Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 6062 ggr
Gråsuggan?
6

Hjälm eller inte?

Jag är en tjej som fortfarande har hjälm, en ful variant med en pinsam rosa apa på.

Visst, det är lag på att alla under 15 ska ha det, jag är 14 år men fyller 15 snart. Verkligen INGEN i min klass (eller paralellklass) har det. Jag ser sällan tonåringar som har hjälm och har börjat känna mig utanför.

De kommenterar ibland att jag har hjälm, negativt, och jag har pratat med mamma - försökte förklara att ingen annan har det och att jag faktist börjar bli retad för det.

Hennes svar var att det är lag och att jag ändå inte bryr mig om att vara precis som alla andra, men det är väl ändå stor skillnad på att ha sin egna klädstil när ingen klagar än att ha hjälm och bli retad?

Eller är det bara vad jag tycker? Hur gör ni?

[MiniPim]
5

Jag tänker ha på mig hjälm hela mitt liv. (när jag behöver då).

Strunta i vad de andra gör och tycker, tänk på dig själv. Hjälm är viktigt.

Förra året när jag och min kompis åkte hem från en sak (jag bor nära ett stall) så såg vi att mamma och pappa stog där. En ambulans helikopter och 3 ambulanser. Jo, vad var det som hade hänt? En kvinna vid 40 års åldern hade ramlat av hästen och slått i hjälmen i någon stål grej så den hade gått i 2 delar. Hon hade blivit medvetslös, som tur sitter hon uppe på hästryggen nu igen men tänk på vad som kan hända.

Du kanske inte rider, men det är riktigt farligt ändå. Det är liksom en händelse. Förstår ändå vad du menar med att ''alla andra behöver inte ha'' men ja.

Michaela-N
2

Jag är 14 (fyller 15 om två veckor) och har hjälm när jag cyklar. Tycker att du ska göra som jag, helt klart! Skrattande

Fridaaaa
3

Hjälm är en bra livförsäkring! Är olyckan framme kommer du ångra dig om dinte har det.
Finns snygga hjälmar att köpa :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frosstis
1

Köp en hjälm på XXL eller coop! Finns fina hjälmar där som är runda, inte så det sticker ut där fram. Fins i vit, svart och grå tror jag :DJag har en grå men jag använder den nästan aldrig.. Jag har typ alltid tofs och då kan jag inte ha hjälm, har aldrig lust att flytta ner tofsen :P Men jag funderar på att börja använda :) Jag är 14

Fridaaaa
0

#4 Inte för att vara sån, men bryr du dig mer om frisyren än säkerheten?! Bara att sätta upp håret i tofs sen :P

[Tilde]
0

Ärligt talat så har jag inte använt hjälm sedan jag var liten, men det är ju ganska dumt! Det kan ibland rädda liv!

Min mamma cyklade en dag utan hjälm när det var halt och halkade med cykeln i en backe in i en trottoarkant, bröt handleden (tror jag det var) och skrapade upp ett köttsår på hakan. Hade hon slagit i huvudet mer hade hon nog inte varit här idag, eller i alla fall hamnat på sjukhus en längre tid. Jag blir nu väääldigt orolig om någon i min familj cyklar utan hjälm! Rynkar på näsan

Frosstis
0

#5 Haha jag bryr mig inte om fisyren, jag cyklar ju ändå bara till stallet. Men det är jobbigt att sätta om tofsen längre ner :P

Fridaaaa
2

#7 Den lilla biten kan räcka! Man ska aldrig tänka "Det är så kort sträcka", vad som helst kan hända….

[Mi-rand-a]
0

Jag har inte hjälm, haft de nångång när jag varit liten och jag lever än idag helt otroligt om man tänker på hur mycket jag trillat menmen inget jag tänker på att ta på mig när jag går ut och cyklar. Om jag hade varit du hade jag nog köpt en ny hjälm som man trivs i :)

Clariiz
0

Jag cyklar faktiskt heller aldrig men hjälm, fast det är oerhört idiotiskt..
Cyklar som tur är dock nästan aldrig.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

JoannaLi
0

Jag använder hjälm, och hoppas att jag fortsätter med det (mitt framtida jag kanske får något ryck och cyklar utan, men jag hoppas att hon inte får det). Har hänt någon gång, tyvärr, att jag har cyklat utan. Jag har glömt någon gång, alltså helt ärligt glömt, den hänger på styret/i cykelkorgen, men jag har helt missat den. Har även hänt att jag cyklat från skolan och hem (typ femtio meter), och det var faktiskt medvetet. Men mer än så är det inte, och jag hoppas att det inte blir fler heller.

Scorpio97
0

Jag cyklar visseligen i ptincip aldrig, och är nu femton år fyllda. Men jag har inte haft hjälm senaste gångerna jag cyklat. Vilket är typ två gånger på dom senaste fyra åren xD Varför jag inte har hjälm vet jag inte, för jag blir inte retad och jag skulle inte bry mig om jag vart det. Jag ogillar bara hjälmen helt enkelt. Sen har dom två gånger jag cyklat dom senaste åren varit en väldigt kort sträcka, i ganska långsam fart.

Jag föredrar att gå helt enkelt.

//Jessie

monstermash
3

#7 - Använder du inte hjälm när du rider heller alltså? Om du gör det, vad är skillnaden med att använda cykelhjälm och ridhjälm, du måste ju ändå ta ned toffsen. Så du kan ju likaväl göra det redan när du cyklar till stallet istället för att göra det där.

Du riskerar ditt liv för att du inte orkar ta ned en tofs. Är det verkligen värt det?

felle-j
0

Jag är 15 och använder hjälm. Fast jag bor ute på landet och där kör bilarna snabbare. Hade jag cyklat i stan hade jag inte använt hjälm.

Fridaaaa
0

#14 Konstigt resonemang. I stan kör man 30 och 50 km vilket kan ge riktigt allvarliga skador om man inte har hjälm

Jojaton
0

#14 80% av alla gång och cykeltrafikanter som blir påkörda av en bil som kör i 50km/h dör, så vet inte om jag håller med om ditt resonemang - en av min mammas väninnor dog i en cykelolycka i centrala Lund för ett par år sen. I städer är det mer att hålla reda på så det är lättare att det händer en olycka där, även om skadorna blir värre när hastigheten ökar.

Jag använder inte hjälm när jag cyklar, jag vet att det är dumt, men tänker inte argumentera om det för det kommer inte ändra min vana.

Jag tycker du ska prata med din mamma igen om att du blir retad, tycker det är konstigt att hon inte reagerar mer på det - även om jag förstår att hon vill att du ska ha hjälm. Även om man inte bryr sig så mycket om vad andra tycker, så är det väl ingen som tycker om att bli retad. Jag skiter väl rätt mycket i om folk gillar min klädstil eller inte, men om dom hade retat mig för den hade jag ju tänkt till lite!

Johanna - Instagram

[MiniPim]
0

#14 här är det helt tvärtom.

Dipsie'n'Poo
0

Fyller 15 i vår. Och jag använder inte hjälm. Dock cyklar jag väldigt försiktigt och jag cyklar inte när det är minus grader.

Det dåliga är att detta har gjort att min lillebror på 12 år inte heller använder hjälm…

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

Eldlilja
3

Jag är 15 år och använder alltid hjälm. Varför ta risken liksom? Allt kan hända, och jag tänker ta alla chanser jag kan att klara mig undan en eventuell olycka. Min syster cyklade in i en lyktstolpe en gång och spräckte hjälmen, det var liksom ett stort hål i hjälmens sida. Även om hon hade en rejäl hjärnskakning så lever hon tack vare just den hjälmen.

[MiniPim]
0

Sen för er som inte rider med hjälm så kan jag säga att när jag red på ridskola så ramlade jag av och hästen sparkade mig i huvet när den skulle springa vidare..Tack och LOV att jag hade hjälm på mig .___.

Fridaaaa
0

#20 Det är lag på att man måste rida med hjälm. Och följer inte en ridskola det, ska det lägga ner ärligt talat. 
När det gäller ridning är det lag på att alla ska ha hjälm, oavett ålder och om du rider på ridskola eller inte.

[MiniPim]
6

#21 Jag sa inte att det inte är det? o.O

Geru
2

Om du inte kör med hjälm så får du ju tänka på att om du ramlar kan du dö. Chansen är otroligt mycket större att göra det utan hjälm än med hjälm.

Det finns ju iof genuint korkade människor, men det är ju ditt eget liv vi pratar om. Så du gör ju som du vill :)

Samma sak inom ridsport.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Fridaaaa
1

#22 Nej det sa jag inte, men du sa dem som rider utan hjälm.
Så jag trodde att du trodde att 15 års gräns gällde där med :) Det är inte alla som vet att alla måste ha det nämligen :)

Gaiezza
0

Jag använder inte hjälm när jag cyklar. Men när jag åker skateboard, longboard och rider så har jag hjälm :)

Bacon, svaret är bacon. 

[LittlePiglet]
0

Jag använder hjälm och minst 5 till i min klass använder också det. Tungan ute

Ibland skulle det vara gött att slippa hjälmen, särskilt en kall morgon när man precis har duschat för då fryser jag öronen av mig..

Men men, trivs inte med att bryta lagen Tungan ute

Är 14 år

[texel]
0

Åkte snowboard och vände mig konstigt när jag skulle av en ankarlift, jag var trött så jag orkade inte resa mig så snabbt.

Tjejen efter skulle osso av så hon släpper ankaret, som alltid släpar i marken innan den åker upp till linan igen, jag får den jättehårt mitt i huvet (hade hjälm) jag hade blivit medvetslös om jag inte havt den. Har därför alltid hjälm när jag cycklar osv..

[Akkurat]
0

#24 det är inte lag på att ha hjälm när man rider, däremot är det i 99,99% av alla ridskolor/klubbar regel på att ha hjälm, men tyvärr finns det ingen "officiell" lag på det utanför ridskolor/klubbar..har man någorlunda vett i skallen använder man dock hjälm..och det är mer än 99% av de som rider som använder hjälm jämt, så det är bra :)

Men nu lämnar jag ridhjälmsdisskutionen, för det hör inte till tråden! :)

Fridaaaa
0

#28 En regel är det då. Eller ja lag enligt vissa, folk säger olika.
Men rider man utan hjälm, då har man inte mycket vett enligt mig om man tar den risken. Även den snällaste hästen kan göra något så att man åker av.
Gäller samma sak med cykel.
Och det är konstigt tänk att ha hjälm när man rider men inte när man cyklar. Lika viktigt vilket som.

Jag har hört runt och vissa säger att det är lag och vissa inte.

[Akkurat]
0

Det är bara på ridskolor/klubbar, alltså kan jag rida utan hjälm på min häst här hemma på våran ridbana hur mycket jag vill och det är helt lagligt, men på alla ridskolor och tävlingar ska man ha hjälm, för många ridskolor är med i svenska ridsportsförbundet, och är med med där så är det regel på hjälm, men man kan inte få straff för det, utan då får man helt enkelt inte vara med bara om man inte har hjälm..

Håller med om att det är HELT idiotiskt att rida utan hjälm, och jag förstår inte hur man kan ta den risken, då ridning är en sport med mycket skador, så vill man vara så skyddad som det bara går..men tyvärr finns det vissa som inte tänker så..

Fridaaaa
0

#30 Ok trodde det gällde hemma med :) Dock är det ju korkat att inte ha det hemma när man har det på ev tävling eller träning t.ex i ridhus.
Ja precis, ridsporten ligger topp tre på sporter i Sverige som har mest skador har jag får mig, högt upp låg det i alla fall. Jag har alltid hjälm OCH väst när jag rider, tänker inte riskera att skada mig allvarligt :)

[Akkurat]
0

Jag kan säga så här, att hade jag inte alltid haft hjälm och väst hade jag varit död nu! Mina hästar jag haft genom åren har alla blivit ofta kallade "galna" av andra. Så jag har samlat p mig en hel del skador under åren, så jag är väldigt tacksam för min hjälm och väst. Dock ligger ridning etta av de sporter som orsakar flest ALLVARLIGA skador, så det är helt vansinnigt att rida utan hjälm..men nu lämnar jag detta för det hör som sagt inte till tråden :)

AdelinaH
3

Jag är 14, 15 snart och kör på med hjälm. Det är en grymt billig livsförsäkring.

Men det är ingen mer i min klass med hjälm. Knappt några i åttan alls. Det är lite jobbigt, eftersom det är en sådan ''töntstämpel''. Speciellt när man ska cykla flera stycken och man är den enda med hjälm.

Gråsuggan?
0

Tack! Känns bättre nu :D

Ska fortsätta använda hjälm…

Fridaaaa
0

#34 Bra beslut :)

[Akkurat]
0

Förresten jag är 14 år och jag har inte cykelhjälm…det är dumt, jag vet men det bara är så..

AdelinaH
2

#34 Smart!

Själv vill jag även vara lite av en förebild för de yngre, t.ex sexor och sjuor som funderar på om de ska ha hjälm eller inte. Jag vill visa att man faktiskt kan ha hjälm, fast man till och med är äldre än dem. ^^

Det känns som att det bara blir fler sexor och sjuor som har hjälm, och det är underbart! Då behöver man inte känna sig så konstig eller untanför, om fler har hjälm.

Tänk om alla skulle ha det, då skulle det inte vara något konstigt. Men korkade som vi människor är så är det inte så och det är stark att köra på med hjälm! ^^

taggigarosen
0

Givetvis har jag hjälm. Jag cyklar varje dag och jag vill leva.

Jag tycker man ska reta dom som inte har hjälm istället för tvärtom

CupcakeGod
1

Jag fyller 16 i december och skulle ALDRIG kunna cykla utan hjälp. Har man inte hjälm så kan det gå illa i fall man krockar med en bil eller buss. Man kan krossa hela skallen och dö om man råkar ut för en olycka.

Fridaaaa
2

#38 Man ska inte retas alls :) Bättre att försöka att motivera dem som inte har hjälm på ett bra sätt att vilja ha hjälm :D

Gråsuggan?
0

#40 Bra sagt! :D

Wickis
1

Åhh jag har haft samma diskussion med mina föräldrar. Först på skolavslutningen eftersom det förstörde mitt hår och sen fortsatte jag. Dom sa bara att det var jag som fick betala böter om polisen ser mej xD

Btw, jag var tretton när jag slutade och jag är 14 nu :)

Fridaaaa
2

#42 Faktiskt korkad anledning till att inte ha hjälm pga frisyren tycker jag. För livet är värt mer än så. Är utseendet så viktigt?

CupcakeGod
0

#42 Polisen bryr sig inte om man har hjälm på eller inte. Just saying :P

Fridaaaa
0

#44 Beror på polisen. Finns dem som fått varningar.

Wickis
0

#43 Najj men det var en speciell dag och jag hade tuperat håret masssooor och hjälmen plattar till hela skiten xd