Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: sport-och-aktiviteter
Läst 4404 ggr
Wickis
0

Börja träna på gym

Nu har jag bestämmt mej att jag ska börja träna på gym. Mina föräldrar vill inte att jag köper ett dyrt gymkort eftersom vi precis har skaffat hund och sommarstuga…

Vet ni vad åldersgränsen är på de flesta gym och vad kostar ett 'vanligt' gymkort? Vi har ett gym där i lägenhetsområdet där vi bor men det är 16årsgräns annars får jag försöka be mina föräldrar att övertala vicevärden.. Obestämd

Hanna
0

Jag hade rehab-kort på vårt gym och det gick på 700kr för 10ggr (tror jag). Har sett barn som tränar lite lättare saker här.

Varför vill du så gärna träna på gym? Vad finns där som inte går att träna hemma? Mycket går att göra hemma. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Wickis
0

Jag vill träna på gym för att må bra, träna upp min kondition och platta till magen lite Glad

Vi bor i lägenhet så jag har ingen möjlighet att träna hemma..

monstermash
0

Det är klart du har möjlighet att träna i en lägenhet.. Det finns det hur många som helst som gör!

Fridaaaa
0

Att träna på gym när man är under 16 år är inte så bra för kroppen. Då är hemmaträning och jogging bättre för kroppen :)

Man kan träna hemma även i lägenhet. T.ex vissa wiisaker eller till xbox 360 kincekt.
Även armhävningar, hopprep, sipups ect :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hanna
1

Jag kan tipsa om att du gör några sit-ups var/varannan kväll och sedan ut och går promenader. För med de enkla krav du hade så är det inga problem att göra det hemma :)

iJennie
1

Det är faktiskt bra att börja träna vid 14 års ålder då det är den tid man bygger upp sin framtida kropp-och det är inte farligt att träna på gym.

/Kram Jennifer

Fridaaaa
2

#6 Nej där har du fel. Träna styrka osv på gym är inte bra när man är 14 år, från 16 år och uppåt är OK.
Att träna fotboll, gymnastik osv är OK och bra träning.
Vet många som tränar som säger samma som jag.

Wickis
0

Jag ska ändå bara springa på springband, crosstrainer och använda yogabollen :) Meeen det är väl ändå inte farligt? xDD

Hanna
2

#8 Då skulle jag faktiskt vilja säga att det är ovärt med gymkort. Köp hem en pilatesboll, börja ut och gå/jogga, gör sit-ups hemma och köp hem ev träningsredskap. Hantlar tex går inte på många kronor.

Frosstis
0

friskis och svettis får man träna på :) Men inte allting, sedan finns det typ boxning man kan börja på, då får man säkert gymma med dom andra för att man ska bli vältränad och orka boxas :) Jag vill börja på det, men har ingen som kan köra mig dit.. ;) Är också 14 och jag förstår hur du känner! :D har precis börjat jogga med min kompis, inte kul att göra men när man väl är ute känner man liksom ååh vad mysigt :D

Wickis
0

Ahh okej! Ska be mina föräldrar att prata med vicevärden där vi bor och kolla om jag iaf kan använda springbandet i gymmet trots att jag bara är 14 :) Tycker att det är så tråkigt att springa ute xD

#10 Biebeeeeer!! :D Belieber? :D  Hehe bytte samtalsämne lite där ;D

Frosstis
1

#11 Jaaa självklart :D:D

PiganX
1

TS, låter bra att du vill börja röra på dig men kom ihåg att gymmet inte är det enda stället att träna på. Som flera andra skrivit så finns det sporter också, som t.ex boxning, bollsporter etc. Och så hjälper det faktiskt mycket att ta en promenad eller springtur utomhus, funkar fint det med Glad

#7 Kan vara bra att börja gymma istället för att träna hemma, då kan man få hjälp i början så att man vet vad som är bäst, hur mycket man klarar av, hur man ska göra utan att skada sig etc. Försöker man göra alltför avancerade saker hemma är det lätt att det går fel. Och jag är 15 och gymmar lite då och då, jag har då inga problem med det och ser inte nån anledning till varför min kropp är mindre redo för ett gym nu än om ett halvår? Tungan ute

Fridaaaa
0

#13 Är man 14 år är det inte bra att börja träna på gym. Det kan hämma vissa saker, osv i kroppen.Och nästan alla gym har 16 års gräns av en anledning ;) Just för att det ej är lämpligt. OK att springa på löpband eller liknande men inte styrketräna på maskiner och hårdträna, det är inte bra :) 
Och jag vet att det är sant det jag säger :)

iJennie
0

Men det är där många tror att det är fel. Det skadar faktiskt inte kroppen att gå på gym så länge man inte använder tunga vikter. Det är vad jag hört iallafall, en annan sak om jag har fel.

/Kram Jennifer

iJennie
0

Men man kan lika gärna träna hemma

/Kram Jennifer

[Tilde]
0

Har inte i princip alla gym en åldersgräns på 16 år?

Fridaaaa
0

#15 Ja det är OK som jag skrev t.ex banden, spinning ect men inte styrketräna-

#17 Jo de allra flesta har det och det är just bland annat av den anledningen att det inte är bra före 16 års ålder för majoriteten av alla ungdomar.
Man kanske inte märker det som ung men när man blir äldre så märker man det sen, att det inte var så bra.

Och jag vet att det jag skriver är sanning! Jag litar på dem som talat om detta för mig, utbildade och mycket bra tränare och folk som tränat många år.

iJennie
0

Jo, det håller jag med om. Vi har ett gym i närheten med åkdersgränsen 13 år på tunga maskiner-verkligen alldeles för tidigt!

/Kram Jennifer

Fridaaaa
0

#19 Ja det är galet fel av gymmet och okunskap hos dem :/

oh-la
0

tror att den här diskussionen har varit uppe innan, och ska man lyssna på exempelvis riksidrottsförbundet och nya rön gällande barn och träning är det inte farligt att styrketräna som barn så länge som man inte överanstränger sig, anpassar träningen efter sin egen förmåga och utför övningarna korrekt. men det gäller samma för vuxna.

http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_1228/ImageVaultHandler.aspx

http://www.sydsvenskan.se/sverige/nyttigt-for-barn-att-styrketrana/

och så här säger kedjan SATS

http://www.sats.se/traning/familj/sats-together/fragor-svar-om-styrketraning-for-barn/

Eriikaa
0

Om du inte brukar träna tycker jag absolut att du ska gå försöka gå till gymmet några gånger i början. Där kan du få bra hjälpa med övningar som passar just dig och att du utför övningarna rätt så du inte skadar din kropp. Sen när du fått den hjälp du behöver kan du börja träna hemma istället om det passar dig bättre. :)
Men det är alltid bra att gå till någon kunnig och få hjälp först. Jag skulle vilja säga att nästan alla som tränar själva hemma utan att ha fått hjälp av någon professionell utför övningarna fel, vilket då leder till sämre träning, sämre resultat och kan orsaka skador på kroppen längre fram.

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Fridaaaa
0

#22 Dock har de flesta gym 12 månaders bindningstid plus 16 års gräns.

Eriikaa
0

#23 Inte Friskis&Svettis, där får man köpa träningkort när man är 13, om man tar med en förälder när man tränar. Där finns också många olika träningskort att välja mellan. Så om du TS har Friskis&Svettis i närheten av där du bor rekommenderar jag det starkt! :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Fridaaaa
0

#24 De flesta har 12 års bindningstid där med men 16 årsgräns har de festa inte nej :)

Vår som är i närheten är skitdålig :/ Jag är dock 22 år så jag kan börja vart jag vill men våran friskis och svettis är skit här suck

Eriikaa
0

#25 - På både Friskis och Sportlife kan man välja 1, 6 eller 12 månader. Eller kort med 10 träningsgåner på, eller betala styckvis. Dock har jag inte erfarenhet av andra gym än dessa två. ;)

Vad tråkigt! För våra Friskis här är verkligen jättebra! Trevlig personal, bra stämning, lätt att få hjälp, allt är rent och fräscht osv. :)

Fridaaaa
0

#26 Ok ja det är ju bra, för på vårat måste ha 12 månader :/
Vi har ett gym som har 1,6, 12 månader och även längre. Dock 16 årsgräns på de större maskinerna vilket jag tycker är bra :)

Skönt det, vårat är tillhörande ett annat, så vårat är mindre tyvärr.