Min Fysikläxa?
Hej,
Jag håller just på med min Fysikläxa och fattar INGENTING!?
Hur kan 50 ml vatten + 50 ml T-röd bli 97 ml??
Snälla svara så fort ni kan, har läxan till imorgon…
Vadå, vad är frågan?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Har något med att det dunstar att göra antar jag, förstod inte heller riktigt.
#1 Frågan är hur 50 ml vatten + 50 ml T-röd kan bli 97 ml!?
#2 Tack men skulle behöva ett kurrekt svar (förstår om ni inte fattar, för det gör inte jag heller!!)
Något snille som vet SNÄLLA :(
#3 för att T-röden dunstar snabbt i kontakt med vatten. Är inte helt hundra dock..
*dubbelt*
#5 Okej, en bra chansning (tror jag) :D
Någon annan som är hundra?
SNÄLLA :(
Försökte googla men fick inte fram mycket där heller. Men jag är säker på att det är för att T-röden dunstar. Men motivering har jag inte..
Ni har väl böcker att läsa i? :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Okej jag får vell skriva det… :) Men tack!
#9 Har kollat men jag hittar inte ett dugg :(
Har du frågat en klasskompis?
Är frågan verkligen formulerad så?
"hur 50 ml vatten + 50 ml T-röd kan bli 97 ml?"
#12 Men JA! :O
#11 Ja, men dom kunde inte heller :(
Det låter som en jättekonstig fråga eftersom det inte ens är en ordentlig mening, det är inte ens en ordentlig frågan. Läraren har alltså gett dig fråga "hur 50 ml vatten + 50 ml T-röd kan bli 97 ml?" i exakt formulering?
Inget typ om att du blandar vattne och t-röd i bunkar på något sätt?
Jätte, jättekonstig formulering av läraren! Skittaskigt! En sån fråga går ju inte att svara på. Allt jag kan tänka är att t-röd väger ju mindre än vatten men då handlar det ju inte om 97ml utan om 97g.
Annars så dunstar t-röd vid lägre temperatur än vatten så om vattnet är väldigt varmt kommer lite av t-röden dunsta innan vattnet. Men frågan säger ju ingenting om att dom blandas ens utan är bara ett ofullständigt påstående så man kan ju omöjlig veta om det ska blandas eller hur det ska blandas. Riktigt elak lärare som bara ger er en mening sådär!
För alltså. 50 ml + 50 ml = 100ml. Alltid. Spelar ingen roll om det är vatten eller mjölk eller sprit eller vad som helst. 50ml + 50ml = 100ml. Får man 97 måste det vara några särskilda omständigheter men eftersom läraren inte gett er några kan ni ju inte lista ut det. Så lärarens påstående, om man bara utgår från det och inte har någon bakgrund, är därför felaktigt.
#14 Hehe :D Jag tycker han är bra, men det kan vara så att jag har skrivit fel… Men jag fattar inte vad som är taskigt av han? :)
#16: Det är väl taskigt att ge en kort mening som läxa? :P Svaret är ju att det blir 100ml, inte 97ml. Kanske 97g, men absolut 100ml. Om vattnet är varmt och skulle få t-röden att dunsta borde det ju framkomma i uppgiften att de ska blandas på något sätt och att de eventuellt kan komma att påverka varandra..? Vattnet och t-röd blandas och löser sig i varandra och mililiter försvinner inte bara sådär om det inte framgår i uppgiften eller?
50ml+50ml=100ml, spelar ingen roll att det är vatten eller t-röd!
Vet du om de ska blandas på något sätt? Eller finns det verkligen inget mer i frågan? Ska de blandas och t.ex hällas i en bunke (fast det står ju inte i uppgiften…) så skulle det ju ev. kunna vara hål i bunken så 3 ml rinner ut ;)
Jag tycker inte den läraren verkar så bra? Konstig uppgift som inte ens finns i boken/böckerna?
Eller är det en kuggfråga av han?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#17 Han visade oss när han hällde upp och då blev del 97 ml :)
#19: Och vad står det i böckerna om det här? Då måste det ju stå om en eventuellt kemisk reaktion.
Det är ju sprit i t-röd därför blir det inte 100 ml. Tror jag :O
har läst om det där för vi har haft samma uppgift, läraren visade sen skulle vi få klura ut svaret hemma.
Men kan kolla om jag hittar det :)
http://school.chem.umu.se/Experiment/P90
Hitta en sida om att blanda vätskor och där står det just om t-röd och vatten :)
#22: Jasså det är så det funkar! :) De löser sig alltså förbannat bra helt enkelt ;) Hade jag ingen aning om!
Det är ju sprit i men om det är därför vet jag inte men jag vet att hembränt löses upp i vatten. ^^
Men annas så står det på sidan där ^^
Är inte helt säker ifall om det är pga spriten men tror det :P
#21 Heheh, tack! Jag tror det var pågrund av spriten men hängde inte riktigt med på genomgången vi hade idag :D
Men tack så mycket för er hjälp alla!!
Hehe hoppas det gick bra! ^^
Varsågod!
^^