Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 1892 ggr
[MiniPim]
0

Laktos - smal?

Hejsan!! Glad

Nu är det så att jag har haft ont i magen i ca 3 år, och iår så åkte vi till läkaren IGEN efter några hundra gånger och då kom dem fram till att jag är laktosintorellant. Jag vägde 34 kg när vi var hos doktorn, och dem trodde att laktossaken hade med min smalhet att göra så vi fick ringa någon speciell doktor som skulle ge mig tid hos henne. Vi fick någon matdagbok där vi skulle skriva ner exakt ALLT jag ätit på en vecka. Det fick inte innehålla laktos! Nu den 24 november tror jag sa jag dit och hon ska se hur det har gått för mig.

Men, jag tvivlar STARKT på att jag är laktosintorellant. Jag började med att dricka några glas mjölk per dagen här om dagen (inte laktosfri då) och det har inte hänt något alls. Inte påverkat hur jag mår eller någonting. Och dessutom, varför kom läkarna på det iår när jag har tagit prover och sånt några andra gånger?

Iallfall, jag äter och dricker saker med vanlig mjölk i och jag mår toppen. Bara att jag blir smalare och smalare men jag har ändå gått upp till 36 kg.

Har någon varit med om detta? Kan min smalhet bero på det med laktosen?

Ratlings
0

Jag tror inte laktosen påverkar hur smal eller tjock man är. Jag är lite lätt överviktig (kurvig Flört) och laktosintolerant. Känner du inget när du dricker mjölk, eller andra laktosprodukter, så är du helt klart inte intolerant, skulle jag viilja säga! Alla jag känner, inklusive mig själv, får kraftiga magknip och kan sitta på toa i evigheter (finare ord…), även att man spyr händer. Det är hemskt… Och känner du inte till detta i samband med laktos har jag svårt att tro att du är intolerant.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Fridaaaa
2

Nej laktos påverkar inte vikten :)
Vet dom som är laktosintoleranta som inte är smala.
Är nog dina gener eller något annat :)

Jag är överkänslig mot laktos, kan dricka det men blir gasig i magen och kan få magknip om jag dricker ren mjölk eller fil t.ex

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Thaeri
0

Det man kan bli underviktig av som laktosintolerant är inte intoleransen i sig, utan magproblemen den orsakar.

Kort sagt så är det så att för en laktosintolerant blir det så här: laktos = lös mage = maten passerar tarmen mycket snabbare än normalt = saker hinner inte tas upp som de ska.

Med andra ord så är det med stor sannolikhet så att dina magproblem ligger bakom din låga vikt, men din låga vikt säger inte mycket om vad dina magproblem beror på.

[MiniPim]
0

Okej, då vet jag det! :)

#1 Jag får varken magknip eller behöver sitta på toa länge eller något av det, utan jag mår som vanligt. :)

Men jag fattar inte att läkarna kom fram till deet då? När jag har haft så ont i magen så måste det ju bero på något.. :/

Thaeri
0

Man kan få sekundär laktosintolerans när magen är dålig, och som jag har förstått det yttrar det sig inte alltid på samma sätt som klassisk intolerans.

Så det kan vara bra hålla upp med laktos i ett par veckor och bara äta laktosfria produkter istället, så tarmen får tid att lugna ner sig. I bästa fall hjälper det, i värsta så har du eller dina föräldrar lagt ut några extra tior i onödan.

Sen finns det ytterligare en grej som kan få magen att dumma sig och det är mjölkproteinallergi, och då kan man inte äta mjölkprodukter alls, eller färdiga grejer med mjölk eller mjölkpulver i. Men jag vet inte vilka symptomen är, mer än att de har med magen att göra.