Oregelbunden mens
Jag har jätte oregelbunden mens. Ibland kan den vara jätte länge (typ 11 dagar) och sen inte komma förens 2 - 3 månader senare. Så har den alltid varit.
Hade tänkt skaffa någon form av preventivmedel, men måste föräldrarna ha reda på det då? Eller vad kan jag göra för att få igång den på "riktigt" ? Vågar inte gå till läkare, för de kanske berättar för mina föräldrar. :(
Hur länge har du haft mensen? Första två åren kan det vara oregelbunden (fast min gick som en klocka direkt, men det är tydligen ovanligt)
Antar att du menar p-piller eller minipiller? Preventivmedel är grejer som skyddar från att man blir gravid. Finns olika piller att välja på, det är olika vad som fungerar bäst. Vissa fungerar ju även som preventivmedel.
Om du går till ungdomsmottagningen, skolsyster eller läkare, så kommer dina föräldrar inte få reda på det. Dessa har nämligen tystnadsplikt (:
Min mens började helt plötsligt komma var tredje vecka, dock alltid punktlig men det var ju inte så roligt. Av en annan anledning (huvudvärk) så började jag äta järntabletter samt gå på akupunktur och då rättade det till sig. Har man järnbrist så kan mensen bli konstig. Går man i akupunktur så slipper man dessutom mensvärken, det gjorde jag i alla fall.
//Jessie
Lchf brukar hjälpa mot oregelbunden mens och då slipper du eventuella biverkningar från p-piller. Så ät mer fett och mindre kolhydrater :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#1: Vet vad preventivmedel är, t.ex p-piller. Men tycker det kan vara onödigt om jag ändå inte har något aktivt sexliv (än så länge!) .. Funderar att skaffa nästa år, då jag flyttar till samma stad som pojkvännen..
När du fixade järntabletter, köpte du sådana som finns i vissa matvarubutiker? Eller vart köpte du dina? Äter ju inte så mycket kött, så funderar på om det kan vara det som är problemet.
#2: Problemet är att jag har så svårt att få i mig kött - som är det som har mest fett & proteiner - det som kroppen behöver. Enda köttet jag äter är väl korv och köttfärs, och det äter man kankse inte var dag liksom. Går ju att äta baljväxter & dylikt, men vad jag har hört så får man ändå inte i sig alla proteiner & liknande utav det ändå. :/
#4 Järntabletter fick jag hos läkaren pga av lågt blodvärde (: Blutsaft finns att köpa i matbutikerna, samma verkan i princip (förutom att det är i flytande form). Om du går till läkare eller skolsyster så kan dom kolla om du har lågt blodvärde/järn
//Jessie
Varför spelar det roll om dina föräldrar vet att du äter p-piller/mini-piller, speciellt om det är för du har oregelbunden mens? :) Hur mycket väger du (om det är ok att jag frågar)? Mensen har mycket med ens vikt att göra. Väger man för mycket eller för lite så blir den oregelbunden.
Jag har också oregebunden mens, inte riktigt så oregelbunden att de kan gå flera månader men det är rätt så jobbigt då den kan komma när som hest om den är försenad och då blir jag jätte osäker :S ! Jag funderar på att prata med mamma om att jag vill kolla upp något mini piller eller liknande då det vore otroligt skönt att kunna "välja" och ha koll på när man får mensen. Ibland kan den komma riktigt olägligt. Jag pratar aldrig med mamma om sånt här men jag funderar verkligen på att göra det nu då det börjar bli jobbigt att ha så oregelbunden. Vad är det värsta som kan hända? Så tänker jag. :) Bara jag förklarar för dem att det är för att den är oregelbunden och jobbig borde de ju förstå.. och då borde det inte bli pinsamt. :)
#5: Väger 55 kg och är 156 cm lång. Gått ner mycket (dock inte av egen vilja!), men tycker det är så lustigt eftersom att jag har haft mens några gånger sedan dess och mensen alltid i princip har varit oregelbunden.
Fick min mens idag på morgonen! :)
#3 Järntabletter finns receptfritt på Apoteket, dock inte framme utan du måste fråga om det. Gå till skolsköterskan och kolla blodvärdet om du är osäker, min mage uppskattade inte alls järntabletterna så det känns inte som nåt man vill äta i "onödan" (i alla fall inte jag).
Jag skulle rekommendera att gå till ungdomsmottagningen och prata med dem om dina problem med oregelbunden mens, då får du se vad de tycker att du ska prova. De finns ju för att man ska kunna gå dit och fråga dem om såna saker :) det kan du göra utan att dina föräldrar vet om det, eftersom att UM har tystnadsplikt (och besöken är gratis).
#8: Men om mamma ska hämta ytterliggare recept för mig någon annan gång (brukar vara hon som gör det när jag väl är sjuk), kommer hon ju se att det står att jag använder p-medel.
Mensen brukar ju oftast vara oregelbunden den första tiden, så var det för mig och det brukar rätta till sig av sig själv med tiden. Och för några år sen (när min mens hade blivit regelbunden) så tappade jag matlusten och åt knappt något alls på flera månader, och gick ner i vikt en hel del. Och då hade jag bara mens var tredje månad, men det rättade till sig när jag började äta ordentligt igen.
Vill du börja med minipiller/ppiller så kan du gå till UM, de har tystnadsplikt och kommer inte att berätta något för dina föräldrar.
P-piller skrivs tyvärr ut väldigt lättvindigt utan att man blir informerad om eventuella biverkningar. Man kan tex få problem med humöret, vikten, akne. Ät mer smör, ägg, fisk, kött, ost. Mindre godis, mackor och socker i allmänhet istället.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
För att hon ska kunna se det så krävs det att den apotekarie(?) som hämtar ut medicinen åt er (bakom disken dvs) har skärmen vänd så att kunderna kan se vad som står där, vilket väl inte är så vanligt att de gör? Inte så att de brukar läsa upp listan med utskrivna mediciner direkt…
Skulle det vara så hemskt om din mamma råkade få veta det då, eftersom att du ändå tar eventuella p-piller för mensens skull?