Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 2494 ggr
[HamsterPamster]
0

Alkohol :)

Heyy där flickor och pojkar, jag bara undrar lite smått.. Hur är enklaste sättet att fixa alkohol om man är under 18år? Förutom att ta fråm föräldrarna

[MiniPim]
11

Ingen vill nog säga då det är olagligt.

[HamsterPamster]
1

Kan man inte svara anonymt då :/?

[MiniPim]
1

#2 Det är ju inte bra för dig själv! ;o

[_hsleiufhbtv]
1

Varför vill du få tag i alkohol? Du kommer förstöra dig själv totalt.

[HamsterPamster]
0

Inte jag som ska ha alkoholen

[HamsterPamster]
0

Jag fattar att man inte ska dricka.. Ingen tanke på att göra det, men som sagt frågar åt en kompis

Tina-A
5

Det enklaste är att vänta tills man fyller 18 år :)

Annars kanske du kan fråga din mamma eller pappa om du kan få smaka lite av deras vin (eller vad de nu dricker) någon enstaka gång samtidigt som de dricker och du är hemma med dom. Då kanske du får smaka (men inte ta med något hemifrån!). Det är inte så gott!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[HamsterPamster]
0

Haha vet redan att det smakar svin äckligt

Anonym
Anonym
2

jag brukar fråga kompisar över 18. ge dom lite extra pengar som tack. men hoppas inte du tänker dricka. man vet inte att man blir beroende föränn det är försent.. jag har redan begått det missstaget, och hoppas inte du gör samma sak, det blir för mycket skit.

[HamsterPamster]
2

Jag lovar att jag inte dricker.. Mina kompisar dricker när jag är med dom och jag håller koll på dom så dom inte gör något dumt. Mina kompisar litar fullt ut på mig att jag stoppar dom från att göra saker dom kanske ångrar. Hehe har inga äldre kompisar ;_;

[Tilde]
7

Det är olagligt att ge alkohol till folk under 18 och den lagen finns av en anledning. :) Här i Danmark får man köpa alkohol (inte sprit, men öl och vin) när man är 16 och man märker verkligen vilken negativ effekt det har på ungdomarna här. Rynkar på näsan

[Älskamig]
0

#11: Usch ja. Syrrans man är dansk och jobbar på de danska tågen mellan Helsingör och Köpenhamn (tror jag..? i alla fall på de dnaska tågen där runt om x'D) .. Han har också sagt att han ser mycket på den negativa sidan om det. Han får många gånger 'kasta' ut ungdomar som är fulla och som inte har biljetter eller dylikt.

[Zlarviig]
5

Du borde inte hjälpa din kompis att skada sig själv. Jag drack varje helg förut men det slutade jag med när jag vaknade upp på sjukhuset helt blåslagen med slangar i armarna. Jag hade 3,4 i promille och var så nära att dö att de hade mig i ett rum bredvid receptionen med öppen dörr, tre filtar med inbyggds värmeslingor och dropp i armen. Efter det har jag aldrig gjort om det och kommer nog inte göra det förrän det är lagligt för mig. Du borde inte hjälpa din kompis då det är farligt och du kan råka illa ut och få massa problem. Om hon/han så gärna vill ha kan väl hon/han skaffa fram det själv?

[cookies]
1

Enklaste sättet är att vänta ;)

[Zlarviig]
5

Och det spelar förresten ingen roll om någon håller koll på den som dricker. Min bästis höll koll på mig också, men när hon inte såg så gick jag och min andra kompis och satte oss bakom en buske och sluka hela flaskan. Det kunde hon inte göra nånting åt. Jag tror nog inte du skulle gilla att se din kompis hålla på och dö, svimma gång på gång, och sen behöva ringa ambulans och inte veta nånting om vad som händer med henne. Jag har otroligt dåligt samvete som gjorde så mot min bästis och det är dessutom otroligt pinsamt. Dessutom får du skit om någon märker nåt, vare sig du har druckit själv eller inte. Om din kompis är lika gammal som du och du inte ens vet hur du ska få tag på dricka till henne/honom då kan väl din kompis lika gärna fixa det själv?? Och om det är till dig så säger jag bara, man kan ha MYCKET roligare utan dricka. Köp några läsk eller energi drycker och lite godis och sen kan ni dygna, man blir minst lika rolig i huvet av att inte sova.. :P

[HamsterPamster]
0

Tackar för era goda råd.
Mina kompsar har druckit tre stycken helger irad nu och dom säger att dom inte vill sluta bara för dom upptäckt hur mycket roligare det är med alkohol…
Jag tjatar sönder och säger tänk om något händer? tänk om någon svimmar.. Då måste vi ju ringa ambulans men dom söger bara att dom slutar dricka innan det händer..

Två stycken har redan spytt när dom druckit och en har fått värsta mental break down och satt och grät och sa att hon skulle ta livet av sig..
Väldigt trevligt att ta hand om dom..
Men det känns som att om jag inte är där när dom gr det kommer dom faila totalt och att ingen av dom kommer fatta när dom ska sluta dricka..

Borde kanske tänka mera på mig själv och bry mig om att inte hamna i knipa själv, än att tänka på att jag ska ta hand om dom

[MiniPim]
0

#16 Jag själv tänker aldrig umgås med folk som dricker eller håller på, för jag är väldigt rädd för att det ska hända något. Jag är för liten för alkohol, och fester och liknande, men det är vad jag tänker göra! Alkohol förstör en totalt! Hoppas det går bra för dig! (:

[HamsterPamster]
1

#17 Tack så mycket :)

Bestämt mig från att avstå från dera ''små fester''på 3-4 pers..
Och känna mig mindre orolig över att bli busted (Y)

Baby-Blue
0

Jag själv gillar inte att dricka men jag brukar ändå vara med när mina kompisar gör det (vilket inte händer ofta) för det känns bättre att veta vad som händer och "ta hand om de" än att bara låta dom vara själva. Även om det kanske blir tråkigt för mig. Tänker mer på andra än mig själv :)

[HamsterPamster]
0

#19 det är den tanken jag också har. Men eftersom vi bara är 14år och om mina föräldrar skulle få reda på att minka kompisar dricker när jag är i deras sällskap så skulle om nog bli galna

mandyosv
0

Vill du ha alkohol så kan du gå och köpa 2.25or på Ica, det är såna som jag kan tänka mig att du och dina kompisar ska få dricka.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Anonym
Anonym
0

#21 Det får dom inte göra.

Det enklaste sättet är om din kompis har någon äldre kompis som gör det. Att köpa ut är olagligt det med så hur du än gör så blir det problem för dig om du åker ditt(och den kompisen du använder).

Nu har du din info.

Yellow22
3

Instämmer med #13, om hon/han verkligen vill dricka så kan väl denne skaffa fram alkoholen på egen hand istället för att dra in dig som verkar stå fast vid att du inte vill dricka. Tycker inte att du ska behöva riskera att åka dit för deras skull.

drika
0

Andledningen till att det finns åldergräns är för att man tänker inte när man dricker och som barn tänker du ännu värre eftersom du inte är mogen. Inte ens många vuxna är det, skaffa inte alkohol till dina vänner om du bryr dig om dem.

Hälsningar

Fredrika

Caf_Roy
3

Lite OT, men känns angeläget ändå.

Det råd jag skulle ge alla som funderar på att börja dricka är att prova hemma först när föräldrarna är med och håller koll. Då får man prova på att vara lullig och full och kan då avgöra om man tycker att det är roligt. Tycker man att det är roligare att vara full än att vara nykter?

Troligtvis kommer man fram till att nej, det var inte så roligt att vara full och definitivt inte värt huvudvärken.

Problemet är när folk börjar dricka på fester. Fest är roligt och när alkohol kommer in i bnilden kan det bli svårt att tänka sig fest utan alkohol. Då blir det roligt att vara full eftersom full och fest blir samma sak.

Har man däremot provat på att vara full utan att vara på fest inser man att det inte är att vara full som är roligt, utan festen.

Men man kanske tyckte att det var roligt att vara aningens smålullg, och då kanske man kan göra någon deal med sina föräldrar, typ att man får tillräckligt med alkohol av dom för att uppnå önskad lullighet mot att man inte dricker mer än så och låter dom hämta när man vill hem (när du vill åka hem, inte när föräldrarna vill att du kommer hem).

Så lycka till och låt ingen annan tala om för dig vad du tycker är roligt!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

fanniiiiie
0

Ja här vars jag bor dricker då en heeeeel del fast dom är under 18. Typ normalt här, förutom om man är alldeles för ung då Tungan ute Jag är själv 16 år, och jag brukar dricka. Dock så umgås jag i stort sett bara med äldre som får dricka.
Men de är inte många i min ålder som inte dricker i den här stan!

Fast då är också den här stan helt sjukt spårad så.

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se