Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 3016 ggr
Anonym
Anonym
2012-10-30 14:45
0

När?

Hej! När tycker ni det är lämpligt börja att sminka sig? Jag snackar bara om ngn mascara eller liknande.

Arinya
2012-10-30 14:50
0

När man känner sig redo :)

Jag va inte redo fullt ut förren i 1 på gymnasiet, började lite smått i nian…

Vissa börjar när de är 12 vissa 13, de ska bara inte se för mycket ut när man är yngre :)

Fridaaaa
2012-10-30 14:56
0

När man är redo, dock tycker jag inte att yngre på kanske 11-12 år ska ha massor av smink, lite mascara i så fall :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
2012-10-30 15:04
0

Jag började sminka mig lite som 12-åring, men som de andra säger ska man börja när man känner sig redo :)

vaanjja
2012-10-30 15:12
0

Man behöver aldrig börja sminka sig om man inte vill. Men om man vill tycker jag det är lagom att börja lite när man är 12. Jag har alltid haft "till och från" perioder, började lite när jag var 12 men sen kunde jag ha avbrott i nåt år osv… sminkar mig alltid mest möjliga basic med foundation, puder och mascara.

Anonym
Anonym
2012-10-30 16:27
0

Ok, tack för alla svar!

nykanin
2012-10-30 16:39
0

Jag började då jag var 12 som jag nu tycker är för tidigt igentligen (de tyckte jag inte då) de var då puder, masscara och foundation. Nu använder jag bara masscara till vardags och något mer om jag ska vara extra fin ;)

Mvh Linnéa

Iceland
2012-10-30 16:49
0

Jag började sista terminen i 9:an :P Dock brukar jag köra på ganska naturlig sminkning. Bara framhäva det man redan har :P

Men som alla andra säger, man börjar när man är redo. Det kan vara tidigt och det kan vara aldrig :)

http://isabellarun.weebly.com/

maay
2012-10-31 13:42
0

Började i 6an, men har aldrig använt massor av smink. sminkar mig så lite och så naturligt som möjligt :)

Tycker man börjar när man är redo. Men själv tycker jag att det är onödigt att börja sminka sig under 11 (:

//Linnea

Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus

NelliZ
2012-10-31 18:49
0

Jag är 12 år och har inte börjat sminka mig en, har inga planer på det heller. Tycker bara det är obekvämt med smink. x)

Dock tycker jag det är fint och roligt att hålla på med. När man börjar är väll upp till en själv, men att se 11 åringar med massa foundation och så tycker jag är helt fel xD

//Julia

[_hsleiufhbtv]
2012-10-31 21:00
3

Jag är 16 och har aldrig sminkat mig i hela mitt liv. Tycker det ser onaturligt ut.

[Jawa´s]
2012-10-31 22:02
0

Jag började i 8an.
Tycker absolut inte att man ska börja sminka sig innan man iaf är 14, faktiskt. Barn ska vara barn. Jag blir Rädd av att se 11åringar som sminkar sig och har på sig trendiga kläder från gina tricot (ni ska va ute och spela kula!?).

När jag var 11 hade jag prasselbyxor och t-shirts, och var överlycklig över min mobil som var en 3310. Jag hade mittbena som "frisyr", ingen brydde sig så extremt om hur man såg ut.
Dagens barn sminkar sig tidigt, klär sig "sexigt" tidigt, sitter inne på facebook tidigt osv. Jag tycker det är synd att man knappt får vara barn längre =/

Enligt mig borde föräldrar försöka ta lite mer ansvar och inte låta sina barn börja sminka sig för tidigt. (Det bästa kanske är om man aldrig sminkar sitt barn utan att det isf måste både betala för sminket själv och lära sig själv?)
Samtidigt är det ju tyvärr så att man blir klassad som en tönt och ofta blir mobbad om man inte följer strömmen.

Innan man börjar sminka sig tycker jag att man borde fråga sig själv om man vill göra det för att man själv ska må bättre, t.ex. dölja något man mår dåligt över, eller om man vill sminka sig bara för att alla andra gör det och trycker på.

Och när man väl har börjat sminka sig är det vettigt att veta Hur man bör sminka sig för att inte riskera att bli mer utsatt och bli tagen för att vara 18år när man bara är 14. Man ser lätt äldre ut med smink på.

[cookies]
2012-10-31 23:33
8

Det är aldrig lämpligt.

Enligt min teori/åsikt så är bara smink en fasad för att man inte är nöjd med sig själv som man är. Jag hatar allt detta "Så här ska man vara!!!" så jag stödjer ingen till att sminka eller operera sig (plastkiriugi. Enda undantaget är om man råkat ut för en olycka där man behöver rekonstruera ansiktet mer eller mindre).

Så skit i och sminka dig (om du nu funderar på att börjaFlört), kan slå vad om att du är MINST lika fin utan.

Detta gäller även alla er andra, slösa inte pengar på smink. Våga visa er inre skönhet! Glad

[Marro98]
2012-11-01 00:19
0

Jag går i 8:an & sminkar mig inte ^^
Behöver inte maskara för att jag har svarta ögonfransar ^^

#12 Grymt bra skrivet Flört

C4NCERiNHALE
2012-11-01 00:26
0

Går 2:a året på gymnasiet, sminkar mig ytterst sällan

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

Caf_Roy
2012-11-01 00:31
0

#12 Sminkar sig gör man för att man vill framhäva visa drag hos sig själv som man är stolt över, men som kanske inte syns lika bra utan smink.

Jag hade bara sminkat mig ett par enstaka gånger när jag gick ut gymnasiet. Eftersom ja inte brukade sminka mig var det aldrig någon som förväntade sig att jag skulle göra det och jag fick sova längre på mornarna. Dessutom krävdes det bara lite smink för att göra mig "snyggare än vanligt".

Att sminka sig varje dag är enligt mig att kasta tid i ett svart hål, efter ett tag är det inte längre någon som lägger märke till att du är sminkad, bara om du inte är det eller det är ovanligt dåligt gjort.

När jag skulle ha mascara till en teaterpjäs sista året var det flera i min klass som försökte få mig att låta bli, de kunde inte föreställa sig att smink skulle vara snyggt på mig för de hade bara sett mig utan.

Så tänk på det när ni bestämmer er för att börja. Det är lätt att börja sminka sig, men när du väl börjat kommer det vara svårt att sluta. Du kommer bli tvungen att spendera allt mer tid framför spegeln varje morgon och efter ett tag är det inte enns någon som ser det. Dessutom är det dyrt och sliter på huden.

Mitt tips är att ta det lungt i början, sminka dig lite grann när du känner för det eller när du vill vara lite extra fin, så fort du börjar sminka dig varje dag är du fast.

Vad gäller när det är lagom att börja sminka sig skulle jag säga att det är när mer än hälften av tjejerna i din klass gör det. Ha inte för bråttom, det kommer en tid när det anses vara ovårdat att inte vara sminkad, så njut av dina sovmornar så länge du kan.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Fridaaaa
2012-11-01 08:26
2

#12 Jag sminkar mig för att se piggare ut, inget annat.
Inte för att jag inte är nöjd med mig själv.
Jag har ytterst lite smink och är inte katastrof om jag inte sminkar mig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiniPim]
2012-11-01 10:14
0

Haha i min klass så började vissa med bh och smink i 3an.. xc
Jag tycker också: när man är redo!

Typ i 6an kanske ;)

Jag sminkar mig aldrig, ALDRIG. Tar bara lite mascara på fest/disco eller något!
Tycker det känns som ett extra lager med något på ansiktet bara xD Men tycker att smink är väldigt fint på andra..

[cookies]
2012-11-01 10:42
0

#13 Tack!

#15 Alla har olika anledningar :)

#16 Låter också bra :)

Visst alla har såklart olika anledningar, men stödjer fortfarande att det helt är utan smink :) Men så länge man inte skäms för att visa (och gör det) sig utan smink i allmänhet så är det ganska så lugnt :)

[MiniPim]
2012-11-01 10:45
0

#12 Alla behöver ju inte sminka sig för att dem inte är nöjda med sig själva. Om man tycker det är fint.. för sin egen skull liksom! Inte för att alla andra sminkar sig

[cookies]
2012-11-01 10:54
0

#19 Sa i mitt inägg #18 att det inte behöver vara så, visst folk jag känner har ju det som intresse att sminka sig/andra för att de tycker det är kul lika väl som jag spelar dator :) Men ofta ligger det undermedvetet att man vill bli finare, enligt mig. :(

Men om man sminkar sig, sminkar inte många sig för att de vill se bättre ut än de anser att de gör utan smink? (det var en fråga)

vaanjja
2012-11-01 10:55
0

Jag håller med er om det ni skriver. Det är egentligen rätt onödigt att sminka sig. Jag sinkar mig i ansiktet för att dölja finnar och så, för jag tycker inte jag har så fin hy. Och så tar jag mascara för att se lite piggare ut. Jag tycker jag ser ut som en kille utan smink… O.o

[_hsleiufhbtv]
2012-11-01 10:56
1

#20 det är min uppfattning också faktiskt. Dessutom finns inget vackrare än naturlig skönhet.

[BirtaE]
2012-11-01 13:19
0

jag började med lite mascara i 5:an och i 6:an började jag med allt möjligt foundation, puder, eyeliner osv. och nu går jag i 8:an och jag ångrar att jag började med så mycket så pass tidigt för nu kan jag typ inte gå ut utan smink Rynkar på näsan

skuttis88
2012-11-01 16:05
0

Jag är tolv och jag har bara mascara ibland. Ibland har jag foundation för att täcka någon finne eller liknande. En del tjejer i min klass håller på med mascara, eyeliner puder och massa annat. Det är typ 3 tjejer och två av dem kan inte ens sminka sig. De kladdar bara en massa svart på ögonen. Sen håller de på med ögonbrynen. En av dem skulle raka bort så att de skulle bli jämt men hon råkade raka av sig halva ögonbrynet… Den tredje tjejen är faktiskt väldigt duktig. Hon har kanske lite mycket smink men det ser inte kladdigt ut. Hennes ögonbryn ser fina ut men lite för tillgjorda. 12-åringar ska inte se ut så. De håller också på att färga håret. En av dem var min förra bästis. Hon har förändrats så mycket. Först började hon sminka sig. Sen färjade hon håret från blont till svart. Till rött. Till turkost. Nu har jag ingen riktig bästis. Jo, en som bor 4 mil här ifrån som jag inte har sett på 8 månader. Jag har en annan kompis som jag brukar vara med men hon är riktigt elak. När vi kommer hem till henne, sätter hon sig vid datorn eller tv:n. hon frågar aldrig vad jag vill göra. En gång sa hon att hon skulle gå på toa. precis innan hon stängde dörren ropade hon "jag tar en dusch!". Och där satt jag. Till slut gick jag hem. Igår gick jag med henne på halloween. Vi skulle gå med hennes lillasyster för hon ville inte gå själv. När vi hade gått ett tag skulle vi hem ock ta ett glas vatten. När vi kom hem till henne gick hon till sitt rum, sa "jag går och lägger mig" och stängde dörren. Jag blev så arg. Jag gick en stund med hennes lillasyster efter det och när vi kom hem så var hon vaken. Och jag tänkte: Hur kan du göra så? Jag ville bara slå till henne.

Det kanske inte var så mycket med ämnet men jag behövde skriva av mig. =D

MVH Celina

Afturelding
2012-11-01 16:37
0

Jag började i fyran, så jag var rätt liten. Jag har alltid varit konstnärlig av mig dock, så det var inget konstigt. Nu, 10 år senare, så sminkar jag mig bara när jag ska vara ute bland folk en längre stund. Alltså, jag sminkar mig inte för att köpa mjölk på ICA, men jag tycker att det är kul att göra sig fin med smink och söta klänningar för en dag på stan. Det ska liksom vara värt det.

Men en bra tid att börja på är när man själv vill, jag ska allt låta mina barn (pojke som flicka) sminka sig när hen vill, såvida hen gör det för att det är kul, och inte på grund av grupptryck eller dylikt :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

dermot
2012-11-01 18:44
2

Jag är 15 och har heller aldrig sminkat mig i hela mitt liv. Tycker inte det är fint helt enkelt, när jag tänker smink så tänker jag teater/cirkus/halloween och liknande samanhang, inte till vardags. Men alla gör ju som de vill. ^^

Min farmor är 82 år gammal och har varken sminkat sig, använt nagellack eller annat som "ändrar" på utseendet.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Sagaelf
2012-11-03 20:40
0

Min i år 11-åriga lillasyster har kompisar som sminkar sig dagligen och gjort det sedan de gick i fyran kanske. För mig känns det konstigt. Jag visste knappt vad smink var i fyran.

Är tretton nu och har inte hållit på med smink särskilt länge alls.

CaptainBunchie
2012-11-03 21:24
0

Jag började ha smink på discon etc. när jag var ca 9-10 år, och använde smink mer eller mindre dagligen kanske som 11 år. Började väl med mascara, läppglans och ögonskugga och ökade på lite.
Nu är jag 14 år och har slutat sminka mig helt, var över ett halvår sen jag sminkade mig regelbundet.

Det är upp till var och en när man känner att man vill börja, om man nu vill.
Själv sminkade jag mig nog mest för att vara kreativ och att jag helt enkelt kände för det och kände mig söt.

Slutade nog för att jag varken hade tid eller ork att sminka mig.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

mikkan01
2012-11-03 22:27
0

Jag började när jag gick i 5:an och då började jag extremt. Inte "lite" mascara utan allt möjligt smetade jag på ansiktet.

Tycker att det är ok när man själv känner att man är redo, när man är medveten om att ansiktet inte får andas genom sminket, att ögonfransarna "förstörs" av mascaran, porer täpps igen, vet hur viktigt det är att tvätta av ansiktet efteråt o.s.v. =)

Jag går nu i 2:an på gymnasiet och brukar inte sminka mig alls!
Tycker nästan man ser fräschare ut en hel dag utan smink än efter en hel dag med smink då allt är utsmetat och tråkigt haha man lär sig med åren…Oskyldig

~mikkan