör för att hitta informationen. Är nog få företag som vill anställa nån som talar nedsättande om sjukdomar, funktionsstörningar etc. och det man skriver på nätet finns alltid där, så något man skrivit som ung kan komma och spöka 5-10år senare när man söker ett jobb man verkligen vill ha.
hur kan man skriva någon sånt!?
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
#15: Men det är ändå aldrig okej att skratta åt någon på det viset. Eller?
#17: Undrar samma..
#18 åt någon? Ser ingenstans i din text att de skrivit något som liknar personangrepp? Ingenting som utpeckar eller pikar en viss person?