Real, Strömma eller August Kobb?
Jag går just nu i nian och är jätte stressad över gymnasevalet. I slutändan vill jag jobba som djurskyddsinspektör eller liknande. Så först tänkte jag gå NA-linjen på hulebäck. Men efter diskuterande med föräldrar och mycket funderande har jag kommit fram till att även om jag faktiskt skulle komma in, skulle jag nog inte orka fullfölja det. Så istället tänker jag att om jag går naturbruk, inriktning djur, sedan läser ett naturvetenskapligt basår och sedan går på SLU så kanske jag kan "ta mig runt" NA?
Att jag dessutom är fullkomligt livrädd att göra allt ovanstående och sedan komma på att; detta var ju inte alls som jag tänkt mig. Vad gör man då? :/
Och vilket gymnasium är bäst? Real, Strömma eller August Kobb? Har någon erfarenheter?
Gör det som känns bäst just nu och oroa dig inte alltför mycket för framtiden. Jag har ganska många gamla klasskamrater som gått en helt annan väg än vad de först tänkt, och går tekniskt basår och liknande nu. Har t.ex. en vän som gick samhälls med språkinriktning på gymnasiet och som nu ska bli molekylärbiolog. Sådant löser sig alltid! Det är inte många som faktiskt blir vad de tänkte sig i högstadiet. Tycker inte att du behöver oroa dig över det.
Jag skulle rekommendera att försöka få grundläggande behörighet till högskola och universitet i alla fall - antingen genom att välja ett program som har det "inbyggt" eller genom att välja till de kurser som behövs. På så sätt stänger du inga dörrar!
Jag tycker att naturbruksalternalternativet låter som det bästa för dig. Som du själv redan tänkt är det ju viktigt att man faktiskt orkar fullfölja sitt gymnasieval och trivs med det, och inte väljer något man inte kommer att trivas med alls bara för att man på något sätt måste. Lyssna på magkänslan!
Tack! Tror jag har fått lite mer klarhet i det nu. :)
Jag går på strömma naturbruksgymnasium, så har du frågor om skolan så kan jag absolut försöka svara på dem. Jag går andra året, djurvård.
Jag går 3e året på Real så precis som #3 kan jag svara på frågor om du har några specifikt om skolan :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
och jag går 1:a året på august kobbs (världens bästa skola enligt mig hehe), och du får gärna ställa frågor till mig om AKG (august kobbs gymnasium), skolan har även facebook :) sök bara på august kobbs gymnasium om du vill titta på lite bilder m.m :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
TS, vilken lyx du fick som har varsin elev från varje skola som kan svara på frågor! 
Strömma har två facebook: Strömmaskolans officiella & djurvårdssidan samt hemsidan 
#3, #4 & #5 Super! :D Haha, nu kommer jag inte på något att fråga bara för det… Men det kommer väl. Jag ska iaf försöka komma iväg på alla öppna hus och infodagar så får vi se sedan.
#5 Vet du när AKG har öppethus/infodagar? Deras hemsida funkar inte, det står bara; Error 404: Error resolving WCM content
#7 nja dom hade en förra torsdagen, men mer vet jag ingenting om.. men du kan ju alltid ringa och kolla med dom om du får komma dit och kolla :) annars kommer vi att ha en monter på mydog utställningen 3-6 januari, men det kostar ju att komma in där… och är ju en del hundar där hehe
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7 Ok, får kolla med mamma när hon kommer hem så får vi se. Kommer inte att vara på mydog, även om jag inte har något emot hundar ;)
#9 haha nä, ett tips bara ;) men sen tror jag det är öppet hus någon gång i maj, men det kanske är för långt dit…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Gick på real i gymnasiet du kan ju väla att gå inriktning ett år och sista två åren läsa naturvetenskap som har alla kurser du behöver för att läsa på SLU sen, läste naturvetenskapen där och tyckte de var bra! Min bästa skoltid var gymnasiet, lärarna var fantasiska!
Hälsningar
Fredrika