Jobbigt födelsemärke
Hej!
Jag är en tjej på 18 år som har ett stort födelsemärke mellan benen.. kanske typ 5 cm brett och långt, om inte större. Jag hatar det, jag skämms för det och skulle göra vad som helst för att bli av med det. Det förstör sexlivet lite också för att jag inte vågar visa mej helt naken på grund av leverfläcken… Jag har haft detta ända sedan jag föddes men nu när jag är äldre är det bara jobbigt särskilt när jag är med killar.. Det är liksom inte osynligt. Om jag vill ta bort detta födelsemärke, vart ska jag vända mej??
Vänd dig till den vårdcentral i första hand, så kan dom skriva en remiss till hudkliniken på närmaste sjukhus. Det kan ta tid, eftersom du inte är något akutfall, men jag tror det blir svårt att få nån tid på hudkliniken utan remiss.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Är det stort, kan du ju be om att de tar bort det. Skulle nog inte vara några problem! :)
Jag har ett ganska stort födelsemärke på halsen (det har dock bleknat väldigt mycket, vet inte ens om jag har kvar det, haha), samt ett mellan brösten. Det brukade jag skämmas väldigt mycket för, för jag tycker det är så fult! Nu mera bryr jag mig inte om det. Det är där och inte speciellt stort - och det spelar ingen roll. Jag har snygga bröst, så en liten "ful" sak gör väl ingenting.
Födelsemärken gör en speciell. Du har säkert grymt snygga ben och jag tror ingen kille ens skulle reagera på födelsemärket mer än "jaha, ett födelsemärke". Det går ju att ta bort, men då får du ett fult ärr där istället. :/
Födelsemärken går att ta bort. Är det på "ofarliga" ställen så rekommenderas det oftast att man låter det vara, men om det är ett födelsemärke som antingen är ivägen (för kläder eller liknande), missprydande eller helt enkelt något som man faktiskt mår dåligt av att ha så brukar de ta bort dem.
Jag tog bort ett födelsemärke på ryggen för ungefär en månad sedan, som var ca 1 cm i diameter och upphöjt. Tog bort det för att det föll offer för mina naglar varje gång jag tog av mig min bh (det satt precis vid bh-bandet så vissa bhar skavde dessutom på födelsemärket). För att göra detta så ringde jag först till vårdcentralen och frågade om man gjorde det där samt hur man gör det. De gav mig numret till en laserklinik och sa att det var bästa/enklaste sättet. Mindre än en månad(!) efter att jag ringt vårdcentralen för att fråga dem så fick jag en tid på laserkliniken. Jag fick en bedövningsspruta, sedan lasrades födelsemärket bort och det hela tog nog inte mer än 5 minuter. Gjorde inte ont, det läkte väldigt fort och viktigast av allt: jag har inget ärr.
Så om du störs så mycket av ditt födelsemärke, kolla runt vilka alternativ du har! Du verkar besväras mycket av det och tycka att det är fruktansvärt fult(?), så jag ser ingen anledning till att de inte skulle kunna ta bort det åt dig. Däremot kan det ju vara så att det inte går att lasra utan måste "opereras" bort, och då kan man ju lätt få ärr av stygnen - är det bättre att ha ärr, än att ha ett födelsemärke?
Tack för svaren :) Födelesmärket är väldigt mörkt och stort så ja, jag har hellre ett litet ärr där än en stor mörk fläck. Mått sjukt dåligt inerst inne när jag tänker på det… Hade ett föhållande med en kille jag verkligen gillade men han dumpade mej för jag inte "vågade" visa mej så mycket utan typ var jätte nervös varje gång vi skulle ha sex. Kunde inte slappna av. Ville så gärna säga varför men jag kunde inte… Ville inte få han att bli avtändd.
Hur ärret kommer se ut går ju inte att veta, antingen blir det litet och syns knappt eller så blir det stort och tydligt.
Hör med en läkare om hur det lättast går att få bort samt om hur han tror det kommer se ut efteråt. (med dagens teknik skulle det säker gå att se typ exakt hur det kommer se ut efter)
Men tänk också att man reagerar annorlunda på ett ärr och ett födelsemärke. Personligen skulle jag inte tänka mer än "jaha ett födelsemärke" om ett födelsemärke. Men ett ärr då blir det genast "jaha ett ärr.. undra vad som har hänt?"
Men mår du dåligt över det ska du inte behöva ha det där.
Sedan måste jag säga att det var en väldans dålig kille du hade. Han borde visa respekt och förståelse om du är nervös och blyg. Inte dumpa dig.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Sitter det inte på ett komplicerat ställe så kan dom ta bort det på VC. Jag har tagit bort två födelsemärken, ett för att det störde mig (satt precis vid BH:n som skavde på det, det stod ut lite och var allmänt fult) och ett pga förändringar. Båda vart borttagna på vc. 
// Lise
When nothing goes right, go left!
Jag har tagit bort en stort födelsemärke i nacken. Gick till vårdcentralen o de fixa det på ett kick! Bedövning, skär bort den och sedan syr de några stygn. Sen tar man bort stygnen efter några dagar (?) :)
Så vänd dig till vårdcentralen så fixar de det galant! Ärret bleknar med tiden!
//Linnea
Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus
Angående det här med ärr. De brukar blekna väldigt fort och är det en duktig läkare så brukar de knappt synas, det är ju t.ex sällan man får tydliga ärr efter plastikoperationer, och då främst i ansiktet. Talar du om för läkaren att du besväras av utseendet på födelsemärket så kan de säkert göra en extra insats för att göra ärret så litet som möjligt :) Och så beror det mycket på hur du sköter det medans vävnaden läker efter att stygnen tagits bort/lösts upp.
Jag har själv ett ärr långt ner på jumsken som bara syns när jag tar av mig underkläderna efter en operation som gjordes när jag var liten. Det går även att bleka ärr, om det blir väldigt rött.
Hur du ska gå till väga annars har du redan fått svar på så det lämnar jag åt er andra.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#4 Får man fråga vilken vårdvcentral(kommun) du vände dig till? DE här skär bort o lämnar väldigt fula ärr så vill hitta något bättre(Har upphöjda under båda armarna som råkar bli snittade lite då o då…) :/
Alltid Oavsett
Jag ringde först till vårdcentralen där jag bor (Piteå vårdcentral) och frågade dem vad de tyckte att jag skulle göra, typ hur ska jag ta bort dem och vem vänder jag mig till. De rekommenderade sedan en laserklinik i Luleå som heter Hassler (eller något liknande, går att hitta på google) :)
Vet inte hur det är i andra kommuner iofs, men det funkade riktigt smidigt här i alla fall!
#11 OKey, får ta o söka runt, lite långt till lule, sthlm kanske har något bra (:
Alltid Oavsett