Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1028 ggr
Quenzi
0

Stressad/hjärnsläpp.

Känner mig verkligen jättestressad över allting hela tiden, speciellt över skolan och vet verkligen inte vad jag ska göra. Det har blivit så illa att min hjärna inte fungerar riktig som den ska längre, för idag på Tyskan så satt jag verkligen och koncentrerade mig, mycket mer än jag brukar, och jag tappade verkligen allt, (vi hade ofrivilligt muntligt förhör) och jag sa verkligen fel hela tiden (men jag vet att jag egentligen kan). Sen så glömmer jag bort vad vi har för läxor, den här veckan har vi 5-6 läxor i olika ämnen men den ända jag kommer ihåg är Engelskan och vet inte ens vad man ska göra på den. Vet knappt längre om jag har gett djuren mat eller inte (har faktiskt hänt att jag glömt bort om jag har gjort det och när jag ska ge dom så är matskålarna fyllda). Får även gråtattacker lite när som helst.

Kan det vara så att skolan kör för hårt med mig? Eller?

(o om det är viktigt så går jag till 15.20 mån-tors 13.20 fredag och går i 7an)

PJUM

bambiiii
0

Usch jag tycker att det låter som att du är extremt stressad, de veckorna innan lovet så hade vi haft 2prov plus 3 läxor varje vecka, jag fick extremt ont i huvvet, näsblödningar och gråtattacker, man orkar liksom inte mer ibland"

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Quenzi
0

Vi har också haft en massa prov, förra veckan så hade vi Tyska- och hemkunskapsprov och nästa vecka har vi i fysik och matte (inget jag ser fram emot)…

Men vet verkligen inte vad jag ska göra för att få det att lugna ner sig, för hemma tar jag det lungt nästan hela tiden, men så fort jag sätter mig med läxan så blir det som i skolan, det går verkligen inte att få något gjort utan att det blir fel), och kan ju inte direkt säga till rektorn att korta ner schemat bara för att jag blir stressad över det. :/

PJUM

Geru
1

Lugnt, andas, djupa andetag. Se till att sova ordentligt. Sen handlar det om att inte stressa upp sig i skallen:p Det är lite som att prata med sig själv, man stressar, och sen får man försöka lära sig att ta det mer lugnt. Alla har olika saker dom gör för att bli lugna:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Smullis
0

Känner exakt likadant! Får, utöver det du tagit upp, panikångestattacker lite då och då. Allt bara åker in genom ena örat - och ut genom andra.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Mimmi
0

Fundera lite över vilka krav du har på dig själv. Jag har en tendens att sätta alltför höga krav på mig själv, vilket leder till att jag bli stressad. Du går i sjuan och resultaten är ännu inte jätteavgörande. Det viktigaste är att du är i skolan och gör det du ska. Så fokusera främst på att få saker gjorda än att få högsta resultat.

Ibland behöver man ju faktiskt prioritera också. Man hamnar ibland i situationer då man helt enkelt inte hinner med allt. Då är det bra att kunna sätta sig och skriva ner allt man behöver göra och fundera över vad som är viktigast. För mig brukar det hjälpa myckt att göra listor med vad som behöver göras. På så sätt får man inte bara en överblick över vad som är viktigast, men man inser också ofta att man inte har så otroligt mycket att göra det först kändes som.

För mig brukar det också hjälpa att försöka strukturera och planera lite. Har du en kalender? Det tycker jag är till stor hjälp om man faktiskt använder sig av den. Se till att skriva ner alla läxor, prov och inlämningar du har så att du faktiskt har koll. Du skriver att du inte kommer ihåg alla dina läxor, så jag tror en kalender skulle behövas! Se sedan över allt och planera vad du ska börja med och vad som ska vara färdigt när. På så sätt slipper du sitta med allt i sista sekunden.

Tänk också på att du som elev har all rätt att säga till dina lärare om det blir för mycket. De bör ta hänsyn till er arbetsbörda när de lägger prov och läxor, så se till att säga ifrån om de vill att ni ska skriva ett prov en vecka då ni har väldigt mycket!