Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 1769 ggr
[littlecat]1
0

Leva ett hemligt liv

Ibland känns det som att jag lever ett hemligt liv. Ingen i klassen vet egentligen så jätte mycket om mig. Min familj vet inte heller allt om mig.

Förra året så började jag gå ner i vikt. Gick ner 14 kg, och folk märkte att jag gick ner i vikt och påpekade det, att jag hade blivit smal, men inget mer än så.

Jag började skolka, vara borta från skolan jätte mycket och nu i efterhand har jag hört att folk från skolan sa "hon är väl "sjuk" som vanligt" när jag var borta. Eller när klassen skulle göra något och jag inte "kunde" så sa dom "hon har väl inte så mycket att göra"…

Men grejen är den, jag utvecklade en ätstörning, bulimi under den tiden, och det tog så mycket tid att jag inte orkade göra någonting längre, jag stannade hemma från skolan för att jag inte hade någon ork till någonting.

Just nu mår jag ganska bra, har slutat att hetsäta och att spy, men tankarna kommer ibland som jag måste försöka tackla bort.

Ingen vet det här om mig, förutom min allra bästa barndomsvän. Men ingen annan vet. Borde jag ens säga någonting till mina föräldrar eller ska jag bara låta det vara och låtsas som om det inte har hänt?

Jag vill ju inte göra dom oroliga, eftersom jag bara kommer hem på helger (går på ett gymnasium i en annan stad), dom vet ju inte vad jag gör när jag är här…

[littlecat]1
0

Kan ju tillägga att jag vill gå ner i vikt igen. Vilket inte alls är smart, för att det kan vara lätt att falla tillbaka. Men jag inbillar mig själv att jag är starkare nu… Jag vet verkligen inte vad jag ska göra.

OlgaMaria
0

Du borde väl inget alls över huvud taget, men eftersom du känner det som att du lever, eller levt, ett hemligt liv kan du kanske må bra av att berätta det för dina föräldrar och dina närmsta vänner. Annars kan det kännas som en tung hemlighet kanske resten av ditt liv. Skönt att höra att du mår bättre nu och har kommit ifrån bulimin! Fortsätt så! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
0

Behöver du gå ner i vikt eller vill du bara det?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[littlecat]1
0

#2 & 3 Tack för svar :) Jag får se, kanske väntar ett tag till, och sen får jag se om det känns som att jag ska berätta något.

Är normalviktig nu, men skulle vilja gå ner 5 kg ungefär, kommer fortfarande vara normalviktig då.

tonfisken
0

Jag tycker absolut inte du ska försöka gå ner mer i vikt om du är normalviktig. Jag vet hur lätt det är att det går för långt. Först vill man gå ner 5 kg, sen bara 2 till, sen 1 kg till osv

Jag har ingen egen erfarenhet men min syster höll på så, och kunde inte alls sluta efter dom första 5 kilona

Var nöjd med din kropp som den är!