Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkänsliga-rummet
Läst 3163 ggr
Angris
0

smygfilmade "kompis"

idag filmade ja en klasskompis me min telefon (träffades på stan o följde efter i smyg) eller trode ja men efter att ha filmat i 10min eller så får ja ögonkontakt inne på bikbok. ja fick panik o börja skaka o svettas. vet inte om ja upptäcktes men på filmen (som ja titta på när ja kom hem) ser ja att kameran upptäckts (ögonen tittar rakt in i kameran) o nu vet ja inte va ja ska göra. vågar inte gå till skolan imorrn!!! kan inte sova! tänker bara på de o vill /önskar att de gick o ta bort va ja gjort!

kan ja bli anmäld?! va skulle du gjort om du upptäckt att nån filma dig? va ska ja säga imorgon om ja blir frågad om ja filma???

snälla hjälp…

o ja, ja vet.. de e sjukt o filma folk i smyg o ja vet inte varför ja gjorde de- ville bara ha o titta på…. eller ja vet inte va ja tänkte.

PiganX
8

Ja jag förstår inte heller hur du tänkte, men det är ju inte olagligt att filma någon helt random utomhus iafl, så var inte orolig över det.

[MiniPim]
8

Du kan ju börja med att tänka ut varför u började filma henne.. ._. Det är olagligt.

PiganX
1

#2 Inte är det väl olagligt att filma någon? Är nästan helt säker på att det är lagligt, men sen vet jag inte om det är lagligt att använda materialet till andra saker osv.

[MiniPim]
11

#3 det är olagligt om man inte har tillåtelse till det ha rjag hört.;)

PiganX
3

#4 Låter ju konstigt, för då skulle ju inte t.ex nyheterna få filma folk på gatorna hursomhelst. Är ju samma sak, inte brukar dom gå och fråga alla om dom har tillåtelse att filma dom.

Snövit112
0

#5 Har oxå hört någonstans att det är olagligt .. och så vet du väl att de inte tar upp precis ALLT i nyhterna?;)

PiganX
2

Det är inte olagligt.

http://www.voodoofilm.org/faq/1692

Snövit112
0

#7 Nej , då har jag hört fel då.

Loveofmylife
2

Det är inte olagligt om jag inte har fattat mina fotolektioner helt fel? Någon annan som gått foto får gärna rätta mig då jag sovit igenom lektionerna Tungan ute

Vad jag har för mig så får du gå rakt upp framför någon ta ett kort och gå vidare, så länge du inte använder det för något än att ha det själv. Likadant med att filma. Sen hur folk uppskattar det är en annan sak. Fast jag har för mig att det är lagligt.

Sen till TS, frågar hon om du filma är det bara att säga ja. Du får vara ärlig helt enkelt. Kan vara så att hon inte alls såg att du filmade.

vaanjja
0

ja som #9 säger det är bättre att vara ärlig. Säg att du tyckte det var roligt eller något haha.

[MiniPim]
7

Det är fortfarande inte rätt av TS att filma någon i smyg.

Snövit112
0

#0 Prata med personen först och säg sanningen och sen radera videon och  gå vidare.

PiganX
2

#11 Givetvis är det respektlöst att filma någon sådär om personen i fråga inte ens vet om det. Men jag påpekade bara att det hon inte begått något brott iallafall.

Iceland
2

Du vet ju inte ifall personen vet om det eller inte. Hon kan fått ögonkontakt med kameran utan att se den.

Så ifall hon inte märkt något så behöver du inte säga något ifall du inte vill och bara ta och radera videon.

Har hon sätt dig så har du två val, säga sanningen eller ljuga. Själv, så tycker jag att bara säga sanningen är det bästa. Samt att radera den.

Kanske även fundera ut varför du gjorde som du gjorde. Det måste väl finnas någon anledning?

Men nej, du kan inte bli anmälld, då man får filma folk utan att de vet om det. Det räcker att en person vet om att kameran är på och den personen kan vara du.

Så lagen har du på din sida, saken är mer ifall det var moraliskt rätt.

http://isabellarun.weebly.com/

LillaBenice
0

Man får filma folk på stan ohså. Men man får inte filma oh typ följa efter har ja för mig , men skulle inte tro de är någon fara :)

Dodat
0

Man får filma/fota folk på allmän plats, samt publisera det på internet :p

Lagarna är lite konstiga, om man t.ex fotar någon som står naken i ett hus utanför är det också fullt lagligt.

// Dodat :)

Arinya
1

På min linje där jag går (Film&TV) måste vi fråga personerna vi filmat innan vi lägger upp det på internet.

Sen vill jag veta varför man skulle få för sig att följa efter någon och filma dom….?

Iceland
0

#17, ja jag läser med den linjen. Men den gamla, så rörlig bild. Men där är det samma sak. Man får filma personer och liknande. Men sedan finns det andra lagar gällade att publicera det.

Men exempelvis så får man ställa upp en kamera mitt i stan, trycka på rek och sedan publicera det :P

Arinya
0

#18 Jag läser väl med den "gamla" elelr hur du menar? Började -10 och har också rörlig bild..

Ja mycket möjligt att de är så :P

Angris
0

Tack för alla svar! trode inte nån skulle svara eller att alla skulle skriva att ja va knäpp o konstig o allt. (kanske stämmer?)

känns mycke bättre nu. berättade för mamma som blev helt freak out så ja har tagit bort filmen oxå. men vi prata en stund o ja berättade mer varför ja gjorde de o då blev allt mycke bättre.

hon ja filmade (hur nu alla kunde veta att de va en hon, va noga me att inte skriva de när ja fråga om hjälp) är allt ja vill vara, hon har DET DÄR utseendet. jag är extremt avundsjuk på henne o hennes kropp, o så är hon typ bästis me alla. så ja vet inte om ja hatar henne eller älskar henne (inte kär-älskar men ni fattar?).

jag såg filmen Chronicle för något tag sen o ja kände verkligen igen mig i den som alla ser som tönten (sån e jag) o jag antar att de va där ja fick idén att filma. som en liten förklaring.

tack att ni berätta att de inte e olagligt eller så. mamma sa oxå det. fick bara värsta moral och etik-lektionen i några timmar innan ja fick gå.

jag har verkligen inte publicerat det eller ens tänkt så. tänkte bara ha filmen själv o jag vet inte, titta på o gråta eller nåt.

emmaaaaa
3

Försök att vara dig själv, andra finns det gott om, men det finns bara en av dig. 
Du vinner mer på det, jag lovar dig :)

skönt att det löste sig! :)

Be kind, allways  

[Tilde]
1

#20 Prata med henne! Kanske kan ni bli riktigt bra kompisar? :)

Man ska inte vara avundsjuk på folk och tänka "pffttt hon är inte såå snygg", utan "oj, vad söt du är!" är bättre, både för dig och för henne! Du slipper ha negativa tankar och hon får en komplimang :) Folk har förut stannat mig på stan för att säga att jag är fin/söt/vacker/har jättefint hår och jag tycker inte alls att de är konstiga. Jag blir bara glad. Skrattande

Så jag tycker absolut att du ska prata med henne! Kanske inte ge komplimang om du är blyg, men försök hitta ett gemensamt intresse och börja en konversation :)

Iceland
0

#19, ja det gamla. Alltså innan den nya gymnasie grejen blev. Det är lite skillad på kurserna :P

Sen så tycker jag det #22 skrev kan vara en bra idè! :)