Språk :)
Vet inte om det hör in här, men vet ni nån bra skola/gymnasium elle nåt där man kan lära sig ryska? :/ Skulle gärna vilja det :)
Humanistiska är ju en språk linje :) Dock rekommenderar jag att du inte ska satsa hela ditt liv spel bara för att du vill lära dig ett språk, man kan lära sig språk vid sidan om och på fritiden finns massor med ryssar som gärna har utbyte då många vill lära sig engelska och vissa svenska.
Själv har jag language exchange med folk över hela världen då jag kan många språk en rekommendation är att du bara har ett fåtal ca 3-5 st du har ett utbyte med. Jag har ca över hundra personer om inte fler och jag lär ut alla möjliga språk och i längden blir det lite jobbigt för att det är så många.
Vill du ha hjälp med att hitta en rysk språk kompis så får du jätte gärna kontakta mig så hjälper jag dig :)
Humanistiska är nog det bästa alternativet om du är språkintresserad och vill fokusera på det under gymnasiet. Då får du dessutom behörighet till högskola och universitet, och språk ger meritpoäng som höjer ditt slutbetyg (om det inte ändrats i och med senaste skolreformen, men det tror jag inte!). Kolla med just gymnasiet du tänkt gå på i förväg om de erbjuder just ryska.
Annars kan du kika på studieförbund såsom t.ex. ABF, Sensus och Medborgarskolan. De brukar ge språkkurser, och har du tur finns det ryska just i din stad!
Du kan även låna böcker eller DVD-/CD-kurser på ditt bibliotek eller köpa något språkinlärnigsprogram som t.ex. Rosetta Stone. Att hitta en "språkkompis" som Nali pratar om kan också vara ett bra alternativ - enda nackdelen med det är att modersmålstalare sällan har koll på grammatiska regler för sitt modersmål då de kan allt i "ryggraden". Då kan det vara bra att komplettera med att läsa lite grammatik på sidan om.