Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: kropp-och-själ
Läst 1156 ggr
[Hamster 4 ever]
0

(X)första mensen, vad innebär det?

Fick första mensen idag, är 12 år, tyckte det kom ganska mycket. Så nu har jag några frågor.

Framför allt. hur komer det påvärka mig? Jag är ganska sportig, hur komer mensen påvärka? Vad innebär mensen för mig?

Ni behöver inte berätta vad som händer inne i kroppen, jag var nog den ändan som lyssnade på den lekitionenTungan ute

Hur lång tid tar det innan cykeln blir jämn?

Ni kan väll berätta så mycket som möjligt.

Afturelding
0

Det enda som kan påverka din sportprestation är om du skulle få mensvärk, annars ska allt vara som vanligt :) Det kan kännas kladdigt och obehagligt om du använder binda, men då finns både tamponger och menskopp. Ska du simma eller bada så kan du göra det också med något av de senare, bara du byter när du badat klart.

Hur lång tid det tar innan cykeln blir jämn är väldigt individuellt, vissa har det mer eller mindre från början och för andra kan det ta flera år.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Arinya
0

Jag har hört att om man idrottar mycket så har man lindrigare mensvärk och mindre flöde eller nåt sånt? Vet dock inte om det stämmer!

Vad mensen innebär?

Beror på vad du menar ^^

Det kan ta olika lång tid för alla, min var inte helt jämn ens efter 2 år!

Thaeri
0

Tja… för min del påverkar den inte så mycket, mer än att jag får mensvärk i början, så då får jag ta 2-3 Ipren om dagen. Samma sak när jag var tonåring (är 27).

Brösten kan vara rejält svullna och göra ont någon vecka eller två innan mensen, men det är något som började när jag var 23-24, och det går upp och ner en del också.

Hur lång tid det tar innan cykeln blir jämn varierar, min var det redan från början egentligen, visst blev det något undantag då och då, men det har hänt även på senare år.

Kan också tipsa om meskopp istället för bindor eller tampong, riktigt smidigt Glad

Afturelding
0

Jag har också hört att mensen kan påverkas av idrott, och att den till och med kan försvinna till och från. Det finns ganska många moderna myter om kvinnokroppen dock, och vet inte heller om det är helt sant. Men mensen i sig ska inte påverka din idrott, som sagt. Även fast det kanske blir tvärtom, att din idrott påverkar mensen.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se