Hjälp!
Jag är väl inte tonåring än(jag är tolv) men jag har ändå börjat få finnar. Jag har en massa krämer och sånt men finnarna är ju kvar! Jag har sett Proactiv på tv och har ungefär samma saker: Rengöring, ansiktsvatten och förebyggande+återfuktning. Min mamma jobbar på ett hudvårdsföretag så jag får inte köpa andra produkter än de som hon har. Mitt problemområde är hakan och om en försvinner så kommer det upp en ny. Jag vet att man inte ska klämma men jag har gjort det ändå. Eftersom jag alltid har haft finnar där så har jag inte märkt att det har blivit ärr. När jag har "bra" perioder och det inte är så många så kan man se alla ärr. Innan tänkte jag inte på det och trodde att det var innebrännare eller något men nu är de jättetydliga. Vad ska jag göra för att få bort ärren och förhindra nya ärr och finnar?
MVH Celina
Det finns ett finnmedel som heter spotless och den vet jag är riktigt bra. Själv sätter jag handsprit om jag fått finnar och de funkar super om jag inte går å pillar på dom efteråt.
Ärren går nog inte att få bort utan kanske blir mindre/försvinner med tiden och enda sättet att förhindra att få ärr är nog att sluta klämma finnarna.
Jag började få finnar redan när jag var 8-9 år gammal. Det är nu på senare tid som det börjat gå över, men jag levde med det i nästan 10 år. Försök att inte ta på ansiktet för mycket, då tillsätter du fett och bakterier från händerna och täpper till porerna.
Annars får du nog fortsätta som du gör nu, det kan ta ett tag innan det hjälper. Det är jätteviktigt att du återfuktar huden efter att du tvättat ansiktet för annars kommer din hy kompensera genom att producera ännu mer talg och fett.
Blir det riktigt, riktigt illa så kan du besöka en läkare och få läkemedel utskrivet. Det lär för övrigt gå över med åren :)
Måste du klämma så ska du först göra hål i finnarna med en nål, och sen linda in fingrarna i t.ex babyservetter och liksom "rulla" ut talgen. Ta lite i taget, inte allt på samma dag får då får du ärr.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#1/#2 Ok men ärren måste väl blekas bort med tiden?
MVH Celina
Det beror på, när jag var liten klöste jag bort vattenkoppor och har kanske 3 små gropar i ansiktet som inte går bort, har även ramlat med en skruvmejsel när jag var liten och fått den upp i kinden och de ärret är helt borta.
#4 Ok. Jag har en ansiktsmask med mjöl, mjölk och citron i ansiktet nu. Jag ha läst på många ställen att det ska bleka lite i alla fall. Hoppas det!
MVH Celina
Nu har jag sköljt av den och ett av fyra ärr har faktiskt blivit lite ljusare! De tre andra är lite djupare.
MVH Celina
Nu har jag en till fråga. Jag sminkar mig bara för att täcka finnar men de syns ändå. Någon som har ett "steg-för-stegtips" om hur man gör för att de inte ska synas?Detta sminka har jag hemma:
Concealer
Foundation
Puder
Jag tror att jag stavade rätt! Om någon vet hur man gör, så uppskattar jag det jättemycket. Några i min klass(killar) har nämt det flera gånger. De bara "Öh, du har finnar i ditt ansikte". Tror de inte att jag vet det eller? Ingen tjej har nämt det för att de fattar och man säger bara inte så. Jag vill gärna använda de produkter som jag har hemma. Min mamma jobbar med sånt så jag får det av henne. Annars om jag vill ha ett annat märke så måste jag betala själv.
MVH Celina
Mitt tips är att låta ansiktet vara så mycket som möjigt. När du använder en massa hudvårdsprodukter stör du ju ansiktets fukt- och fettbalans, vilket i vissa fall faktiskt kan göra saker värre. Håll ansiktet rent men gå inte överstyr. Många börjar använda alla möjliga produkter så fort de får finnar - scrub, ansiktsvatten, ansiktstvätt, hudkräm och så vidare. Oftast räcker det bara med en mild ansiktstvätt som inte är uttorkande (t.ex. rengöringsmjölk) för att skölja av smink och smuts. Undvik verkligen att peta och klämma! Jag vet hur svårt det kan vara, men det är verkligen det bäst alternativet. Oftast är det ju dessutom enklare att sminka över "hela" finnar än de man klämt och som ofta vätskar eller liknande.
Undvik också att använda mycket smink. Det är en lite ond cirkel det där, får man mer finnas vill man ju sminka sig mer, fast det är just då man bör låta bli. Men försök att vänja av dig! Ta en helg eller någon annan ledig period då du inte sminkar dig alls. Låt huden vila! Min hy blev så mycket bättre när jag drog ner på sminket. Nu för tiden använder jag nästan aldrig täckande smink för ansiktet såsom foundation eller puder, utan sminkar istället bara ögonbrynen och ögonen. Om du känner att du absolut måste sminka dig, använd lättare produkter som inte täpper till porerna lika mycket. Puder eller mineralfoundation är t.ex. bättre än en flytande foundation.
#8 Jag har produkter som inte täpper till och jag använder inte smink på helgen. Ska jag gå runt i skolan med en massa röda prickar i ansiktet?
MVH Celina
KLÄM INTE!
Det är det värsta du kan göra!
Låt huden vara. När du sminkar dig. Se till att få bort ALLT smink på kvällen och sedan använd en ansiktstvätt, ansiktsvatten och sedan ett finmedel för att punktbehandla finnar.
Ta reda på vad du har för sorts hy. Fet, blandad, torr eller normal och anpassa produkterna efter det.
Jag tillexempel använder INGEN fuktgörande, då får jag finnar.
Jag har haft det sedan jag var 9 år, är nu sexton och har inte hitta det rätta för mig förrän nu. Så man får, tyvärr ha tålamod!
Se till att tvätta dina sminkpenslar regelbundet så att det inte samlas skit i penslarna.
En huskur som jag inte har provat själv ännu är att man ska lägga tomatpuré på ärren, de ska tydligen minska då. Sedna ska vitlök vara väldigt bakteriedödande. Men det kanske man inte ska applicera innan man ska iväg, haha!
Sedan måste du komma ihåg, att det är bara du som ser dina finnar. Ingen annan bryr sig. Om du mår dåligt över detta kan du få sminktips, hör isåfall av dig på PM, för att täcka finnar.
Men som sagt, RENGÖR, RENGÖR, RENGÖR OCH KLÄM ELLER RÖR INTE!
Massaera ansiktet är också bra. Då kommer blodcirkulationen igång. Men se till att händerna är rena. Innan ja arbetar med mitt ansikte tar jag i regel handsprit på mina händer.
Lycka till nu!
Livet är en ständigt berg-o-dalbana. Det är bara att hänga med i svängarna. Stå ut med dalarna och lev livet!
http://www.tjugoattondeapril.blogg.se
#10 Tack! Jag ska försöka att inte klämma. Jag tvättar 2 gånger om dagen med de saker du nämde. Jag har en mask med mjölk, mjöl och citron som funkar ganska bra. Och en fråga till, och nu låter jag säkert jätteefterbliven men vad är PM? Jag är ganska ny så jag har inte fattat än =D Och jag vet att jag har blandhy/fet hy. Min mamma jobbar med sånt.
MVH Celina
PM är privatmedelande. :)
Livet är en ständigt berg-o-dalbana. Det är bara att hänga med i svängarna. Stå ut med dalarna och lev livet!
#12 Ok XD. Nu har jag en ganska stor finne och jag har tagit på en gel som går att den torkar ut. Och du verkar ara klok(Hedda.w) så jag undrar om du har ett tips mot pormaskar? Och hur ska jag göra för att täcka så att det ser naturligt ut. Om du vet kan du ju skiva här, det kanske finns fler som vill veta =)
MVH Celina
Stora såkallade inombordare är svåra att få bort, där gäller det bara att ha tålamod och att låtabli finnen. Om man klämmer en inombordare kläms den liksom under huden och det bildas då en svullnad som inte ser så rolig ut.
Porer är svårt! Man man kan behandla med pormask-ansiktstvätt. Den från neutrogena är bra. Man får ge den lite tid, men i längden reducerar den porer.
För att täcka alla finnar och porer lägger jag denna grund:
En foundation - jag använder mig av en som jämnar ut hyn, och inte täcker så extremt. Men det får man välja efter behov och hur tydliga porer man har.
Sedan lägger jag concealer precis på finnen för att ta bort irritationen. Jag duttar liksom. Inte smörjer in! Duttar tills man inte man inte kan tyda att man har concealer.
Sedan lägger jag även det på röda partier som man kan ha, så som runt näsan, kinder och haka. Det röda kan framhäva det röda hos finnar.
Avslutane lägger jag ett puder. Jag använder mig av MAC's kompaktpuder, som är ett lite kraftigare puder. Det lägger jag med för att jämna ut concealerna och min foundation.
Det lönar sig i längden att välja kvalité. Det räcker längre och hållre under dagen! Lågprismärken har en tendens att få hyn att se fettig ur samt falla av under dagen.
Grön foundation är bra när man är röd! Det låter konstig, men är fantastiskt bra. Lägger upp en video på hur det ser ut nedan.
Här är en video som jag har gjort där jag visar vad jag gör:
http://www.youtube.com/watch?v=fRMGLu0gnuY
På videon använder jag borste. Men det har jag slutat med nu. Det samlas så mycket skit på dem. Ta handsprit på händerna och använd dem! Det blir ett mycket bättre resultat. Värmen från händerna smälter in produkterna jämnt.
Här är ett par andra instruktionsvideos på hur man täcker kraftig acne:
http://www.youtube.com/watch?v=ex33wtqnNz8
http://www.youtube.com/watch?v=YEOblnwXkAw&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=HpKxBePbSbA&feature=related
Här har du tips på hur man ska sluta klämma: