Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 3075 ggr
CupcakeGod
25

5 åringar och iPads? OMFG!!!

Så. Så det gör mig riktigt upprörd. Vart är Sverige på väg? I mean, varför ska 6 åringar få iPads medan vi får skitdatorer som knappt fungerar? Så ska det inte vara.

Förskoleklasselever (heter det så?) ska fan leka med dockor, lego och vara ute så mycket som möjligt. Visst, det sägs att barn lär sig snabbt men barn vill ju vara barn. Nu kommer de sitta med sina iPads och nörda spel. Nä! Så får det inte vara. På min skola får man inte ens använda sina mobiler…

Herregud! När jag var 6 och gick i förskolan så fick jag rita och leka med leksaker. Jag som slutade samla på Pokemon-kort när jag var 13…

[MikeW]
5

Det är sant, det suger!

Och det kommer bara bli värre & värre hela tiden. Jag tycker att vi människor har för mycket teknologi. Om typ 40 - 60 år så kommer vi säkert ha typ saker i hjärnan som gör att vi bara behöver tänka på att öppna en dörr så gör den det. (t.ex.)

vi kommer fan bli jävla robottar, och det kommer säkert bli skit svårt att få jobb, dom vuxna nu, när dom var barn så var det inte svårt att få jobb. För oss är det svårt, och tänk då på barnen i framtiden, det kommer ju fan vara omöjligt!

Asså jag blir så förbannad på oss människor! Vi behöver fan inte all denna teknologi! det räcker med vad vi har, och vi behöver inte hugga ner träd och förstöra jorden med gifter och vi dumpar skit i haven och använder giftiga saker i bilen som förstör planeten, jävla fittor är dom (dom som bestämmer) Jag menar, hur svårt är det att ge oss elbilar istället? För dom är det skit svårt för det betyder att det blir billigare för oss så dom inte får lika mycket pengar!

Dom bryr sig inte ett fucking piss om andra människor, allt dom bryr sig om är pengar och dom bryr sig inte om jorden går under eller människor!

Vafan vi behöver inte den här skiten, tänk på dom människorna i sten åldern! dom hade ingen teknologi och dom klarade sig fint!

Fast helt serriöst räcker inte det vad vi redan har?

Varför måste vi leva på pengar? En bit papper gör dig inte riktigt lycklig. Inte mig iallafall! Jag vill inte leva i en värld som bara är full av teknologi och där pengar är det viktigaste i livet!

Quenzi
2

Ja, jag håller med… Så fel att så små barn får egna ipads och iPhones, det kommer bara sluta med att alla blir beroende och sitter vid dom hela tiden och tillslut blir dom överiktiga. På vår skola har vi inte ens egna datorer, vi är över 300 elever som tillsammans får dela på 15 datorer eller något sånt. Är iallafall glad att jag växte upp med barbies och pokémons och allt var det var. Flört

PJUM

Cochon
1

Håller med, tycker det är riktigt obehagligt att se småbarn sitta och underhålla sig med en iPhone. Det finns så mycket annat att göra, som dessutom är så mycket roligare!

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[Tilde]
5

Jag tycker det är riktigt sorligt. Jag blev ganska chockad när mina småkusiner (de var väl 9-10 år gamla då) kom till släktträffen med iPhone och massa liknande. De satt och spelade spel på sina mobiler istället för att leka med leksaker och varandra.

Snacka om att den generationen (det är ju egentligen vår generation, så let's say den årgången) kommer att bli feta, sjuka och ha extremt dålig fantasi. Jordens undergång, kanske? Tungan ute

Cochon
6

Jordens undergång? - Man kommer väl kunna ladda ner en app så man kan flyga till månen i så fall.

Flört

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

[Tilde]
4

#5 Haha ja, fast om ingen har någon fantasi så kan ingen uppfinna en sån app. Tungan ute

Cochon
1

#6 Sant, fast när det gäller appar tycker jag att det finns ganska bra med fantasi. ;-P

Fridaaaa
2

Jag har jobbat på en förskola där barn med speciella behov använda just iPads och det hjälpte dom verkligen jättemycket!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
1

#0 Förskola = dagis.
När man är 6 år börjar man i förskoleklass = "nollan" men det är inte samma sak som förskola :)

[EllenAlicia]
1

vi ska få ipads och macbooks i våran skola :)

internationella engelska skolan karlstad :D

oh-la
4

varför är det så sorgligt att barn lär sig teknologi tidigt? det innebär ju inte att får mindre fantasi för det. du kan både skriva dikter, rita och arbeta med foton i din daor, vilket är kreativt och utvecklande. spel är otroligt socialt och hjälper dig med bland annat språk. mitt fadderbarn är tre år, och har iofs ingen egen daor, men han hanterar nästan en touch screen bättre än mig, det hindrar inte honom från att vara ute och leka i sandlådan och med kompisar ändå.

teknik är framtiden, och att barn lär sig hantera detta tror jag är jätteviktigt! pepper och penna i all ära, men jag kan ju säga att jag nog inte skrivit ett papper för hand på länge, ens när jag gick i skolan. i jobbvärlden är god datavana nästan ett måste i alla yrkesgrupper.

teknik är fantastiskt. idag är vi så upplysta och kan hur snabbt som helst läsa på om i princip allt. tekniken håller oss uppdaterade om läget i världen, om katastrofer, kriser och liknande.

att barn får lära sig hantera det tycker jag är grymt bra! och för exempelvis barn med handikapp är det het revolutionerande!

Fridaaaa
2

#10 Dock stor skillnad på en 5 åring och någon i eran ålder ;)

Jag tycker att tekniken är bra till viss del, men det ska inte ta överhand. Det ska inte användas mer än t.ex lek och lärande naturligt.

[EllenAlicia]
1

#12 va? ja det vet jag xD

Fridaaaa
1

#13 Lät som på ditt inlägg (#10) att det var lika naturlig som om att en 5 åring ska ha det :)

[EllenAlicia]
2

#14 haha nej mena inte det :)

men de borde verkligen inte ha ipads :/ de ska leka ute och sånt man gör när man är barn!!

Fridaaaa
3

#15 Ja precis. Dock barn med speciella behov kan det vara ett bra hjälpmedel istället, har jag märkt på ena förskolan jag vikarierat på

Cazzos
1

Min storasyster berättade för mig förra veckan att hennes son och hans klass (som börjat tvåan nu) ska få surfplattor. Dock ska de tydligen bara användas i skolan till underhållning/lärospel och inte undervisning. De har även en iPad hemma hos sig (som min systers fästman köpte till henne) men den använder barnen mest. Jag tycker att det är okej om ett barn har en surfplatta till att spela spel på under fritiden. :)

[MiniPim]
5

Precis ._. Min lillasyster sitter fastklistrad vid datorn, hon är 7 år. När jag var 7 visste jag inte att datorer fanns! Jag var ute och lekte med dockor!

Thildalulu
2

Jag tycker inte att det är nåt fel med att småbarn har iPads, datorer eller så, fattar inte varför det skulle vara sämre än att man har de när man är större.

Man måste ju inte vara bättre för att man inte har en, jag hade varken en egen dator, mobil, iPad eller vad som helst när jag var typ sju men jag hatade ändå att gå ut och leka. Och så jämför man med min brorsa som har vart van vid sånt hela sitt liv och han gör ändå mer 'bra saker' än vad jag någonsin gjort.

[SelmaP]
3

Istället för att sitta här och klaga - gör en namninsamling.

Fridaaaa
1

#20 Det lär inte hjälpa. Detta är nya samhället tyvärr

monstermash
1

Jag är 17 år gammal, och när jag var 6 år visste jag mycket väl vad en dator var. Det tror jag att alla sexåringar vet om, även om de kanske inte använder datorer… Foten i munnen

Hursomhelst, jag tycker att det är synd att barnen får teknik i så ung ålder. Samhället blir mer och mer teknikanpassat, och till viss del är det bra. Men jag kan känna att vi tvingar på barnen utvecklingen. De barn som inte blir teknikintresserade - frågan är om inte dem kommer känna utanförskap eftersom resten av årskursen fått teknikdille, eftersom vi ger dem tekniken i så ung ålder. Samtidigt kan det vara väldigt bra för vissa barn (tillexempel barn som behöver hjälpmedel), och jag ser inga problem så länge barnen inte får sitta med det 24/7.

Min äldsta systerdotter är fem år, och hon har en ipad. Obestämd När jag eller min mamma sitter och funderar på hur vi ska göra i just det spelet, är femåringen där och hjälper oss. Är det så dåligt? Jag tyckte det i början, men så länge hon inte behöver sitta med det all tid på förskolan, så länge det inte ersätter utelekarna och så länge det inte ersätter lekarna hemma - så är det okej enligt mig, iallafall i lagom dos.

När min systerdotter sover hos mig när vi är barnvakter, och har med sin ipad, så visst leker hon med den. Men hon leker också med hästar och utelekar etc. Som #19 säger, jag hade inte så mycket tekniskt när jag var liten, jag var ändå aldrig ute och lekte. Så visst det kan vara bra i små mängder, men jag tycker inte om att det används på förskolor etc. Jag är jävligt kluven i frågan helt enkelt.

oh-la
1

fördelarna med tekniken ser man bland annat i sjukvården :P många ingrepp idag görs med robotar, eftersom dom är mindre än at stoppa ner händerna i en människa. personer som har suttit mycke vid en dator eller spelat tv-spel är bättre på att manövrera de här robotarna än de äldre som inte gjort det. anledningen är att det tar jättemycket träning att förlänga relationen arm-öga som vi gör med en datamus eller en handkontroll till ett tv spel. normalt sett styr ju hjärnan själva handen, men med en datamus styr du en piltangent på en dator med handen som inte alls är kopplad till din kropp. du måste alltså få hjärnan att koppla ihop din handrörelse med en helt annan rörelse på en dataskärm. sätt en datamus i händerna på era farföräldrar (eller kanske mina som är uråldriga) så ska ni se att dom inte hanterar det här alls. det är ett exempel på hur vi har utvecklats med tekniken och hur något i vår vardag har blivit en stor fördel i sjukvården exempelvis.

tycker det är jättecoolt, och kommer nog uppmuntra mina framtida barn att hålla på med teknik :)

[Älskamig]
1

Har syskonbarn som börjar bli kunniga att hantera både ipads och mobiler, men det har väl med att deras föräldrar är så beroende av det själva, att det blir automatiskt att barnen hänger på.. Sedan kan jag tycka att tekniken idag kan vara bra som läromedel eftersom att det underlättar lite för oss själva, det är ju lite av det som teknikens mål innebär - i alla fall enligt mig.