Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 2858 ggr
Anonym
Anonym
0

Är detta farligt?

Hej! 
Jag är en tjej, som snart fyller 16år.
Jag undrar om detta är farligt:

Jag har, sedan några månader tillbaka, slutat äta regelbundet.

Jag äter knappt någonting, och såhär kan en dag se ut för mig:
Frukost: Ingeting
Mellanmål: Ingenting
Lunch: Ingenting
Mellanmål: Glass
Kvällsmat: 1 potatis, en liten köttbit och sås.
Mellanmål: Glass, eller någon annan form av sötsaker.

Jag är aldrig hungrig, och det kvittar ifall jag inte ätit någonting på 2 dygn, jag är ändå inte hungrig, vilket man borde vara.
När jag väll äter, så äter jag inte alls mycket för att jag blir så mätt..

Jag tycker inte att jag är tjock, eller något sånt, så det är inte så att jag strävar efter att gå ner i vikt. Fast det skulle dock inte göra någonting ifall jag blev ännu smalare, enligt mig själv.

Mina kompisar säger att jag har blivit smalare, men det tycker dock inte jag. 

Är detta farligt?

Anonym
Anonym
0

Glömde skriva att jag är runt 168cm lång och väger 48kg.

Gaiezza
13

Det låter inte så bra. Tvinga i dig mat.

Jag hade detsamma och vill du veta mitt resultat? Jag ssåg äckligt smal ut tillslut.

Så ät, ät och ät :)

Bacon, svaret är bacon. 

Anonym
Anonym
0

#2: Okej.. jag är dock så kräsen och skolans mat kan jag verkligen inte äta..

Mitralis
6

Det är inte bara farligt. Det är Mycket farligt. Du kan få hjärtsvikt och/eller bli steril.
Mitt råd till dej är att söka hjälp hos skolsköterskan eller dietist på vårdcentralen. Det kan gå ett tag att göra som du gör, men tillslut så slår kroppen ifrån och då blir det otroligt farligt.

/Mitralis Tant 34 år

Gaiezza
7

Tvinga dig själv. Det är jätte viktigt eftersom du är såpass ung.

Jag är tex 181 lång, 14 år och väger nu 51 och "ska" väga 68. Det ser inte så fint ut.

Bacon, svaret är bacon. 

[fuzzygirl21]
6

Om du fortsätter så som du gör nu kan det sluta med att du får aneroxia . Jag åt knappt heller för nått år sen sen så blev jag smalare och smalare så gick jag till doktern så sa han att jag får aneroxia om jag fortsätter att inte äta så mycket . Och nu är jag 21 år och väger 64 kg oh är 180 lång men är fortfarande undernärd  . Ja räknade ut ditt bmi på nätet och normalt är mellan 19-20 , Och du låg på 17 vilket är att du är undernärd

Mitralis
0

En del av alla risker med undernäring Saxat från Wikipedia.

kognitiv påverkan och beteendepåverkan: yrsel, svimningsattacker, irritation och emotionell instabilitet, depression, sömnstörningar (svårigheter att somna eller överdrivet sömnbehov), trötthet, tröghet och långsamma, försiktiga kroppsrörelser, oförmåga att känna hunger, mättnad och törst, ständig hunger och törst, dim- och/eller dubbelsyn, frusenhet, skakningar, fysisk och psykisk svaghet.

Anonym
Anonym
0

Tack för era svar. Jag blir lite rädd nu.. men det kanske är bra för då kanske jag kan tvinga mig själv att äta, om jag tänker på konskvenserna som blir om jag inte äter..

#7: Jag känner mycket yrsel, och får varje dag en känsla av att jag ska svimma och det sloknar för ögonen i några sekunder, har också väääldigt svårt att sova (somnar aldrig före 02:00..  och mer.

[fuzzygirl21]
9

Men gå till läkaren och berätta om dina problem så lägger dom upp en kost lista som du ska följa en viss tid

Mitralis
3

Inte för att vara elak, men det låter bra att du är rädd. För det här är inte att leka med.
Försök att äta mer näringsriktig mat på lite mer regelbunda tider så ska du säkert se att matlusten kommer tillbaka. Ta med dej matiga smörgåsar eller matiga sallader till skolan och ät på lunchen, om du inte gillar skolmaten.

Jag tror säkert att det löser sig och att det kommer att gå bra för dej Glad

[MiniPim]
8

Ät.

Fridaaaa
3

Självklart är det farligt.
Du förstör din kropp långsamt, du kommer att få många olika slags hälsosamma problem, du kommer få problem att koncentrera dig osv.

Äta måste man. Men man behöver inte bli tjock för att man äter. Man ska äta bra mat och regelbunden (3-5 måltider/dag) för att må bra och sedan röra på sig :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cazzos
10

Det är inte så lätt att säga åt en person med ätsvårigheter att börja äta. Det verkar vara väldigt svårt för TS. Hur åt du förut? Är det någonting i din omgivning för några månader sen som fick dina ätvanor att förändras? Hände det över en dag eller gradvis?

Mitralis
3

#13 Det har du rätt i. Bra frågor du ställer.

[Tilde]
2

Jag är ungefär lika lång som du och väger typ lika mycket. Men jag ÄTER. Jag älskar att äta! Äter frukost, lunch, mellis (ofta) och middag, gärna efterrätt också :) Har du inga hungerkänslor borde du uppsöka läkare, för det är inte normalt. Är det fysiskt att du inte är hungrig eller psykiskt? Det är viktigt att du pratar med någon kunnig!

fanniiiiie
2

Jag är lika lång som du, och väger väll kanske 57-60kg. Jag älskar mat dock, kan äta dygnet runt typ haha.. Men är inte överviktig heller, även om jag verkligen äter som en galning! Jag är smal. Har svårt att gå upp i vikt. Tränar aldrig någonsin heller.
Jag tycker att 48kg låter väldigt lite faktiskt.. 
Och det är aldrig bra att inte äta.. Hoppas det fixar sig!

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

Fridaaaa
0

#13 Nej det krävs mycket från personen i fråga med, för att det ska bli bra. Och trogligtvis hjälp från någon utbildad.

Jag är 165 cm lång och väger 68, ska ner till 60 kg.
Men jag bör itne väga under 52 kg, för då är jag underviktig.

[Tilde]
1

Lite OT, men jag måste bara säga att allt det här med undervikt och övervikt varierar mycket från person till person. Jag väger 49 kg (sist jag vägde mig), är nästan 170cm lång och jag äter alltså som jag ska. Jag är bara naturligt smal… Fast jag tycker inte jag är SMAL, utan jag ser normalt smal ut. Jag har ju både bröst och rumpa! Fick frågan en gång om jag äter och då tog jag riktigt illa upp. Tyst

Fridaaaa
2

#18 Ja det kan skilja men det finns riktlinjer.
Sedan är det skillnad om man är det naturligt eller medvetet och om man tränar eller inte

fanniiiiie
0

#18 Ja det har du faktiskt rätt i! Jag har själv blivit mobbad och kallad "anorexia-barn" och skolsköterskor (som var idioter) fick för sig att jag inte fick nå mat hemma när jag var yngre, för att jag var så lång och vägde så lite. Fast jag självklart fick mat hemma, alltid! Nu väger jag dock lite mer, men ser ändå väääldigt smal ut, enligt folk iaf. Sen vad jag själv tycker är ju en helt annan sak hehe.. Oskyldig Så de beror ju helt på från person till person. Det håller jag med om Glad

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se