Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: studier-och-utbildning
Läst 5685 ggr
riiffen
0

Hitta motivation till att plugga!!

Hej!

jag är såå trött på att plugga, när jag kommer hem är det redan mörkt och jag vill bara ta det lungt lite för jag är så trött, ibland ska jag även på träning eller träffa någon kompis och när jag till slut ska sätta mig med läxorna är jag mig alldeles trött i huvet. Någon som känner igen sig? ;)… Vilket leder till att jag måste göra det senare på kvällen  när jag verkligen är tvingad och kommer i säng alldeles för sent = jag är inte piggare nästa dag heller. Hur gör ni för att ta tag i läxorna direkt, eller väntar ni?!? Skulle verkligen behöva lite motivation just nu i höstmörkret, går f.ö i nian så det vore ju lite dumt att sänka sig nu pga detta..

medarbetare på allergier.ifokus .

Fridaaaa
0

Ja jag behöver det med.
Har problem att plugga när det blir mörkt så snabbt, man blir tröttare snabbare osv (i alla fall jag)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eriikaa
0

Skulle också behöva hjälp med det. Har verkligen inget motivation när jag kommer hem från skolan. Dessutom kommer jag hem när det är mörkt varje dag. Alla annat man vill göra hemma distraherar för mycket. :(

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Jesperlinden97
0

Jag går i 9:an och ska snart välja gymnasie, vet redan vart jag vill gå och det ger mig drivkraft. 
Kanske det skulle vara någon hjälp? Tänk framåt liksom :)

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus. 

Nali
0

Jag går i 9an och precis som #3 sa så vet jag ungefär vad jag vill gå på och försöker därför att höja mina betyg så mycket som möjligt. Vet ni inte vad ni ska välja är kanske en motivation att försöka få så bra betyg som möjligt så ni har fler valmöjligheter och chanser att komma in när ni väljer?

riiffen
0

Skönt att det inte bara är jag…

#3#4 Låter som en bra "sporre"! Har inte bestämt mig än men ska på gymnasiemässa i helgen så därefter kanske det blir lite klarare, eller hoppas Foten i munnen

alicekanin
0

Jag får läxor måndag/ tisdag så gör jag och min kompis alla (nästa iaf ;) ) så har man det överstökat :D Men du är ju några år äldre men det kanske kan vara en hjälp ändå ;)

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

Quenzi
0

Kommer också hem när det är mörkt och måste ju ta hand om alla djuren varje dag och göra en massa sysslor hemma så läsläxorna brukar jag bara skita i och skrivläxorna gör jag sista minuten eller rasten innan lektionen den ska in. (Och nej, jag hinner inte göra den andra tider)

PJUM

AdelinaH
2

Jag tycker att det blir roligare och lättare att plugga med en kompis. Eller iallafall att sätta igång! ^^

Om jag måste plugga själv eller skriva en skrivuppgift, så ''belönar'' jag mig själv. Det behöver inte vara med godis eller gott, det kan vara att jag skriver i en timme, sen så får jag titta på den senaste avsnittet av min favoritserie! ^^

Jag försöker även planera när jag ska plugga och vad jag ska plugga så jag bara kan starta när jag väl måste sätta igång. Men man kan inte vara för strikt! Flört

Fridaaaa
0

Jag pluggar på högskola, till något jag verkligen vill men just att komma igång osv är skitsvårt :( Speciellt då jag har haft skoluppehåll i 3 år sedan jag tog studenten. Sedan är högskola svårare än gymnasiet så lite jobbigt menmen….

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

deleteduser
7

Det enda som riktigt kan motivera mig när det gäller skolarbete är antingen stress eller panik :$

Något som ibland funkar är att när jag könner att jag är riktigt sugen på något (typ läsk, chips eller oboy) så "mutar" jag mig själv med att jag t.ex måste läsa 5 sidor i NO-boken. Det funkar dock bara när jag är RIKTIGT sugen.

Eller så kör man den här taktiken, när man läst till en gummibjörn får man äta den ;D

riiffen
0

#10 Haha den var riktigt bra! ska jag lätt köra nästa gång! :D

#9 Förstår det, vi högstadiebarn ska väl egentligen inte gnälla ;)

Visst är det bra att få grejor undanstökade, önskar det funkade sådär på mig AdelinaH och alicekanin! Men jag blir motiverad av att läsa!! Imorgon ska jag börja mitt nya, strukturerade liv.. Oskyldig

AdelinaH
1

#11 Fast jag är en sådan person, från grunden. Jag måste ha kontroll över allt och strukturera upp allt för att det överhuvudtaget ska funka.

Jag tror alla måste hitta sin egen ''pluggmetod'' så det är bara att testa allt!

I sexan hade jag svårt med att plugga, jag hade kontroll, men jag sparade allt till dagen innan, det hade ju funkat förut. Jag hade inte direkt dåliga resultat, men jag bröt ihop varje gång jag tog fram en läxa. Jag lärde mig sen att acceptera läxorna, börja planera lite smått och belöna mig själv! Funkar bäst för mig. Glad

[MiniPim]
0

Jag går i 6a:n och jag pluggar direkt när jag kommer hem. Men nu när det blir mörkt så fort så tar jag det senare, efter djuren. Jag har lovat mig själv att få bra betyg. Tydligen tycker mina föräldrar att jag lägger ner för mycket tid på kaninerna.. Men det är jobbigt, men känslan att ha klart allt efter lockar :p