Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1413 ggr
MissYou
1

Redovisning...

Jag ska redovisa om Tutankhamuns mumie imorgon inför hela klassen imorgon!!

Är så fruktansvärt närvös.. Tycker det är jätte jobbigt och blir JÄTTE JÄTTE lätt närvös!

Vet facktist inte riktigt varför jag är så närvös men det kan vara för att jag inte precis har världens bästa självförtroende och jag är jätte rädd för att göra fel! Kan också vara för att jag har så höga förväntningar på mig själv.

Har ni några tips på hur jag ska tackla min närvösitet, och hur jag ska tänka när jag står där framme?

MissYou
0

Ingen?

Fridaaaa
0

Andas och ta det lugnt.
Jag hatar redovisningar, men det går bra när man väl börjat :)

Kolla över "publiken" och inte i ögonen och var väl förberedd

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MissYou
0

Tack, men jag kan inte konsentrera mig när jag är där framme… det ända jag tänker på är BLI FÄRDIG.

Sedan hör man alltid klasskompisarna sitta och viska och ibland hör man något skratt, det gör mig bara änu närvösare :(

Fridaaaa
0

#3 Man måste tänka positivt,
Det är just sånt du inte ska tänka på :) Det är därför man itne ska titta direkt på dom :D

MissYou
0

#4 Men man hör ju dom :D

Fridaaaa
0

#5 Det är därför du blir nervös osv för att du tänker så.

Under en redovisning ska åhörarna alltså publiken vara tysta, annars visar dom ingen respekt.

MissYou
0

Aaa, jag vet.. OM DOM BARA KUNNDE FATTA DE :D

Fridaaaa
0

#7 Då säger man helt enkelt till läraren :) 
Och gör inte läraren något åt det så är det ingen bra lärare enligt mig

MissYou
0

Men vad ska man säga då? Läraren säger ju till alla, men folk viskar och skrattar endå. Jag menar även fast han säger till betyder ju inte det att dom skulle sluta babla :D Dom kan ju endå säga något och efter det kan ju läraren säga till, men då har dom ju endå sagt det ;)

Fridaaaa
0

#9 En bra lärare skickar ut dom som inte visar respekt osv.
Det gjorde våran ena lärare och dom lärde sig på det.
Under redovisning ska det inte tisslas och tasslas.

MissYou
0

Nä.. det sant :(

:holmgreen:
0

I min förra klass hade jag och en kompis en grej som vi gjorde när vi skulle redovisa. Om jag blev nervös så kollade jag på henne och då kollade hon bort så att jag skulle lugna ner mig. På så sätt lyckades jag samla mig under mina redovisningar och samma sak för henne.

Nu är jag inte nervös inför att redovisa längre, vad det beror på vet jag dock inte :S

[_hsleiufhbtv]
1

Jag är precis likadan som du, om inte ännu värre. Det är min mardröm och har varit sedan jag började skolan.

En sak som faktiskt hjälper för mig är att vara oförberedd (haha det är faktiskt sant..), har allt jag ska säga nerskrivet på ett papper men har inte läst igenom det. På så vis kan jag berätta ordentligt utan att låsa fast blicken och mig själv vid pappret hela tiden, och tvingar därmed mig själv till ögonkontakt.

Att vara oförberedd verkar bara funka för mig, så gör det som känns bäst för dig själv. Alla är nästan lika nervösa, och om man tittar på dom som pratar innan en själv kan man se hur pappret skakar i handen på dom. Så du är inte ensam, nästan alla är likadana. Det brukar göra mig säkrare. Tänk på att ha ögonkontakt, och prata långsamt och tydligt. Det känns som om man pratar i slow motion, men det gör man faktiskt inte.
Och du, glöm inte andas haha.

MissYou
0

#12 Tack, ska fråga min kompis :D

#13 Tack, ska försöka att andas :)

[schäfernronja]
0

Jag brukar höra folk säga liknande med "fantisera om att eleverna sitter nakna under redovisningen så blir det nog bättre". Jag har aldrig tänkt på det själv men det kanske hjälper dig

Fridaaaa
0

#15 Haha ja den har jag med hört:D Jag börjar bara skratta istället då :P

[schäfernronja]
0

#16 Haha aa det är nog det som är meningen. Jag skulle nog bli så nervös att jag glömmer bort att tänka på det där Flört hihi

MissYou
0

Hahahah :) Nästa gång ska jag tästa! :D